تغییر مسیر یارانه به‌سوی مددجویان

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۸۲

اقتصادکلان|

پانزدهمین روز بررسی لایحه برنامه ششم توسعه دیروز در خانه ملت برگزار شد و با مواد 94، 92، 100 و بندهای 4، 5، 6 و 7 از ماده 101 و بند (م) ماده 89 آن موافقت شد. بر اساس ماده 94 مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس قرار شد که دهک‌های ثروتمند از شمول افراد دریافت یارانه حذف شوند. به این ترتیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف خانواده‌های پردرآمد از شمول افراد یارانه‌بگیر، منابع آزاد شده را به توانمندسازی و پرداخت مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص دادند. علاوه بر این نمایندگان مجلس در ماده 101 دولت را موظف کردند که 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به ترویج فرهنگ شهادت و ایثارگری اختصاص دهد. همچنین مطابق یکی دیگر از بندهای این ماده دولت مکلف به تزریق اعتبار جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فراگیر کردن برنامه راهیان نور شد.


اختصاص یارانه پردرآمدها به مددجویان

به گزارش «تعادل» با توجه به تقدیم لایحه برنامه ششم توسعه در مردادماه 1395 به مجلس دهم و تشکیل کمیسیون تلفیق برنامه و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در کمیسیون‌ها، نهایتا مصوبه آن کمیسیون در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شده است. براساس این ماده، دولت موظف شد در طول اجرای قانون برنامه هر سال حداقل مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را علاوه بر یارانه موجود متناسب سطح محرومیت، 20درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و از محل منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف خانواده‌های پردرآمد در ردیف بودجه خاص سنواتی از طریق سازمان‌های مذکور پرداخت کند.

تفاوت این ماده با آنچه دولت در ماده 12 لایحه برنامه ششم توسعه درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها آورده بود تنها در تصریح موضوع پرداخت منابع هدفمندی به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد است. در ماده 12 لایحه 35 ماده‌یی برنامه ششم درباره موضوع هدفمندی یارانه‌ها گفته شده بود که به دولت اجازه داده می‌شود قیمت آب و حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات یارانه‌یی را با رعایت ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به تدریج تا پایان سال ۱۳۹۹ با رعایت مفاد مواد ۱، ۲ و ۳ قانون هدفمندی یارانه‌ها اصلاح و از منابع حاصل به صورت هدفمند برای افزایش تولید، اشتغال، حمایت از صادرات غیرنفتی، بهره‌وری، کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی از خانوارهای نیازمند و تامین هزینه‌های جاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ذی‌ربط در چارچوب بودجه‌های سالانه اقدام لازم را به عمل آورد. اما کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس در بررسی‌های خود ماده‌یی با دستور ذیل به لایحه گنجاند: «دولت موظف است در طول برنامه هرسال حداقل مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را بر مبنای 20درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تامین و از طریق سازمان‌های مذکور پرداخت کند.» این ماده که در مصوبات 145 ماده‌یی برنامه ششم (لایحه 35 ماده‌یی دولت در کمیسیون تلفیق به 145 ماده افزایش یافت) ذیل ماده 94 اضافه شد و روز گذشته هم در صحن علنی با تغییراتی تصویب شد. این تغییرات ظاهرا از ادغام با ماده 12 لایحه دولت صورت گرفته است که در نهایت نتیجه شده دولت از منابع هدفمندی برای پرداخت به مددجویان استفاده کند.


20درصد منابع برای ترویج شهادت

همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت بندهای 7، 6، 5 و 4 ماده 101 که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد، را از تصویب گذراندند. بدین‌ترتیب مجلس بر اساس بند 7 این ماده دستگاه‌های اجرایی را موظف به اختصاص ۲۰درصد از اعتبارات فرهنگی خود به‌استثنای فصول اول و ششم اعتبارات هزینه‌یی را براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه در چارچوب سیاست‌های مصوب ابلاغی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صرف این امور کرد.

همچنین بر اساس بند 4 ماده 101 نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را موظف به ساماندهی گلزارهای شهدای سراسر کشور جهت ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت با رضایت والدین شهید کرد. در این بند تصریح شده که وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و کشور موظفند کلیه هزینه‌های خدماتی مربوط به آب‌رسانی، برق‌رسانی، گازرسانی و جاده مواصلاتی را تامین کنند.

فراگیر کردن برنامه راهیان نور

بر اساس بند 5 ماده 101 لایحه برنامه ششم نمایندگان مردم در خانه ملت، دولت مکلف به تزریق اعتبار جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فراگیر کردن برنامه راهیان نور است.

همچنین براساس بند 6 ماده 101 لایحه مذکور؛ دولت مکلف شد برای حفظ و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تکریم از الگوهای این فرهنگ ماندگار به والدین شهیدی که دارای حداقل سه شهید یا دو شهید و یک جانباز 50درصد یا یک شهید و دو جانباز بالای 50درصد به بالا هستند، نشان ملی ایثار اعطا کرده و آنان را به عنوان چهره ماندگار کشور به جامعه معرفی کند.

بند 1 این ماده نیز وزارت آموزش و پرورش را مکلف به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی الگوها و قهرمانان این حوزه در متون درسی کلیه پایه‌های تحصیلی کرد. و در نهایت نمایندگان مجلس با تصویب بند 3 این ماده صدا و سیما را موظف به اختصاص ۱۰درصد از برنامه‌های خود به موضوع ترویج فرهنگ شهادت کردند.

نمایندگان مردم در خانه ملت اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان را موظف به واریز ۵درصد از حقوق و مزایای خود به این صندوق کردند. بر اساس ماده 100 لایحه کارکنان وزارت آموزش و پرورش که عضویت صندوق ذخیره فرهنگیان را پذیرفته‌اند و خواهند پذیرفت، باید ماهانه درصدی از حقوق و مزایا را تا 5درصد به حساب صندوق واریز کنند و دولت نیز موظف است همه ساله معادل سهم واریزی اعضا به صندوق ذخیره فرهنگیان را به‌طور کامل در ردیف اعتباری خاص در بودجه سال منظور و پرداخت کند.

وظایف هلال‌احمر برای افزایش ضریب ایمنی

علاوه بر این، روز گذشته نمایندگان مردم در خانه ملت، وظایف جمعیت هلال‌احمر برای افزایش ضریب ایمنی، پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از حوادث را تعیین کردند. این وظایف در ماده 92 گنجانده شده که در آن گفته شده جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برای افزایش ضریب ایمنی و تاب‌آوری جامعه، پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از حوادث و سوانح، ارائه خدمات بشردوستانه و منوط به تامین اعتبار در قالب قوانین بودجه سنواتی اقدامات ذیل را انجام دهد:

الف: کمک به حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی با استفاده از توان و ظرفیت‌های مردمی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی مردم.

ب: توسعه و تقویت شبکه امداد و نجات کشور با هدف اقدامات پیشگیرانه و آمادگی برای پاسخگویی سریع و به موقع به حوادث و سوانح کشور.

ج: افزایش آگاهی‌های عمومی به ویژه آموزش‌های همگانی جهت کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری جامعه در مقابل حوادث و سوانح.

د: در راستای تامین منابع پایدار در زمینه مقابله با حوادث و سوانح، 5/0درصد مندرج در ماده (163) قانون امور گمرکی به یک‌درصد افزایش پیدا کرده و منابع حاصله پس از واریز به خزانه در قالب بودجه سنواتی در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از مواد تصویب شده برنامه ششم در حوزه سلامت است. بر اساس بند (م) ماده 89 این لایحه مقرر شد، وزارت بهداشت با سازمان پدافند غیرعامل همکاری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر