اخبار کلان

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۶۷

امروز لوایح بودجه و برنامه ششم به مجلس تقدیم می‌شود

خانه ملت سخنگوی هیات رییسه مجلس، از ارسال لوایح برنامه ششم و بودجه ۹۵ به مجلس در روز یک‌شنبه (امروز) خبر داد. عبدالرضا مصری، ‌نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اولویت کاری مجلس همکاری با دولت برای بررسی و تصویب بودجه است، افزود: همزمان با ارائه بودجه و برنامه ششم به مجلس بررسی آن از سوی مجلس با نهایت همکاری آغاز خواهد شد.

مصری ادامه داد: در صحن علنی مجلس طبق آیین‌نامه داخلی مجلس باید ابتدا لایحه برنامه ششم بررسی و پس از آن بودجه 95 مصوب شود.


یکسان‌سازی مالیات حقوق بخش دولتی و خصوصی

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از دایمی شدن قانون یکسان‌سازی مالیات حقوق بخش دولتی و غیردولتی (خصوصی) در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم خبر داد.

سیدکامل تقوی‌نژاد با اشاره به اینکه نرخ مالیات بر حقوق بخش دولتی و غیردولتی (خصوصی) با هدف رفع تبعیض و اجرای عدالت مالیاتی یکسان شده است، گفت: یکسان‌سازی نرخ مالیات بر حقوق در بودجه سال‌های 1393 و 1394 صورت گرفت و در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم نیز لحاظ شده است.

وی افزود: با تصویب و ابلاغ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم بحث یکسان‌سازی مالیات حقوق کارمندان دولتی و غیردولتی (خصوصی) به صورت دایمی از سال آینده لازم‌الاجرا خواهد بود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، اظهار کرد: سقف معافیت مالیات بر حقوق در بودجه هر سال مشخص می‌شود و مازاد بر آن (معافیت سالانه) تا هفت برابر مشمول مالیات سالانه به نرخ 10درصد و نسبت به مازاد آن به نرخ20درصد است. وی ادامه‌داد: پرداخت‌هایی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نیستند و با عنوان حق‌المشاوره، حق حضور در جلسات، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق پژوهش پرداخت می‌کنند؛ این نوع پرداخت‌ها بدون کسر معافیت حقوق با نرخ 10درصد مشمول مالیات مقطوع می‌شود.


احیای شرکت‌های تعطیل‌شده در مناطق محروم

فارس بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، برای اشتغالزایی، حمایت از کارآفرینان و توانمندسازی اقتصادی بنگاه‌های تعطیل شده در مناطق محروم کشور را احیا می‌کند.

بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای اشتغالزایی، حمایت از کارآفرینان و توانمندسازی اقتصادی در مناطق محروم کشور از طریق مشارکت با شرکت‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل در این مناطق، آنها را برای ادامه فعالیت تولیدی یاری می‌دهد.

حسین فدایی، مدیرعامل شرکت جهان فوم خراسان شمالی، در این باره گفت: فعالیت این شرکت بر محور تولید یونولیت‌های سقفی و فوم‌های ساختمانی است که در اواخر سال گذشته با مشارکت 49درصدی بنیاد برکت، توانستیم از ابتدای سال جاری دوباره فعالیت تولیدی خود را آغاز کنیم.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید شرکت رقمی بالغ‌بر 5760 تن پیش‌بینی شده است و با توجه به تعطیلی شرکت در سال گذشته و آغاز مجدد فعالیت با مشارکت بنیاد برکت، تاکنون توانسته‌ایم بالغ بر هزار تن فوم ساختمانی را به تولید برسانیم.

فدایی تعداد نیروی کار شاغل در شرکت را 25نفر اعلام کرد و افزود: با افزایش روند تولید و نصب دستگاه‌های مورد نیاز تا پایان امسال، تعداد نیروی شاغل در شرکت به 49 نفر افزایش خواهد یافت.


دریافت مالیات بدون تبعیض از همه نهادها

ایرنا یک استاد دانشگاه، تنها راه عبور از مشکل‌ها و تامین منابع کشور با توجه به کاهش قیمت نفت را «هموار کردن مسیر مالیاتی برای همه سازمان‌ها و نهادها» دانست و تصریح کرد: در این زمینه نباید برای هیچ نهاد و سازمانی تبعیض قائل شویم.

محمدقلی یوسفی اظهار کرد: دولت باید از همه امکانات برای تامین منابع مالی لازم استفاده کند که یکی از این مولفه‌ها، کاهش هزینه‌ها و اخذ مالیات از همه فعالیت‌های اقتصادی است.

وی گفت: هر فعالیتی در کشور صرف نظر از اینکه از منابع عمومی استفاده کند یا اهداف آن برای عام باشد، هزینه‌هایی برای دولت دارد. بنابراین همه نهادها باید در تامین هزینه‌های دولت مشارکت کنند. دولت باید با سیاست‌های خود به فعالیت‌ها رونق بخشد؛ بنابراین همه دستگاه‌ها و نهادها که به نوعی در حال فعالیت اقتصادی‌اند، باید با مشارکت در پرداخت مالیات، دولت را یاری دهند.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: البته افزایش سهم مالیات تا 40درصد در پایان سال 1393 حکایت از آن دارد که در شرایط کاهش درآمدهای نفتی، دولت تدبیر و امید با تکیه بر درآمدهای مالیاتی، بخش بیشتری از مسیر اقتصادی خود را از این راه تامین کرده و اتکای بودجه به نفت را کاهش داده است.

وی اضافه کرد: روند سهم مالیات در تامین مالی مخارج دولت نشان می‌دهد سهم مالیات در تامین مالی مخارج تا اندازه زیادی فارغ از نوسان در رشد درآمدهای مالیاتی بوده است.

به گفته وی، دولت‌ها برای تامین مالی مخارج خود همواره تلاش کرده‌اند سهم درآمدهای مالیاتی را بهبود بخشند و هر دولت که برای تامین مالی خود به مالیات ستانی از اقتصاد داخلی نیازمند باشد، نگرانی بیشتری نیز نسبت به عملکرد و میزان تولید اقتصادی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر