ترس کارگران از نبود امنیت شغلی

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۶۰

در حال‌ حاضر کارگران با مشکلات بسیار زیادی از جمله نبود امنیت شغلی و قراردادهای موقت، بیمه، حقوق و دستمزد پایین روبه‌رو هستند. کارگرانی که درد آنها با سبدکالا و افزایش دستمزد اندک حل نمی‌شود. در کنار تمام مشکلات، نبود امنیت شغلی و موقت بودن قرارداد به مهم‌ترین دغدغه کارگران تبدیل شده است، صحیح است که کارگران در آمارها جزو شاغل‌ها به حساب می‌آیند اما ترس و نبود امنیت شغلی همواره همراه آنها خواهد بود.

تاکنون وعده‌های زیادی درخصوص ایجاد شغل آن هم از نوع پایدار از سوی مسوولان داده شده است اما وضعیت اقتصادی به ارث رسیده از دولت نهم و دهم به‌گونه‌یی است که مسوولان در ایجاد شغل درمانده شده‌اند. نداشتن مهارت و بیسوادی نیز از دیگر دغدغه و مشکلات بزرگ اکثر کارگران است که سبب شده تا کارفرمایان از این وضعیت سوءاستفاده کنند. مشاور ارشد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: در حال حاضر حدود هشت‌میلیون کارگر تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند که از این تعداد حدود 80درصد آن یعنی 6.5‌میلیون نفر زیر یک‌میلیون‌تومان دستمزد دریافت می‌کنند. ولی‌الله صالحی با بیان این‌که 80 درصد از کارگران تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند اعلام کرد: کلیه این کارگران براساس نرخ مصوب شورای‌عالی کار حقوق دریافت می‌کنند.

مشاور ارشد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، با بیان این‌که دغدغه‌های کارگران در سال‌های اخیر نه‌تنها کاهش نیافته که مشکلات دیگری نیز به آن اضافه شده است ادامه داد: امسال در بسته دستمزد سعی شد تا حدودی به معیشت آنها کمک شود اما هنوز با حد متوسط فاصله وجود دارد.

صالحی، با بیان این‌که امنیت شغلی بیشتر از سایر خواسته‌ها برای کارگران دغدغه ایجاد کرده است ادامه داد: مشکلاتی نظیر معیشت و تنگناهای آن وجود دارد اما حفظ همین وضعیت برای بسیاری از کارگران دغدغه ایجاد کرده است. معیشت پایدار در اولویت اول برای جامعه کارگری است.

مشاور ارشد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، در ادامه با اشاره به انعقاد قراردادهای سفید امضا در واحدهای تولیدی عنوان کرد: ناهنجاری‌های بازار کار موارد مختلفی دارد که یکی از آنها قراردادهای سفید امضا است که آمار مشخصی از آن در دست نیست چراکه گاهی اوقات کارگران نیز به‌خاطر این‌که از همان شرایط حداقلی محروم نشوند، این ناهنجاری را ابراز نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی موارد هم پایین‌تر از دستمزد مصوب به کارگر، مزد داده می‌شود که برخورد قضایی با آن می‌تواند هشداری برای متخلفان باشد. اما در نهایت باید کارفرما بداند که جلب رضایت حداقلی کارگر، لازمه کار است چراکه اگر غیر از این باشد، کارفرما بیشتر ضرر می‌کند. در نهایت امیدواریم روزی برسد که عرضه و تقاضا در بازار کار به تناسب برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر