تورم تک رقمی و پایدار پیش‌ شرط حذف صفر از پول ملی

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۸۶


موضوع حذف چهار صفر از پول ملی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده، موضع جدیدی نیست. این طرح پیش‌تر هم مطرح شد اما به دلیل اینکه آن زمان پیش‌زمینه‌های لازم برای آن فراهم نبود، کنار گذاشته شد. البته طرح دوباره این موضوع هم در شرایطی صورت می‌گیرد که همچنان پیش‌نیازهای لازم برای حذف سه صفر از پول ملی محقق نشده است. نخستین شرط لازم برای حذف صفر از پول ملی این است که تورم به سطح پایینی برسد که البته این تورم پایین باید پایدار هم باشد. درحال حاضر گرچه تورم به سطح یک رقمی رسیده و چند ماهی است که در همین سطح باقی مانده اما نمی‌توان درخصوص پایداری این تورم تک ‌رقمی نظری داد. به طورکلی این اطمینان وجود ندارد که این تورم تک رقمی در بلندمدت هم حفظ می‌شود و تا زمانی که چنین شرایطی وجود دارد، حذف سه صفر از پول ملی در عمل ثمری نخواهد داشت.

البته باید در نظر داشت که حذف صفر از پول ملی تاثیر مستقیمی روی اقتصاد ندارد. این اقدام کاهش هزینه‌های شمارش حسابداری، کاهش هزینه‌ بخش‌های اقتصادی در بانک‌ها و به طور کلی دولت را به همراه خواهد داشت اما به صورت مستقیم روی اقتصاد اثری نمی‌گذارد. یکی دیگر از پیش‌شرط‌های لازم برای حذف چهار صفر از پول ملی تعدیل زیرساخت‌های بانکی است که آن هم مستلزم هزینه کردن در این زمینه است. بنابراین نکته‌ دیگری که در زمینه اجرای این طرح باید به آن توجه داشت، مسائل مربوط به تامین مالی آن

است.

با توجه به اینکه درحال حاضر اولویت‌های مهم‌تری در اقتصاد وجود دارد، این هزینه کردن در این طرح از رده اولویت‌ خارج می‌شود. درحال حاضر باید برای تامین مهم‌ترین پیش‌نیاز این طرح برنامه‌ریزی کنیم که همان تورم پایین و پایدار است. برای حذف سه صفر از پول ملی باید اطمینان حاصل کنیم که دیگر تورم به سطح بالاتر از 10درصد نخواهد رسید.

چراکه بر اثر افزایش تورم با گذشت چند سال از اجرای این طرح، دوباره چند صفر به پول ملی افزوده می‌شود و عملا حذف صفر از پول ملی بی‌ثمر می‌شود. در میان کشورهای همسایه ایران، ترکیه نمونه خوبی است که پیش‌تر این اقدام را انجام داده است اما باید در نظر داشت که ترکیه در زمانی اقدام به حذف صفر از پول خود کرد که تورم آن به سطح پایداری رسیده بود. اما ما هنوز با تورم پایدار فاصله زیادی داریم بنابراین برای اجرای چنین طرحی به زمان نیاز داریم تا زیرساخت‌های لازم را تامین کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر