اخبار کلان

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۷۹۶

نیروی کار در ایران بهره‌وری بیشتری از سرمایه دارد

رییس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به رشد یک‌درصدی بهره‌وری سرمایه در کشور طی ۷ سال گذشته گفت: در ایران همواره بهره‌وری نیروی کار وضعیت بهتری از بهره‌وری سرمایه داشته است. به گزارش تسنیم، رییس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه در زمینه بهره‌وری، رشد کشورمان نسبت به کشورهای عضو سازمان بهره‌وری آسیا قابل قبول بوده است، گفت: از نظر رشد بهره‌وری سرمایه در حدود یک درصد پیشرفت داشته‌ایم اما باز هم جای کار داریم. رویا طباطبایی‌یزدی بهره‌وری را کلید رشد بلندمدت کلیه اقتصادها دانست و افزود: در ایران همواره بهره‌وری نیروی کار وضعیت بهتری از بهره‌وری سرمایه داشته است. وی عدم استفاده صحیح از ماشین‌آلات، ساختمان و پروژه‌های ناتمام را از عوامل موثر در پایین بودن بهره‌وری سرمایه معرفی کرد. طباطبایی‌یزدی در پاسخ به این سوال که سازمان بهره‌وری کشورمان در چه رتبه‌یی از عملکرد قرار دارد، گفت: به گفته ماری آمانو دبیرکل سازمان بهره‌وری آسیایی از بین 19کشور عضو سازمان در این 3-2سال اخیر هیچ یک از سازمان‌های بهره‌وری ملی کشورها به اندازه سازمان کشورمان جهت ارتقای بهره‌وری، ترویج و فرهنگ‌سازی آن کار نکرده است. وی تصریح کرد: نمی‌گوییم ما از آنها جلوتریم اما رشدمان نسبت به وضعیتی که در گذشته داشتیم خیلی بهتر از سایر کشورهاست. طباطبایی‌یزدی خاطرنشان کرد: در یک دوره 7-6ساله منتهی به 2013 از نظر رشد بهره‌وری سرمایه در حدود یک‌درصد پیشرفت داشته‌ایم اما باز هم جای کار داریم.


سپرده‌گذاران هم

باید مالیات بپردازند

رییس پیشین سازمان امور مالیاتی معتقد است با توجه به اینکه نرخ تورم اکنون 11درصد است و نرخ سود سپرده‌های بانکی 18درصد، هیچ دلیلی وجود ندارد که سپرده‌گذاران، مالیاتی بابت درآمدی که کسب می‌کنند، نپردازند. بلکه آنها نیز مانند صنعتگران، پیمانکاران، شاغلان و... باید بابت فرصتی که اقتصاد کشور در اختیارشان قرار داده که درآمد کسب کنند، مالیات پرداخت کرده و از این بابت منتی هم بر سر مردم وجود ندارد.

علی عسکری در گفت‌وگو با ایسنا درباره مالیات‌ستانی از سپرده‌های بانکی که به تازگی از سوی وزیر اقتصاد مطرح شده است، اظهار کرد: مالیات‌ستانی از سود سپرده‌های بانکی یک نکته‌ فنی اقتصادی است. تا زمانی که نرخ سود سپرده‌ها از نرخ تورم کمتر بود و سرکوب مالی صورت می‌گرفت، مالیات‌ستانی از سود سپرده‌ها توجیه نداشت ولی اکنون که نرخ تورم 11 درصد و نرخ سود سپرده‌ 18درصد و بازده پول مثبت است، طبیعی است که سپرده‌گذاران درآمد کسب کرده و باید مالیات آن را پرداخت کنند.

او افزود: در نظام مالیاتی، مالیات بر اساس درآمد یعنی بر منشا و پایه‌ درآمد محسوب می‌شود. اگر کسی در اقتصاد درآمدی کسب می‌کند و مثلا پولی دارد و آن را در نظام بانکی می‌گذارد و از آن درآمد کسب می‌کند، باید مالیات آن را پرداخت کند. چرا کسی که یک میلیارد تومان پول می‌گذارد و 180 میلیون تومان درآمد کسب می‌کند، نباید از این درآمد درصدی را به عنوان مالیات پرداخت کند؟ چرا صنعتگران، شاغلان، پیمانکاران و.. باید مالیات دهند ولی سپرده‌گذاران مالیات ندهند؟ همه‌ کسانی که در اقتصاد برای آنها فرصت‌هایی ایجاد شده است که از قبل این فرصت‌ها درآمد کسب کرده‌اند، باید مالیات آن‌ را بدهند.


دولت یارانه ۳ دهک پردرآمد را حذف کند

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت نباید برای پرداخت یارانه‌ها دست به تخلف بزند، گفت: دولت اصرار دارد که اطلاعات لازم را برای حذف ۲۴ میلیون نفر ندارد و اصرار مجلس نیز بر این است که دولت باید در بحث دسترسی به این اطلاعات تلاش کند. غلامرضا تاجگردون در ارتباط تلفنی با خبر 21 سیما درباره حذف یارانه پردرآمدها و اینکه آیا دولت منابعی برای شناسایی افراد پردرآمد در اختیار دارد یا خیر، گفت: بحث دسترسی به اطلاعات مورد نیاز چالشی دو، سه ساله بین دولت و مجلس است، دولت اعتقاد دارد که من اطلاعات مورد نیاز را برای حذف سه دهک در اختیار ندارد و مجلس نیز روی این موضوع فشار می‌آورد که باید این سه دهک حذف شود.

وی افزود: آنچه مشخص است دولت اصرار دارد که اطلاعات لازم را برای حذف 24 میلیون نفر ندارد اما بالاخره منابع موجود در قانون بودجه الزام می‌کند که این حذف صورت گیرد اما همچنان دولت اصرار دارد که دسترسی به اطلاعات 24میلیون نفر ندارد و اصرار مجلس نیز بر این است که دولت باید در بحث دسترسی به این اطلاعات تلاش کند. رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اینکه اگر این حذف یارانه سه دهک صورت نگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: مثل سال‌های گذشته حذف صورت نمی‌گیرد و فشار قیمتی به مردم وارد می‌شود و دولت در تخصیص منابع از اعتبارات عمرانی هزینه می‌کند و پرداختی‌ها را انجام می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر