تورم تک‌رقمی 3ماهه شد

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۳۴

گروه اقتصاد کلان|

در ادامه سیاست‌های ضدتورمی دولت، تورم بار دیگر کاهش یافت و در مردادماه سال جاری به 8.7‌درصد رسید. هرچند وعده دولت مبنی بر تحقق تورم تک‌رقمی با اما و اگرهای زیادی از سوی منتقدان همراه بود اما جدیدترین اعلام مرکز آمار ایران درخصوص شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در مردادماه سال جاری، بر ادامه روند کاهشی تورم صحه گذاشت. پیش‌تر منتقدان این موضوع را مطرح کردند که تورم تک‌رقمی پایدار نخواهد بود اما این‌بار نیز اعلام نرخ تورم 8.7درصدی نشان داد دولت از سیاست‌های ضدتورم خود کوتاه نخواهد آمد. با این حال با تک‌رقمی شدن تورم، پایین‌تر آمدن آن نیز دشوارتر خواهد شد. در این شرایط، با توجه به برنامه‌های دولت در راستای افزایش رشد اقتصادی و رکودزدایی، باید دید دولت با چه تدبیری تناقض مهار تورم و رفع رکود را رفع خواهد کرد.


تورم منفی به میوه و خشکبار رسید

به گزارش «تعادل»، براساس جدیدترین اعلام مرکز آمار ایران، شاخص کل در مردادماه سال 1395 به عدد 231 رسید که نسبت به ماه قبل 1.4‌درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.4‌درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل افزایش یافته است.‌درصد تغییرات شاخص کل در 12ماهه منتهی به مردادماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 8.7‌درصد است که نسبت به همین اطلاع در تیرماه 1395 کاهش یافته است.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 247.5 رسید که نسبت به ماه قبل 2.8‌درصد افزایش یافته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد 272.5 رسید که نسبت به ماه قبل 3‌درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.8‌درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12ماهه این گروه 6.8‌درصد است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌‎ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.8‌درصد افزایش نشان می‌دهد و‌ درصد تغییرات این گروه در 12ماهه منتهی به مردادماه سال 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل 6.8‌درصد است که نسبت به همین اطلاع در تیرماه 1395 کاهش داشته است.

در گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات، تنها تورم منفی برای بخش میوه و خشکبار به ثبت رسیده است. بر این اساس، تورم 12ماهه منتهی به مردادماه میوه و خشکبار در مردادماه سال جاری منفی 2‌درصد اعلام شده است. در همین حال، نرخ تورم نقطه به نقطه این بخش 2.9‌درصد اعلام شده است. بیشترین نرخ تورم نیز در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» مربوط به سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) بوده است. نرخ تورم این بخش 12.8‌درصد اعلام شده و نرخ تورم نقطه به نقطه 12.5درصدی نیز برای این بخش در مردادماه سال جاری به ثبت رسیده است. در همین حال، در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه برای گوشت قرمز به ثبت رسیده است. تورم نقطه به نقطه این کالا در مردادماه سال جاری 14.5‌درصد اعلام شده است. این در حالی است که نرخ تورم این بخش در مردادماه 5.5‌درصد بوده است.


تورم آموزش و بهداشت همچنان 2رقمی

شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در مردادماه 1395 به رقم 216 رسید که نسبت به ماه قبل 0.8‌درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.8‌درصد بوده و نرخ تورم 12ماهه منتهی به مردادماه 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 9.5‌درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به تیرماه1395 کاهش یافته است.

همچنین در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» که بیشترین ضریب اهمیت را در این گروه به خود اختصاص می‌دهد، تورم 11.4درصدی را تجربه کرده است. در همین حال، نرخ تورم نقطه به نقطه در این گروه 7.2‌درصد اعلام شده است. در این میان، نرخ تورم و تورم نقطه به نقطه در بخش مسکن به ترتیب 8.7 و 5.3‌درصد اعلام شده است. نرخ تورم اجاره نیز 8.6‌درصد اعلام شده است. نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره‌بها نیز به استناد جدیدترین اعلان مرکز آمار ایران 5.2‌درصد است. در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، بخش بهداشت و درمان همچنان تورم دورقمی را تجربه می‌کند و نرخ تورم 11.6درصدی برای این بخش در مردادماه سال جاری به ثبت رسیده است. در همین حال، نرخ تورم نقطه به نقطه بهداشت و درمان نیز 8.8‌درصد اعلام شده است. در همین گروه، نرخ تورم بخش آموزش در مردادماه سال جاری 15.2‌درصد اعلام شده است. نرخ تورم نقطه به نقطه این بخش نیز 14.8‌درصد بوده است.


گمانه‌های کند شدن روند کاهش تورم

بررسی تورم 12ماهه طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد، نرخ تورم همچنان با روند کاهشی مواجه است. نرخ تورم در مردادماه سال جاری 8.7‌درصد اعلام شده، در حالی که نرخ تورم تیرماه 9‌درصد بوده است که بر این اساس کاهش 0.3واحد درصدی تورم مشاهده می‌شود. با این حال، بررسی روند کاهش تورم در ماه‌های اخیر این موضوع را تایید می‌کند که شدت کاهش تورم پایین‌تر آمده است. نرخ تورم در خردادماه سال جاری 9.5‌درصد اعلام شده بود که این رقم با کاهش 0.5واحد درصدی در تیرماه به 9‌درصد رسید.

در همین حال، نرخ تورم در خردادماه کاهش 0.7واحد درصدی را در مقایسه با اردیبهشت‌ماه نشان می‌داد. اما دور از انتظار نخواهد بود که با تحقق وعده تک‌رقمی کردن تورم از سوی دولت، این‌بار سیاست‌های مهار تورم با شدت کمتری دنبال شود. هرچند دولتمردان نیز اعلام کرده‌اند سیاست‌های کاهش تورم را تا دستیابی به تورم 5درصدی دنبال خواهند کرد اما باید دید کشش کاهش تورم تا چه رقمی خواهد بود و آیا دولت خواهد توانست با شتابی که پیش از این در مهار تورم مشاهده شده بود، نرخ تورم را به 5‌درصد نزدیک‌تر کند یا در جهت سایر سیاست‌ها نظیر رونق تولید و رکودزدایی، از سیاست‌های تورم‌زدای خود کمی دست خواهد کشید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر