اخبار کلان

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۸۳

ورود وزیر اقتصاد به حوزه سیاست‌گذاری مناطق آزاد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به انتقال تمامی وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات دبیر شورای عالی مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس این مصوبه تمامی ساختار مناطق آزاد حفظ شده و تصمیمات در ذیل وزارت امور اقتصادی و دارایی اتخاذ می‌شود و در واقع رییس منطقه آزاد یکی از مدیران و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه با این مصوبه مجلس بخش زیادی از مشکلات مناطق آزاد رفع می‌شود، افزود: به دلیل ارتباطی که حوزه بخش گمرک، مالیات، نظام تعرفه‌گذاری و بانکی با وزارت اقتصاد دارد، می‌توان بخش عظیمی از مشکلات را رفع کرد و پاسخگویی را افزایش داده و وزیر اقتصاد متولی مناطق آزاد می‌شود. وی با اشاره به اینکه با انتقال تمامی وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات دبیر شورای عالی مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی سیاست‌های متوازن در توسعه هدف‌گذاری می‌شود، ادامه داد: یک وزیر می‌تواند تمام جهات را با هم رصد کند و در همین راستا جهت‌گیری به سمت مناطق آزاد به معنای یک منطقه نیست بلکه وزیر همزمان تمامی ابعاد را بررسی و تصمیم‌گیری می‌کند. پورابراهیمی یادآور شد: انتقال تمامی وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات دبیر شورای عالی مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی پاسخگویی مناطق آزاد را بیشتر کرده و همچنین دایره اختیارات و وظایف آنها را گسترده‌تر می‌کند. وی با بیان اینکه دایره وظایف وزارت اقتصاد درحال حاضر وسیع است و با انتقال مناطق آزاد دامنه اختیارات وزارتخانه وسیع‌تر می‌شود، افزود: وزیر اقتصاد باید تصمیمات ساختاری اتخاذ کند و حوزه تصدیگری کاهش پیدا کند. باید ستادهای کوچک تشکیل و وزارت اقتصاد در حوزه سیاست‌گذاری وارد شود و پهنه‌های عملیاتی را به ستادهای زیرمجموعه واگذار کند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه تاکنون در منطقه آزاد شاهد بودیم، این است که متاسفانه نقش وارداتی پررنگ است که با انتقال مدیریت مناطق به وزارت اقتصاد می‌تواند نقش صادراتی را پررنگ‌تر کند.


حرکت به سمت افزایش درجه کارآیی اقتصاد

به گفته رییس کل سازمان امور مالیاتی در حوزه افزایش منابع با محدودیت‌هایی مواجه هستیم از این رو باید به سمت افزایش درجه کارایی اقتصادی حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، سیدکامل تقوی‌نژاد در دیدار با کارکنان امور مالیاتی استان کرمان اظهار کرد: تحریم آثار متعددی برای اقتصاد کشور داشت ولی یکی از پیامدهای آن این بود که ما را متوجه یک اصل مهم کرد و به ما نشان داد در مصاف اقتصادی در حوزه افزایش منابع با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و نمی‌توانیم منابع مالی کشور را بیش از این افزایش دهیم از طرف دیگر قادر به کاهش هزینه‌های کشور نیستیم از این رو باید به سمت افزایش درجه کارآیی اقتصادی حرکت کنیم. وی با اشاره به اینکه افزایش درجه کارآیی از طریق ایجاد شفافیت و مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنین تامین منابع درون‌زا محقق می‌شود، افزود: نگاه به سازمان امور مالیاتی و نقش ویژه آن به عنوان یک دستگاه حاکمیتی با دو کارکرد ویژه از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود، نخست تامین منابع مالی دولت که خوشبختانه نشان از موفقیت در این حوزه دارد سپس حسابرسی‌های مالیاتی است که منجر به ایجاد شفافیت اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی می‌شود. تقوی‌نژاد بیان کرد: باید یک ‌بار دیگر علاوه بر کارهایی که در گذشته انجام می‌شد مانند رصد لایحه صندوق‌های فروش در مجلس، ساختار سازمانی سازمان، ساختار نیروی انسانی، اجرای طرح جامع مالیاتی و... از نزدیک به صدا و نظرات دو گروه از مخاطبان بررسی شود یکی گروه مودیان مالیاتی و مهم‌تر از آن صدای همکاران و انتقادات آنها. رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: اگر قانون خوب، ساختمان، طرح جامع و ساختار سازمانی مناسب باشد اما نیروی انسانی قوی، علاقه‌مند، دلسوز و با تعصب به کار نداشته باشیم هیچ یک از برنامه‌ها به سرانجام نمی‌رسد.


ثبت‌نام ۶۵۰ هزار زن جویای کار در مراکز کاریابی

مشاور وزیر کار در امور بانوان با اشاره به ثبت‌نام حدود ۶۵۰ هزار زن جویای کار از سراسر کشور در مراکز مشاوره شغلی و کاریابی گفت: حدود۱۰۰هزار نفر از این تعداد به کار گمارده شده‌اند.

وحیده نگین در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی در میان زنان در3سال گذشته انجام گرفته است از اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی به عنوان یکی از این اقدامات نام برد. وی افزود: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از جانب بانوان دانش‌آموخته دانشگاهی از این طرح صورت گرفت. این طرح ابتدا در ۸ استان با نرخ بیکاری بالا شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، قزوین، گلستان و لرستان اجرایی شد و با موفقیت‌هایی که اجرای پایلوت این طرح در راستای کاهش نرخ بیکاری زنان دانش‌آموخته دانشگاهی داشت، اجرای آن به شکل سراسری در دستور کار قرار گرفت. وی اجرای طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی را از دیگر اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای توسعه اشتغال در میان بانوان عنوان کرد و گفت: این طرح نیز با استقبال بسیار مناسبی از جانب زنان مواجه شد. براساس اطلاعات به دست آمده تا پایان مهر ماه سال جاری حدود ۲۰۰هزار بانو در سامانه مشاغل خانگی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد برای حدود ۸۰ هزار زن مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.

وی افزود: طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اگرچه پیش از این نیز اجرایی شده بود اما در دور جدید اجرای آن، الگوی«توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر توانمند‌سازی متقاضیان» در دستور کار قرار گرفت و نتایج تحقیقات نیز نشان می‌دهد که در راستای تحقق اهداف مورد نظر نیز موفق اجرا شده است. مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده «بسترسازی توسعه اشتغال زنان با استفاده از بانک اطلاعاتی زنان کارجو» را دیگر اقدام این وزارتخانه در راستای اشتغالزایی زنان عنوان کرد و افزود: در این زمینه سعی شد با همکاری مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در راستای تهیه بانک اطلاعاتی زنان کارجو اقدام شود. با برنامه‌‌ریزی‌هایی که صورت گرفت تاکنون حدود ۶۵۰ هزار زن جویای کار از سراسر کشور در مراکز مشاوره شغلی و کاریابی ثبت‌نام کرده‌اند. پس از ثبت‌نام زنان کارجو در سامانه مربوطه، برنامه‌ریزی برای توسعه اشتغال در این حوزه بر مبنای بانک اطلاعاتی مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در دستور کار قرار گرفت و با اقداماتی که صورت گرفته است تاکنون حدود یک‌‌صد هزار نفر از این تعداد به کار گمارده شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر