رشد 48 درصدی درآمدهای مالیاتی

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵

معاون وزیر اموراقتصادی‌ ودارایی از رشد 48درصدی درآمدهای مالیاتی در 5‌ماهه سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت 23هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 15 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته رشدی حدود 48 درصد داشته است.

به گزارش «تعادل» علی عسکری دیروز در نشست خبری در وزارت اقتصاد به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی نسبت به مصوبه بودجه 93درصد تحقق یافته که این رقم در مدت مشابه سال قبل 83 درصد بوده است، اظهار امیدواری کرد که این مسیر تا پایان سال جاری ادامه یابد.

تنها نیمی از اقتصاد کشور مالیات پرداخت می‌کند

عسکری در پاسخ به سوال خبرنگار «تعادل» درباره افزایش میزان درآمدهای مالیاتی همزمان با رکود اقتصادی و تاثیر آن بر روند خروج از رکود نیز گفت: سازمان مالیاتی در بخش تولید و فعالیت‌های تولیدی زمانی مالیات دریافت می‌کند که بنگاه به سود رسیده باشد بنابراین اگر در بخش تولید رکود باعث زیان و تعطیلی بنگاه شده باشد، نظام مالیاتی، مالیاتی را طلب نمی‌کند. وی در ادامه افزود: باید اشاره کرد که اقتصاد کشور اقتصاد بزرگی است و حتی بر اساس شاخص برابری قدرت خرید جزو 20‌‌‌کشور اول دنیا قرار می‌گیرد.

دراین اقتصاد ظرفیت بسیاری برای دریافت مالیات وجود دارد که هنوز شناسایی نشده به‌طوری که تخمین‌ها حاکی از آن است که 50 درصد اقتصاد کشور در سیطره پرداخت مالیات قرار ندارد. از این رو دلیل اینکه همزمان با رکود درآمدهای مالیاتی کشور افزایش داشته، این است که ما در این مدت به شناسایی فعالیت‌ها و تحرکاتی که در اقتصاد انجام می‌شود، پرداخته‌ایم و سعی داشته‌ایم درآمدهای مالیاتی کشور از محل‌ها و پایه‌های مالیاتی مختلف شناسایی و جمع‌آوری شود.

تحولات اساسی در نظام مالیاتی کشور

علی عسکری با اشاره به اینکه نظام مالیاتی در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد تحول گسترده بوده است، اظهارکرد: تحولات اساسی در نظام مالیاتی کشور ایجاد شده و نتیجه مناسبی از این تغییر و تحول به دست آمده است.

وی درباره بخشی از اصلاحات صورت گرفته در این بخش افزود: ایجاد زیرساخت‌ها، اصلاحات اساسی در قانون و فرآیند نظام مالیاتی متناسب با اقتضائات جدید از جمله اصلاحات صورت گرفته در نظام مالیاتی بوده است.

رییس کل سازمان امورمالیاتی درباره اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: بخش اعظم این لایحه تا انتهای اسفند ماه سال گذشته تصویب شد و تنها 8 بند آن به کمیسیون اقتصادی مجلس بازگردانده شد که این کمیسیون پس از بررسی‌ها و اصلاحات لازم موارد باقیمانده را به صحن علنی مجلس خواهد برد.

وی درباره هشت بند برگشتی گفت: تعیین ارزش معاملات املاک، مالیات بر عایدی سرمایه (پایه جدید مالیاتی)، معافیت‌ها و مشوق‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری، تعطیلی مالیاتی و اعتبار سرمایه‌گذاری از بندهای برگشتی بوده که توسط کمیسیون اقتصادی بررسی شده و امیدواریم به زودی نهایی شود.

معاون وزیراقتصاد همچنین از تدوین پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: کارهای کارشناسی آن تمام شده و در کارگروه تدوین و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده پیش‌نویس آن به اتمام رسیده است.

عسکری با بیان آنکه طرح جامع مالیاتی در نیمه دوم سال جاری سرعت بیشتری می‌گیرد، اظهار کرد: علاوه بر سه استان تهران، اصفهان و کرمانشاه، هفت استان جدید به طرح پایلوت جامع مالیاتی می‌پیوندند. وی درباره بسته خروج غیر تورمی از رکود نیز گفت: سیاست‌های مختلفی در این بسته تدوین شده که بخشی از آن به بخش‌های مالیاتی نیز ارتباط دارند به نحوی که زمینه اجرای برخی از سیاست‌ها توسط دولت و برخی دیگر نیز نیاز به اصلاح قانون دارد که دولت در لایحه تقدیمی حمایت از تولید به مجلس این موارد را مدنظر قرارداده است.

معاون وزیر اموراقتصادی ودارایی گفت: براساس بسته خروج از رکود ظرفیت‌های قانونی مناسبی فراهم شده که مطابق آن برای کسانی که در بورس در شرایط رکودی و نامساعد بازار، بازارگردانی می‌کنند معافیت مالیاتی لحاظ شود. براساس این بسته سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌توانند تا 50 درصد از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

مشکلی برای افزایش سرمایه بانک‌ها نداریم

عسکری در پاسخ به پرسشی درخصوص نامه رییس کل بانک مرکزی درباره مشکلات مالیاتی، بانک‌ها گفت: شاید سازمان امورمالیاتی در دریافت مالیات کمترین مشکل را با بانک‌ها داشته باشد به جهت اینکه این موسسات، سازمان‌های متشکل مالی هستند و باید از شفافیت لازم برخوردار باشند اما عمده مشکلی که وجود دارد بابت مطالبات مشکوک‌الوصول بانک‌هاست که بنا به مکانیسم موجود نظام مالیاتی آن را به عنوان درآمد محسوب کرده و از آن مالیات دریافت می‌کنند. وی درخصوص افزایش سرمایه بانک‌ها افزود: سازمان امورمالیاتی مشکلی برای افزایش سرمایه بانک‌ها ندارد و برای این امر سازمان مالیاتی تنها مبلغی به عنوان حق تمبر دریافت می‌کند.

عسکری در پاسخ به سوالی در مورد رویکرد سازمان مالیاتی در دریافت مالیات از موسسات مالی غیرمجاز گفت: سازمان امورمالیاتی حتی از موسسات غیرمجازی که از بانک مرکزی مجوز فعالیت ندارند، مالیات دریافت خواهد کرد. نداشتن مجوز فعالیت دلیلی برای اخذ نکردن مالیات نمی‌تواند باشد و سازمان مالیاتی در صورت شناسایی فعالیت اقتصادی که مشمول مالیات باشد برای دریافت آن اقدام خواهد کرد.

وی درخصوص برخی اظهارات در باره افزایش 100درصدی یا 1000درصدی مالیات اصناف نسبت به سال گذشته گفت: باید در نظر داشت درحالی که متوسط مالیات کشور طی 5 ماهه نخست امسال 48 درصد رشد داشته اما در همین مدت مالیات اصناف با 34درصد افزایش مواجه شده لذا این بخش دراین مدت حتی به اندازه متوسط کشور رشد نداشته است. ممکن است یک موردی در بخش اصناف با رشد 1000درصدی پرداخت مالیات مواجه شده باشد که این امر غالبا به‌دلیل کتمان درآمد کسب شده در سال‌های گذشته بوده است.

عسکری با اعلام اینکه تاکنون 23هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در کشور اخذ شده است، گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از بهترین و مدرن‌ترین و کارا‌ترین پایه‌های مالیاتی است که در کشور اجرا می‌شود البته در اجرای این قانون مشکلاتی داریم که به مرور زمان این مشکلات حل خواهد شد. وی در مورد مشکلاتی که در اجرای این قانون در کشور وجود دارد، افزود: در اجرای این قانون تنها در حلقه‌های آخر که عمدتا عمده‌فروشی و خرده فروشی هستند با مشکل مواجه شدیم که تلاش شده با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده این خلأها برطرف شوند.

رییس کل سازمان امورمالیاتی با انتقاد از نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط طلافروشان و بیان اینکه هنوز از نحوه پرداخت مالیات برارزش افزوده توسط این صنف راضی نیستیم به جلسه سازمان مالیاتی با رییس اتحادیه طلا و جواهر اشاره کرد وگفت: قرار بود در فاکتورهای طلا تغییراتی انجام شود که هنوز این امر انجام نشده اما انتظار داریم طلافروشان نیز نسبت به قانون تمکین کنند و در ابراز درست مالیات به دولت دقت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه با اصناف در چگونگی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است، گفت: دریافت مالیات بر ارزش افزوده توسط مشاغلی که هنوز از آنها ثبت‌نام به عمل نیامده کلاهبرداری است و فعالان این بخش‌ها که مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنند از مردم سوءاستفاده کرده و اقدام آنها نوعی جیب بری است. و باید اتحادیه‌ها برخورد لازم را با این قبیل واحد‌های صنفی داشته باشند.

مالیات بر خانه‌های خالی هنوز

ابلاغ نشده است

وی با بیان اینکه مالیات برارزش اضافه شده ملک طی زمان، پس از تعدیل تورمی آن، مالیات بر عایدی سرمایه محسوب می‌شود، گفت: این مالیات نسبت به املاکی که در گذشته ایجاد و عرضه شده، تعلق می‌گیرد ضمن اینکه املاکی که در حال ساخت هستند و برای بار اول مورد معامله قرار می‌گیرند، املاکی که برای استفاده شخصی ساخته می‌شود، املاکی که به ارث می‌رسند همچنین اراضی کشاورزی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند.

عسکری در ادامه در مورد مالیات خانه‌های خالی گفت: دریافت مالیات از خانه‌های خالی تصویب شده که منتظر ابلاغ آن پس از تایید شورای نگهبان برای اجرا هستیم. وی درخصوص اینکه گفته می‌شود بیشترین مالیات را حقوق بگیران پرداخت می‌کنند، گفت: مالیات حقوق‌بگیران 6 تا 7درصد رقم کل مالیات است و بقیه را بخش‌های دیگر اقتصاد

پرداخت می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر