اخبار کلان

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۵۹

پرداخت ۵هزار میلیارد تومان

از بدهی‌های دولت با اسناد خزانه

تعادل | مدیرکل بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: تا به حال ۵هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت با استفاده از اوراق اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران پرداخت شده که نیمی از آن مربوط به بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی است. مهدی بنانی درباره پرداخت بدهی‌های دولت از جمله وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران از طریق ایجاد بازار بدهی در بازار سرمایه گفت: تا به حال ۵هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت با استفاده از اوراق اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران پرداخت شده که نیمی از آن مربوط به بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی است. وی ادامه داد: از این ۵هزار میلیارد تومان حدود ۱۰ درصد آن در فرابورس از سوی پیمانکاران عرضه شده که صف خوبی برای خرید آنها در بازار سرمایه ایجاد شده است، بنابراین ۹۰درصد پیمانکاران اوراق اسناد خزانه اسلامی را تا زمان سررسید نزد خود نگه داشته‌اند تا در آن زمان اصل و سود خود را برداشت کنند و برخی هم با ارائه اوراق خود به فرابورس، گردش مالی برای شرکت‌های پیمانکاری‌شان ایجاد و اوراق بدهی را به نقدینگی تبدیل کرده‌اند.


اهداف لایحه برنامه ششم توسعه محقق نمی‌شود

فارس| عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر به همین شکل برنامه ششم توسعه تصویب شود، به دلیل مشخص نبودن منابع مالی، اهداف برنامه ششم محقق نخواهد شد. داوود دانش‌جعفری با اشاره به اهداف پیش‌بینی شده در لایحه برنامه ششم توسعه اظهار داشت: یکی از موانع تحقق اهداف 5 برنامه توسعه قبلی تامین نشدن منابع مالی برای تحقق اهداف برنامه بود. وی افزود: در این برنامه گام خوبی برداشته شده، اما باز هم بسیاری از منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف برنامه مشخص نشده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که در این صورت معتقدید اهداف تعیین شده برای برنامه ششم توسعه محقق نخواهد شد، گفت: اگر به همین شکل برنامه تصویب و اجرا شود، اهداف برنامه ششم محقق نمی‌شود.


آغاز بررسی لایحه بودجه ۹۵ در کمیسیون تلفیق بودجه

تسنیم| عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ از آغاز روند بررسی لایحه بودجه ۹۵ در این کمیسیون از هفته آینده خبر داد. اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 از آغاز روند بررسی لایحه بودجه 95 از هفته آینده در این کمیسیون خبر داد و گفت: ارائه به‌موقع لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس موجب نظم در برنامه‌ریزی شده و دست دولت برای هزینه‌کرد در سال آینده باز خواهد بود، اما متاسفانه این اتفاق در ارائه بودجه سال آینده از سوی دولت یازدهم رخ نداد. وی افزود: اگر لایحه بودجه سال آینده کل کشور به موقع تقدیم مجلس می‌شد، نمایندگان نیز وقت بیشتری برای بررسی این لایحه داشتند، اما همه نمایندگان سعی می‌کنند در هفته آینده و پس از برگزاری انتخابات مجلس لایحه بودجه را با دقت و کار کارشناسی بررسی کنند تا کشور در سال آینده با مشکل هزینه‌کردها مواجه نشود.


تورم تولید‌کننده

5.5درصد شد

تعادل| طبق اعلام بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۴ نسبت به 12ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۳ به‌میزان ۵,۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390 به شرح زیر است: شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در بهمن ماه 1394 به عدد 214.6 رسید که نسبت به ماه قبل 0.2درصد کاهش داشته است. همچنین شاخص مذکور در بهمن ماه 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 3.4درصد افزایش داشته است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران نیز در 12ماه منتهی به بهمن ماه 1394 نسبت به 12ماه منتهی به بهمن ماه 1393 به‌میزان 5.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.


برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های سازمان امور مالیاتی

ایلنا| رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه قصد داریم بخشی از فعالیت‌های خود را برون‌سپاری کنیم گفت: در حال حاضر برون سپاری مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر رسمی در حال بررسی است. سید کامل تقوی‌نژاد در جمع اعضای جامعه حسابداری ایران با بیان اینکه این سازمان درصدد اجرای کامل قوانین نظام مالیاتی برای همه مشمولان است گفت: در همین خصوص تاکید ما بر مالیات الکترونیک به خاطر شفافیت و نبود تبعیض بین همه صنوف و مشمولان مالیاتی است. وی با بیان اینکه تبدیل دفاتر و اسناد سنتی و کاغذی به صورت الکترونیکی در دستور کاری سازمان امور مالیاتی قرار دارد افزود: همچنین نگهداری این اسناد به صورت الکترونیکی باعث شفافیت و سرعت در رسیدگی به مالیات اصناف و همچنین استفاده آنها از مشوق‌ها و معافیت‌های مالی است. رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه قانون جدید اصلاح مالیات‌های مستقیم دارای ضمانت‌های اجرایی خوبی است گفت: در این قانون برای کسانی که مالیات خود را ابراز نمی‌کنند یا فرار مالیاتی دارند جریمه و برخورد کیفری پیش‌بینی شده است که تا حد زیادی می‌تواند جلوی این پدیده را بگیرد. وی با بیان اینکه بیشتر آیین نامه‌های اجرای قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم تدوین شده است افزود: در کنار اجرای این قانون همچنین درصدد اصلاح قانون نظام مالیاتی ارزش افزوده نیز هستیم که هم اینک در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر