اخبار کلان

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۱۵

شناسایی پردرآمدها

در دستور کار دولت

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در حال حاضر در حال شناسایی پردرآمدها برای حذف یارانه‌بگیران بر اساس شاخص‌هایی است که در قانون بودجه ۹۵ مشخص‌شده است اما این روند دشوار و زمانبر بوده و به‌تدریج در کشور عملیاتی خواهد شد.

ایرج ندیمی روز گذشته در گفت‌وگو با سایت ایبنا

درخصوص حذف یارانه پردرآمد‌ها در لایحه برنامه ششم توسعه افزود: در ماده ۹۴ لایحه برنامه ششم توسعه تنها محل هزینه‌کرد منابع حاصل از حذف خانوارهای پردرآمد مشخص شده و مدیریت این روند بر عهده دولت گذاشته شده است که با تدبیر دولت به تدریج در کشور عملیاتی می‌شود. به گفته وی، بر اساس ماده ۹۴ لایحه برنامه ششم توسعه دولت ملزم به حذف یارانه پردرآمدها و اختصاص منابع آن به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی شده است. وی افزود: به‌منظور حذف یارانه پردرآمدها برای دولت عددی تعیین نشده است. ازاین‌رو دولت نیز این روند را در دستور کار قرار داده و به‌تدریج اجرایی خواهد کرد اما عمده مشکل دولت در این بخش شناسایی این افراد است. ندیمی تصریح کرد: دولت در شناسایی افراد با توجه به بانک اطلاعاتی موجود به‌منظور حذف پردرآمدها با چالش‌هایی مواجه است از این‌رو عمده مشکل در این بخش خلأ اجرایی از منظر شناسایی خانوارهای پردرآمد است که البته گزینش در این بخش دشوار است. وی خاطرنشان کرد: در ماده ۹۴ لایحه برنامه ششم توسعه تنها محل هزینه‌کرد منابع حاصل از حذف خانوارهای پردرآمد در پرداخت یارانه مورد مشخص‌ و گفته ‌شده است که در صورت حذف پردرآمدها منابع حاصل از آن باید در چه بخش‌هایی مصرف شود. وی یادآور شد: مدیریت پرداخت یارانه در طول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر عهده دولت بوده است. از این‌رو در خصوص سرعت و میزان حذف پردرآمدها نیز دولت با تدبیر و به‌ مرور زمان این مساله را اجرایی خواهد کرد.


الزام بنگاه‌های تولیدی به ارائه صورت مالی حسابرسی شده

واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی زیر ملزم به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی یا حداکثر سه ماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه شدند.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: در اجرای ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 31 تیر سال 94 مجلس شورای اسلامی، کلیه واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی زیر ملزم به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی یا حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه هستند و در صورت عدم انجام تکالیف مقرر در ماده فوق، مشمول جریمه‌یی معادل 20درصد مالیات متعلقه خواهند بود.

الف ـ شرکت‌های موضوع بندهای (الف) و (د) ماده واحده «قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌یی حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی»

۱ـ شرکت‌های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس و اوراق بهادار

۲ـ شرکت‌ها و موسسات موضوع بندهای الف و ب ماده ۷ اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی.

با توجه به تاریخ اجرای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، مقررات ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم در مورد مشمولان این بند که شروع سال مالی آنها از تاریخ یکم فروردین 94 است، لازم‌الاجراست.

ب ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی براساس نوع فعالیت

۱ـ شعب و دفاتر نمایندگی شرکت‌های خارجی که در اجرای قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی مصوب ۱۳۷۶ در ایران ثبت شده‌اند.

۲ـ شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها

۳ـ موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات تابعه و وابسته به آنها.

ج ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی براساس حجم فعالیت

سایر اشـخاص حقـوقی و حقیـقی (شامل شرکت‌های سهـامی خـاص و سایـر شرکت‌ها و همچنین موسسات انتفاعی غیرتجاری، شرکت‌ها و موسسات تعاونی و اتحادیه‌های آنها و اشخاص حقیقی که طبق مقررات قانونی مربوط، مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند) که براساس آخرین اظهارنامه تسلیمی خود، جمع کل ناخالص درآمد (فروش یا خدمات ـ اعم از عملیاتی و غیرعملیاتی) آنها بیش از ۵۰ میلیارد ریال (در مورد شرکت‌های پیمانکاری، دریافتـی آنها بابت پیمان‌های منعقدشده بیش از ۵۰ میلیارد ریال) یا جمع دارایی‌های آنها (جمع ستون بدهکار ترازنامه) بیش از ۸۰ میلیارد ریال باشد.


جزئیات طرح 1.5میلیارد دلاری اشتغال به مجلس نرسیده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح 1.5میلیارد دلاری اشتغال در روستا گفت: دولت یازدهم و مجلس دهم توجه کنند که هیچ کاری مهم‌تر از حل مشکل اشتغال جوانان و به خصوص جوانان تحصیلکرده بیکار ندارند، جوانان افسرده شده‌اند.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره طرح 1.5میلیارد دلاری اشتغال گفت: این طرح خوب است به‌شرطی که هم موجب توسعه متوازن باشد، هم به روستاها رسیدگی کند و هم اشتغال و بیکاری را حل کند. این طرح باید منتج به رفع مشکلات مالی روستاها و تقویت بنیه مالی آنها بشود و بتواند به اشتغال کمک کند. البته جزییات این طرح هنوز به مجلس نرسیده است.

وی با بیان اینکه بیکاری مشکل امروز جوانان است، خطاب به رییس‌جمهور گفت: دولت یازدهم و مجلس دهم توجه کنند که هیچ کاری مهم‌تر از حل مشکل اشتغال جوانان و علی‌الخصوص جوانان تحصیلکرده بیکار ندارند، جوانان افسرده شده‌اند. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل این مردم بیکاری جوانان‌شان است، افزود: بزرگ‌ترین سرمایه انسانی کشور عین شمع در حال آب شدن هستند. جمله تکان‌دهنده مقام معظم رهبری در مورد بیکاری جوانان جای هیچ‌گونه تعللی برای مسوولان باقی نگذاشته است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه کشور است، اظهار داشت: تنها راه‌ نجات کشور اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌گراست؛ به‌عبارتی تولیدمحور و تولیدی که قابلیت صادرات داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر