پرداخت سود در سال آخر دولت نهم و یازدهم

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۱۳

گروه اقتصاد کلان|

رییس سازمان خصوصی‌سازی از رشد ارزش سهام عدالت خبر داد و گفت که از سال آینده سود این سهام به دارندگان آن پرداخت می‌شود. به گفته میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، سود سهام عدالت از سال96 دیگر متعلق به دولت نبوده و حداکثر تا پایان سال آینده به دارندگان این دارایی اعطا خواهد شد. وی درباره میزان سود درنظر گرفته شده برای هر یک از دارندگان سهام عدالت گفت: هنوز این موضوع و میزان سود پرداختی به‌صورت کامل ساماندهی نشده چراکه شرکت‌های سهام عدالت هنوز کاملا منفک نشده است اما این اوراق برای سهامداران قطعا ارزش بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت. به این ترتیب سود سهام عدالت که یک‌بار در سال آخر دوره نهم ریاست‌جمهوری به دارندگان این سهام پرداخت شده بود، بعد از وقفه 8ساله در سال آخر دولت یازدهم (پایان 96) پرداخت خواهد شد.

به گزارش «تعادل»، سهام عدالت یکی از طرح‌هایی بود که در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد کلید خورد؛ طرحی که براساس تصمیم دولت، قرار بود 6دهک سهام عدالت بگیرند، مبلغ سهام مربوط به دهک اول و دوم به‌ازای هر نفر با 50درصد تخفیف ۵۰۰هزار تومان و برای دهک 3 تا 6 هم به‌ازای هر نفر یک‌میلیون تومان تعیین شده بود. شناسایی افراد از سال۸۵ آغاز و مقرر شد تا تمام مشمولان در مدت یک‌سال شناسایی شوند اما پروسه شناسایی هفت سال به طول انجامید. در این مدت حتی دولت در برخی مقاطع تلاش کرد تا سود سهام عدالت را به دست‌شان برساند و به‌همین دلیل هم بانک‌هایی به‌عنوان عامل شناسایی و معرفی شدند تا مشمولان با در دست داشتن برگه‌های سهام عدالت، سود خود را بگیرند. در کل در دولت قبل این سهام و میزان سود آن بلاتکلیف ماند تا جایی که بسیاری از تبلیغاتی بودن آن سخن می‌گفتند و یکی از دلایل این امر را اعطای سود درست در زمان قبل از انتخابات 88 عنوان می‌کنند که تنها همین یک‌بار در طول عمر 10ساله این سهام‌ها رخ داد. در دولت قبل به بعضی شهروندان ۴۰هزار تومان، به بعضی ۸۰هزار تومان و به بعضی ۱۲۰هزار تومان سود پرداخت شد که مسوولان کنونی سازمان خصوصی‌سازی آن را هم غیرقانونی می‌دانند. مشاور کنونی سازمان خصوصی‌سازی گفته بود چون از ابتدا قرار نبوده برای سهام عدالت سودی داده شود بلکه قرار بر این بود که یک‌میلیون تومان سهم به هر شهروند داده شود و از محل سود آن ۶۰شرکت اقساط پرداخت شود. به گفته او سهام عدالت حبه (بخشش) نیست و تنها بخشش درمورد ۵۰درصد از دو دهک پایینی که گفتم صورت پذیرفته است، پس وقتی این سهام حبه نیست تا موقعی که تمام این یک‌میلیون تومان اقساطش پرداخت نشده باشد، شخص مالک آن سهم محسوب نمی‌شود.

طبق گفته‌های جعفر سبحانی مشاور سازمان خصوصی‌سازی سهام عدالت دوره ۱۰‌ساله مالی دارد که این دوره ۱۰ساله، پایان اسفند1394 به اتمام رسیده است، اما ۶۰‌شرکتی که تحت پوشش سهام عدالت هستند عمدتا دوره مالی‌شان زمانی است که بتوانند مجمع عمومی‌شان را برگزار کنند. باتوجه به برگزاری مجامع این شرکت‌ها در پایان تیرماه۱۳۹۵ تقریبا برای سازمان مشخص شده که سود این ۶۰‌شرکت از بابت سهام عدالت در سال۱۳۹۴ چقدر بوده است. طبق قانون تجارت این شرکت‌هایی که تحت پوشش سهام عدالت هستند 8ماه فرصت دارند به سهامداران‌شان که عده‌یی از آنها، سهامداران سهام عدالت هستند، سود پرداخت کنند، در‌نتیجه تا پایان سال۱۳۹۵ فرصت بوده که سود از آن ۶۰شرکت گرفته شود. حالا بعد از 10سال از این ماجراها قرار است در سال آینده سود سهام عدالت به 49میلیون نفر دارنده‌ این برگه‌ها تعلق گیرد. میرعلی اشرف پوری‌حسینی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در همایش بورس، بانک و بیمه و بخش‌خصوصی در کیش این خبر را برای نخستین‌بار اعلام کرد. او خبرهای خوشی را به دارندگان سهام عدالت داد که قرار است دولت حداکثر تا پایان سال آینده سود سهام عدالت را به دارندگان اعطا کند.

این خبر درست در روزهایی اعلام می‌شود که برخی داشتند کم‌کم از نگهداری برگه‌های سهام عدالت ناامید می‌شدند و دیگر امیدی به آن برگه‌های نه‌چندان ارزشمند نداشتند؛ اما با خبر تازه پوری‌حسینی، این اوراق برای سهامداران قطعا ارزش بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت. رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سود سهام عدالت دیگر در سال آینده متعلق به دولت نیست بلکه به مشمولان این سهام تعلق دارد، بنابراین اگر سهام را نتوانیم آزاد کنیم و قابل معامله هم نباشد، لااقل باید سود آن را در سال آینده به مشمولان پرداخت کنیم، ولی هنوز این موضوع و میزان سود پرداختی به‌صورت کامل ساماندهی نشده است؛ چراکه شرکت‌های سهام عدالت هنوز کاملا منفک نشده است.

وی ادامه داد: هنوز این موضوع شناسایی نشده که کدام شرکت‌ها دراختیار مشمولان طرح قرار می‌گیرد و کدام یک به دولت برمی‌گردد. البته سازمان خصوصی‌سازی وظایف خود را انجام داده و پیش‌نویس آن را تهیه کرده و به مراجع ذی‌ربط تحویل داده، ولی هنوز تبدیل به مصوبه نشده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: درمورد میزان سودی که دراختیار هر یک از دارندگان سهام عدالت قرار می‌گیرد فعلا نمی‌توان اظهارنظر کرد ولی باید به این نکته اشاره کرد که در طول 10سال گذشته حدود ۴۲هزار سهم به این طرح اختصاص پیدا کرده که حدود ۳۰هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است؛ ولی مابقی هنوز قیمت‌گذاری نشده و به نظر می‌رسد این مقدار قابل قیمت‌گذاری هم نباشد.

به گفته پوری‌حسینی، اینکه آیا ۱۲هزار میلیارد تومان باقی‌مانده نیز در سبد قرار گیرد یا کنار گذاشته شود، مصوبه دولت را نیاز دارد. البته باید توجه داشت که اگر سهام شرکتی به سهام عدالت اختصاص یافته تا تیرماه سال قبل فرصت دارد که مجمع برگزار کرده و سود سهام عدالت را جدا کنند و بعد از آن هم، ۸ماه دیگر وقت دارند تادیه کنند؛ لذا تا پایان سال۹۶ این پول در حساب مشمولان خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اینکه سود سهام متعلق به مشمولان سهام عدالت برای فعالیت در سال۹۵ که سال۹۶ مشخص و پرداخت می‌شود، به دارندگان سهام عدالت اختصاص دارد، قطعی است، مگر اینکه مجلس قانون دیگری وضع یا ابلاغیه دیگری داشته باشیم. وی ادامه داد: ممکن است این سهام را به دست مردم ندهیم ولی سود را در سال آینده به مردم خواهیم داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر