دست بسته مجلس برای تغییر برنامه ششم توسعه

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۱۵

گروه اقتصاد کلان|

گویا سریال پرماجرای برنامه ششم توسعه تمامی ندارد. پس از بحث‌های طولانی در مجلس نهم شورای اسلامی بر سر شکل ظاهری و محتوای برنامه ششم اکنون بار دیگر در مجلس دهم زمزمه‌هایی مبنی بر ایجاد تغییر در احکام و لوایح برنامه به گوش می‌رسد. در این رابطه علی لاریجانی، رییس مجلس دهم نیز مکاتباتی با دولت ترتیب داده تا تغییراتی در برنامه ششم توسعه ایجاد کند که این تغییرات اغلب در راستای گسترده‌تر کردن این برنامه خواهد بود. اما این تغییرات حساسیت‌هایی را نیز

به دنبال دارد.

از یک سو دولت و برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که تغییرات زیاد در برنامه الزاماتی را برای دولت ایجاد می‌کند که در برخی موارد باعث می‌شود دولت توان اجرای آن را نداشته باشد. از سوی دیگر عده‌یی از نمایندگان معتقدند برنامه ششم نواقص جدی دارد که باید به آن به دقت توجه کرد. با این حال برخی از نمایندگان معتقدند که قطعا اگر تغییرات گسترده‌یی در برنامه ایجاد شود یا بار مالی برای دولت ایجاد کند مورد قبول شورای نگهبان قرار نخواهد گرفت. در این رابطه غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است برنامه ششم توسعه ایراداتی را دارد اما به نظر می‌رسد این برنامه بهترین برنامه در بین برنامه‌هایی است که تا به حال به مجلس ارائه شده است.

جعفرزاده در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه متاسفانه مجلس نهم در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه انرژی زیادی را از دولت گرفت، تصریح کرد: «در بسیاری از موارد امکان تعامل با دولت وجود داشت. در این میان در صورت تغییرات گسترده در لایحه، فلسفه لایحه از بین می‌رود و مجلس به صورت محدود و در جزییات می‌تواند تغییر ایجاد کند در غیر این صورت شورای نگهبان با تغییرات ایجاد شده مخالفت می‌کند.»

وی افزود:«در مورد احکام برنامه میزان تغییراتی که مجلس مد نظر داشت 150درصد بود که باعث می‌شود دولت نتواند این تغییرات را اجرایی کند. البته برنامه کاستی‌هایی هم دارد که دغدغه‌هایی را برای نماینده‌ها به همراه آورده است.»

دفاع تمام‌قد جعفرزاده از برنامه ششم توسعه درحالی است که برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که اهداف برنامه ششم توسعه در برخی حوزه‌ها خیلی خوشبینانه است از این رو باید بازنگری‌هایی در این موارد صورت گیرد.

شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در این رابطه گفت: لایحه برنامه ششم نرخ رشد اقتصادی هشت درصدی را هدف قرار داده اما با بررسی‌هایی که در مجلس صورت گرفته در بهترین حالت می‌توانیم پنج درصد رشد داشته باشیم و رشد هشت درصدی تنها در پتروشیمی قابل دستیابی است پس باید برنامه از این حیث تلطیف شود.

حسن‌پور در گفت‌وگو با «تعادل» تصریح کرد:«در برنامه به اقتصاد درون‌زا توجه نشده و باید به اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری کرد که این مساله از کاستی‌های برنامه ششم است.»

درحالی این نماینده مجلس به برنامه ششم توسعه انتقاد وارد می‌کند که خود او نیز بر این موضوع واقف است که نمی‌توان تغییرات زیادی در برنامه ششم ایجاد کرد.

در این خصوص حسن‌پور توضیح داد:«نمی‌توان تغییرات زیادی در برنامه ایجاد کرد چراکه در این صورت شورای نگهبان با این تغییرات موافقت نخواهد کرد. با این حال در برنامه ششم توسعه به برخی مسائل به صورت کامل پرداخته نشده است. مواردی همچون رفع مساله بیکاری، حذف یارانه پردرآمدها، محوریت قرار گرفتن تولید و... باید در برنامه ششم توسعه بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.»

به نظر می‌رسد تصویری که مجلس از برنامه ششم توسعه در ذهن می‌پروراند بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که دولت براساس واقعیت‌ها ترسیم کرده است. با این حال در روزهای آینده باید ببینیم نخستین رویارویی مجلس دهم و دولت بر سر برنامه ششم توسعه به چه شکل خواهد بود و آیا مجلس در آخرین سال دولت با دولت مدارا خواهد کرد یا سریال برنامه ششم از این هم طولانی‌تر خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر