انتقاد نوبخت از گزارش‌های عجولانه صدا و سیما

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۳۷

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با گلایه از منتقدان، روش محاسبه نرخ بیکاری و تاکید بر اینکه دولت قبل و حتی قبل‌تر هم نرخ بیکاری را با روش آماری ما محاسبه می‌کردند، تصریح کرد: ایجاد 400هزار شغل در 6ماه جای مطالعه داشته و قابل هو کردن یا تشکیک نیست و تخریب ذهن مردم نسبت به این ادعا نوعی بی‌انصافی است.

به گزارش ایسنا، پس از انتشار گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری تابستان سال جاری که نرخ بیکاری را 9.5درصد اعلام کرد و از کاهش تعداد بیکاران و ایجاد 400هزار شغل خبر می‌داد، برخی منتقدان نسبت به نحوه محاسبات و رابطه آن با رشد اقتصادی واکنش نشان داده یا در برنامه‌های تلویزیونی به مقایسه‌هایی پرداختندکه اغلب پایه کارشناسی نداشت. براین اساس محمدباقر نوبخت یک‌شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر حضور یافته و با ارایه توضیحاتی درباره محاسبات انجام شده نسبت به نقدهای غیرکارشناسی و عجولانه به‌خصوص در صداوسیما انتقاد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در تشریح آمار اخیر مرکز آمار از نیروی کار گفت: نرخ بیکاری نسبتی است که تعداد بیکاران، صورت و جمعیت فعال، مخرج آن را تشکیل می‌دهد که جمعیت فعال، شامل افراد بالای 10سال است که کمتر از این سن غیرمولد و از این سن به بالا در سن کار قرار می‌گیرند.

وی توضیح داد: جمعیت 10ساله و بیشتر به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک گروه جمعیت غیرفعال‌اند که توان کار دارند اما جویای کار نیستند و گروه دوم فعال‌اند که در سن کار و جویای کار هستند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور بااشاره به اینکه جمعیت فعال در سن کار بوده و آماده به کار هستند، افزود: از این جمعیت نیز بخشی کار پیدا کرده و شاغل می‌شوند و تعدادی هم کاری نداشته و بیکارند که نسبت تعداد بیکاران به جمعیت فعال جویای کار، بیانگر نرخ بیکاری است.


با یک ساعت کار نمی‌توان زندگی کرد

نوبخت در ادامه برای توضیح در رابطه با فرد شاغل به تعریف سازمان بین‌المللی کار اشاره کرد و گفت: از آنجا که کوچک‌ترین واحد کار ساعت است اگر کسی حتی یک ساعت در هفته‌یی که مورد پرسش قرار گرفته، کار کرده باشد جزو شاغلان محسوب خواهد شد. با این وجود عقل نمی‌پذیرد فردی که یک ساعت کار می‌کند توان اداره زندگی خود را داشته و از کار شایسته‌یی برخوردار باشد؛ زیرا بسیاری از کارمندان ما تمام ساعت کار خود را کار کرده اما بازهم ناچارند با داشتن شغل دوم، مخارج سنگین اقتصادی و زندگی خود را تامین کنند.


دولت قبل هم با روش ما محاسبه می‌کرد

وی با تاکید بر اینکه قطعا نمی‌توان گفت کسی که یک ساعت در هفته کار می‌کند دارای شغلی با حقوق مکفی است، تصریح کرد: با همین آمار و ارقام و روش‌هایی که نرخ بیکاری فعلی محاسبه شده، فصل و سال پیش و دولت قبل و قبل‌تر هم نرخ بیکاری را محاسبه کرده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با بیان اینکه برای به‌دست آوردن برآیندی از کار، بیکاری و اشتغال، از نمونه‌یی از 64هزار خانوار از سراسر ایران هر سه ماه یک بار پرسش انجام می‌شود، ادامه داد: براین اساس در تابستان امسال دو میلیون و 257هزار نفر اعلام کردند که کار نداشته و بیکارند. در عین حال در این مدت 23میلیون و 750هزار نفر جمعیتی بودند که در سن کار بوده‌اند. از تقسیم این دو رقم نرخ بیکاری محاسبه می‌شود.

وی با طرح این پرسش که «آیا تعداد بیکاران در تابستان نسبت به دوره بهار کم یا زیاد شده است؟» یادآور شد: تعداد بیکاران نسبت به دو میلیون و 530هزار نفر فصل بهار کم شده و به دو میلیون و 257هزار نفر کاهش یافته است. همچنین نسبت به تابستان سال 1392 از دو میلیون و 563هزار نفر به رقم فعلی کاهش یافته و این در حالی است که در محاسبات نرخ بیکاری مرکز آمار، تعداد بیکاران به جمعیت فعال تابستان سنجیده شده است.


800هزار شغل، رقم بالایی نیست

نوبخت با بیان اینکه تعداد مشاغل ایجاد شده از 21میلیون و 100هزار نفر در بهار امسال به 21میلیون و 500هزار نفر در تابستان رسید که بیانگر ایجاد 400هزار شغل طی این مدت است، گفت: در نیمه اول سال جاری که دولت در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کرده و بخش خصوصی وارد شد و 12درصد تسهیلات مربوط به سرمایه در گردش افزایش یافته و 113هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که در پنج ماهه اول امسال تزریق شد، به ایجاد 400هزار شغل منتهی شده که درصورت ادامه این روند در شش ماهه دوم و ایجاد 400هزار شغل دیگر، مجموع شغل ایجاد شده به 800هزار نفر می‌رسد که هنوز رقم بالایی نیست و دولت باید گام‌های جدی‌تری بردارد. وی خاطرنشان کرد: مساله اصلی این است که نسبت به دو سال رشد اقتصادی منفی که موجب ریزش نیروی انسانی شد، دولت با تغییر جهت به سمت سرمایه‌گذاری و افزایش شغل رفته است.


با یک انیمیشن آمار را زیر سوال نبرید

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور بااشاره به پرسش یکی از برنامه‌های تلویزیونی که اعلام کرده «آیا کاهش یک درصدی نرخ بیکاری را حس کرده و می‌فهمید؟» گفت: مرکز آمار ایران طبق قانون، مرجع رسمی اعلام آمارهای کشور است و اگر تردیدی دررابطه با این آمار وجود دارد در دانشگاه‌ها و حتی صداوسیما می‌توان جلسات توجیهی شکل داد و نحوه محاسبات را بررسی کرد.

وی افزود: در یکی از برنامه‌های خبری که شنبه شب شاهد پخش آن بودم از رسانه ملی تعجب کردم که در یک برنامه خبری با گزارش انیمیشنی و بدون حضور کارشناسان نسبت به آمار نرخ بیکاری تردید ایجاد می‌کند، وقتی رسانه‌های غربی اعلام می‌کنند که نرخ بیکاری ایران در شرایط تحریم یک رقمی شده است پس اگر پیام درستی به آنها بدهیم آن هم هنگامی که نسبت به حقوق ملت ایران بی‌توجهند کار درستی است و برعکس این موضوع، اگر تردیدی در این موضوع ایجاد کنیم آنها را ترغیب می‌کنیم که تحریم آنها بر کشورمان اثر منفی خود را گذاشته است.

نوبخت با بیان اینکه آمار و ارقام ارایه شده درمورد نرخ بیکاری مستند بوده و قابل دفاع است، بیان کرد: از صداوسیما این انتظار و درخواست را دارم که در شبکه‌های علمی و کارشناسی، خود به این موضوع بپردازند تا در اذهان مردم تردید ایجاد نشود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که بخش قابل‌توجهی از درخواست‌های مردم ایجاد شغل برای جوانان است دولت در عمل برای ساماندهی این موضوع چه کرده است؟ بازهم به نقش صداوسیما اشاره کرد و گفت: رسانه ملی می‌تواند در این زمینه کمک بسیاری انجام دهد البته کمک آن نیست که در یک برنامه خبری با انیمیشن این موضوع را زیر سوال ببرد. صداوسیما دوربین و خبرنگار داشته و به حد کافی در سراسر کشور مراکز استانی فعال دارد پس هنگامی که بنده اعلام کردم اعتبار عمرانی استان‌ها را صددرصد پرداخته‌ایم و نسبت به دوره مشابه سال قبل 12.5برابر افزایش یافته، این رسانه می‌تواند باتوجه به امکانات گسترده‌یی که دراختیار دارد، از استانداری‌ها درمورد پول‌هایی که پرداخته‌ایم، سوال کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ادامه داد: صداوسیما برود در طرح‌های پراکنده در استان‌ها از کارگر شاغل در طرح‌ها سوال کند که آیا قبلا کار می‌کردید و به‌راحتی می‌تواند این موضوع را احساس کند.


می‌دانستم بلافاصله دوربین می‌برند و از وام ازدواج سوال می‌کنند

وی اشاره‌یی هم به عملکرد صداوسیما بعد از اعلام دولت برای پرداخت وام ازدواج داشت و گفت: وقتی اعلام کردیم بعد از عیدفطر قرض‌الحسنه وام ازدواج را پرداخت می‌کنیم، صداوسیما گزارش عجولانه‌یی پخش کرد. این درحالی است که حدس زده بودیم و به همکارانم هم گفته بودم که نکند در بین این همه شعبه یکی از پرداخت قرض‌الحسنه ازدواج خبری نداشته و برای آن اقدام نکند، همین‌طور هم شد و صبح اول وقت رفتند تا یک نفر را پیدا کنند که آیا وام ازدواج گرفته یا نه؟ و البته همان شب شبکه دو و خبر 20:30 اعلام کرد که اغلب وام ازدواج نگرفته‌اند و بعد هم این موضوع را وصل کرد به رانت 650میلیونی و مطالبات معوق و...

نوبخت بااشاره به اینکه باید عنوان شود این 400هزار شغل کجا ایجاد شده و در کدام بخش‌ها بوده است، بیان کرد: رسانه ملی که فرصت هم دارد باید با دوربین‌هایش برود، تبیین کرده و آن را پخش کند زیرا مردم خبر ندارند که در طرح‌های عمرانی چه می‌گذرد.

وی با بیان اینکه تمام همت دولت از ابتدای امسال برای حرکت به سمت اقتصادی با رشد مثبت بوده است، گفت: درحالی 400هزار شغل طی شش ماه ایجاد شده که قابل مطالعه بود و قابل هو یا تشکیک کردن نیست. این، نوعی بی‌انصافی است که ذهن مردم را نسبت به این ادعا تخریب کنیم زیرا دستیابی به صحت و سقم آن، برای رسانه ملی بسیار سهل‌الوصول است.

نوبخت خاطرنشان کرد: صداوسیما به‌جای اینکه بلافاصله با کلی شعف و ذوق‌زدگی بیان کند که پارسال نرخ بیکاری بیشتر بوده و امسال کمتر شده و این چگونه امکان‌پذیر است، توضیح دهد که این شغل‌ها چطور ایجاد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر