انتقاد تنها با هدف انتقاد

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۷۳

همزمان با رسیدگی به لایحه خروج از رکود در مجلس، بازار نقد و نظر در مورد بسته خروج از رکود، دوباره رونق گرفته است. اگرچه لایحه کلیات آن تایید شده و در مواردی نیز به بندهای آن رای موافق داده شده است، اما کارشناسان اقتصادی همچنان درحال بررسی لایحه و بیان نقاط قوت و ضعف بسته خروج از رکود هستند.

این اظهارنظر‌ها درحالی است که فرصت دولت برای ارایه نقد و نظر کارشناسان در مورد بسته تمام‌ شده و بسته خروج از رکود دولت تحت‌عنوان لایحه حمایت از تولید رقابت‌پذیر تقدیم مجلس شده است از این‌رو به‌نظر می‌رسد این اظهارنظرهای پی‌در‌پی و شاید دیرهنگام قدری رنگ و بوی سیاسی دارد و صرفا جهت نواختن ساز مخالف در جهت سیاست‌های دولت است. در تازه‌ترین صحبت‌ها در مورد بسته خروج از رکود دکتر حجت‌الله عبدالملکی عضو هیات‌علمی دانشگاه امام‌صادق(ع) در گفت‌وگو با تسنیم در مورد توانایی بسته خروج غیرتورمی از رکود در حمایت از تولید اظهار تردید کرده و گفته است: «در فقدان رویکرد و نگاه جدی به موضوع تقویت ملی در بسته موجود دولت سخن بسیار است. در این میان ذکر مواردی در بسته دولت، ازجمله رفع موانع صادرات یا تقویت منابع بانکی و اصلاحات مالیاتی و... به‌نفع تولید اموری جزئی در این مسیر محسوب می‌شوند که نه وزن کافی به آنها اختصاص یافته و نه اینکه وجود آنها آن‌گونه که دولت می‌گوید توان قابل‌توجهی برای خروج از رکود ایجاد می‌کند، چه اینکه بسیاری از این موارد قوانین مصوب پیشین است و ذکر آنها به‌عنوان اقدامات خاص دولت در این مسیر جای سوال است.»وی اضافه می‌کند: جالب اینکه بسیاری از همین موارد اندک نیز دستاوردهای دولت‌های پیشین است، دولت‌های نهم و‌دهمی که دولت حاضر با تمام قوا (در چارچوب بسته حاضر و سایر مباحث اقتصادی خود) تلاش در مخدوش‌کردن چهره و برنامه‌های اقتصادی آن دارد (البته این سخن به‌هیچ‌عنوان به‌معنای تبرئه دولت قبل، از خطاهای اقتصادی‌اش نیست). اقدامات دیگری ازجمله واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی و... نیز (که عمدتا در قالب املاک و ساختمان هستند) هرچند مثبت ارزیابی می‌شود، ولی اثر قابل ذکری بر تولید ملی ندارد. به گفته عبدالملکی، تسویه بدهی‌های دولت به پیمانکاران از محل مطالبات دولت از ایشان نیز هرچند فضای مالی دولت و آشفته‌بازار کسری طرح‌های عمرانی را کمی التیام می‌بخشد، اما واضح است که این اقدام گشایش مالی خاصی برای پیمانکاران ایجاد نمی‌کند تا به فعالیت‌های جدید تولیدی بپردازند. آزادسازی قیمت‌ها نیز در شرایطی که مشکلات ساختاری تولید باقی باشد کمک خاصی به تولید نمی‌کند و اتفاقا برخلاف تصوری که اقتصاددانان نئوکلاسیک دارند، آزادسازی قیمت‌ها نه‌تنها باعث افزایش تولید نخواهد شد، بلکه عمق رکود تورمی را بیشتر خواهد کرد.

او افزود: اسمی کردن بیش از پیش اقتصاد و حرکت‌دادن آن به ورطه ناپایداری اقتصادهای غربی ازطریق انتشار ابزارهایی ازجمله اوراق خزانه نیز نه‌تنها اثر خاصی بر تولید ندارد، احتمال بروز شبه‌بحران‌های مالی در آینده را نیز افزایش می‌دهد.

این انتقادها در شرایطی که مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه حمایت از تولید رقابت‌پذیر تنها به منابع مالی خروج از رکود ایراد وارد کرده و با کلیات این لایحه موافقت خود را اعلام کرده است، بار دیگر حسن‌نیت منتقدین راهکار دولت را مورد تردید قرار می‌دهد. از سوی دیگر درحالی که پیشنهاد‌های جدی و کاربردی از سوی منتقدان مطرح نمی‌شود مطرح‌کردن این دست از نقد‌های کلی که بعضا مبتنی بر استنباط شخصی از مفاد بسته و مغایر با اظهارنظر مستقیم دست‌اندرکاران اقتصادی دولت و طراحان بسته، است تداعی‌گر تکنیک تخریبی «انتقاد با هدف انتقاد» است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر