دولت اشتباهات گذشته را تکرار نمی‌کند

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۳

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رمز موفقیت ایران در مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب، اعمال مدیریت کارآمد اقتصادی است که تجربه یک‌سال گذشته نشان داد غرب نمی‌تواند نیات سیاسی خود را از طریق تحریم اقتصادی بر کشورمان تحمیل کند.

علی طیب‌نیا در حاشیه اجلاس پاییزه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گفت‌وگو با شبکه سی سی تی وی چین به بررسی وضعیت اقتصاد ایران، تحولات بین‌المللی و روابط ایران و چین پرداخت.

طیب‌نیا درباره تحولات اخیر اقتصاد ایران و به‌ویژه کاهش تورم 40درصدی به حدود 20درصد، سیاست‌های دولت تدبیر و امید را برای مقابله با چالش‌های اقتصادی کشور تشریح کرد.

طیب‌نیا گفت: وقتی سال گذشته دولت جدید روی کار آمد به دلیل مشکلات ساختاری اقتصادی و تصمیمات نامناسب، نرخ تورم 40درصد و همراه با رکود بود، ابتدا دلایل بروز تورم و رکود شدید، تحلیل و منشا آن مشخص شد. وی افزود: وجود تحریم‌ها سبب شد تا تصمیمات مناسب، اتخاذ شده و به‌ویژه با انضباط پولی و مالی دولت، تورم تحت کنترل در آمد و با اتخاذ سیاست بهبود محیط کسب و کار، تقویت بخش خصوصی، کاهش هزینه‌های دولت، افزایش درآمدهای غیر نفتی و تلاش برای رفع مشکل نقدینگی بنگاه‌های خصوصی، نرخ رشد در فصل اول سال جاری به 4.6درصد رسید. طیب‌نیا در ارتباط با نسبت کاهش تحریم‌ها و موفقیت به دست آمده نیز به آثار منفی تحریم‌ها بر اقشار کم‌درآمد جامعه اشاره کرد و گفت: تاثیر لغو موقت برخی تحریم‌ها آنقدر قابل ملاحظه نبود. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دولت برای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر اقشار آسیب‌پذیر، سیاست‌ها و تصمیمات جدی اتخاذ کرد و تلاش شد با اجرای طرح‌های عمده، امنیت غذایی و سلامت و بهداشت جامعه را ارتقا دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درمورد نقش رفع تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تاکید کرد: برنامه دولت این است که اشتباهات گذشته تکرار نشود و درآمدهای نفتی برای بودجه دولت و هزینه‌های جاری به مصرف نرسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر