اخبار

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۰۱

تکذیب برداشت 650هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی

ایرنا قائم‌مقام صندوق توسعه ملی با تکذیب برداشت 650 هزار میلیارد ریالی از این صندوق گفت: این صندوق خواستار دریافت مدارک و مستندات ادعای مبالغ برداشت شده است. قاسم حسینی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای یک رسانه مبنی بر برداشت 650هزار میلیارد ریالی از جیب ملت در صندوق توسعه ملی افزود: برداشت از صندوق توسعه ملی فقط با مجوز مجلس شورای اسلامی یا سایر مراجع قانونی انجام می‌شود و تاکنون هیچ برداشت بدون مجوزی از این صندوق انجام نشده است. وی گفت: صندوق توسعه ملی خواستار ارائه مدارک و مستندات از سوی این رسانه است.


دولت و مجلس تصمیمی برای قطع یارانه عموم مردم ندارند

ایلنا به نظر نمی‌رسد دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهادی برای قطع یارانه نقدی عموم مردم در سال آینده داشته باشند. ایرج ندیمی در پاسخ به این پرسش که «آیا دولت و مجلس برنامه‌یی برای قطع یارانه نقدی مردم در سال‌ آینده دارند یا خیر؟» اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهادی برای قطع یارانه نقدی عموم مردم در سال آینده داشته باشند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: موضوع اصلی مدیریت پرداخت یارانه است نه قطع پرداخت‌ها. وی خاطرنشان کرد: قطع یارانه به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پیامدهایی را در پی دارد و نمی‌توان عادت چند ساله مردم را به یک‌باره از آنها گرفت. ندیمی گفت: بر اساس قانون ابتدا باید از حذف یارانه اقشار مرفه شروع کرد و پس از آن از روش‌های جایگزینی و حمایتی استفاده کرد. وی افزود: با توجه به اینکه پرداخت یارانه‌ها قانون مصوب مجلس بوده و حذف آن باید در مجلس و کمیسیون‌های مربوط به آن مورد بررسی قرار گیرد و در صورت موافقت امکان حذف وجود دارد اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد.


دولت یک‌درصد از بدهی‌های خود را تهاتر کرد

تابناک با انتشار 2هزار میلیارد تومان اسناد خزانه در آبان و آذر سال جاری مجموع اسناد منتشر شده به 4هزار میلیارد تومان رسید که این مبلغ یک‌درصد از مجموع بدهی‌های دولت محسوب می‌شود. با انتشار2 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه در آبان و آذر سال جاری مجموع اسناد منتشر شده به 4هزار میلیارد تومان رسید که این مبلغ یک‌درصد از مجموع بدهی‌های دولت محسوب می‌شود. از ابتدای سال بنا شد، دولت بخشی از بدهی‌های خود را از طریق انتشار اوراق تهاتر کند تا به این ترتیب هم بخشی از تعهدات خود را از گردن باز کرده و هم با در اختیار قرار دادن این اوراق فعالان اقتصادی طلبکار را به تحرک وا‌دار کند. بر این اساس در نشست سه‌گانه مسوولان پولی و مالی تاکید شد با انتشار 6هزار میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره، 5هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و 5هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه در واقع 16هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت بازپرداخت می‌شود. هرچند در زمان اعلام این تصمیم رقم بدهی دولت هنوز قطعی نشده بود اما با اعلام چندی پیش وزارت اقتصاد مشخص شد، دولت 380هزار میلیارد تومان صرف‌نظر از 160 هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نفت، بدهی قطعی دارد. بنابراین مقایسه این اعداد نشان می‌دهد دولت برای سال جاری در نظر داشت حدود 4درصد از بدهی‌های خود را از طریق اوراق پیش‌بینی شده تسویه کند. عملکرد دولت اما در انتشار اوراق اسناد خزانه، صکوک اجاره و اوراق مشارکت نشان می‌دهد تنها 4هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه منتشر شده است که این عدد تنها یک‌درصد از مجموع بدهی‌های دولت را می‌تواند تسویه کند.


اشتغالزایی برای ۱۷۰۰نفر

با مشارکت بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۱۷۰۰نفر از ساکنان یکی از مناطق کمتر توسعه‌یافته استان خراسان رضوی مشغول به کار شدند. به گزارش تسنیم، احمد مهران‌فرد، مدیرعامل شرکت مدبرکشت توس واقع در شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی در این باره گفت: این شرکت زراعی- باغی با 1500هکتار زمین کشاورزی و 12هکتار باغ پسته، برای بالغ بر 1700نفر از ساکنان منطقه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم کرده است. وی افزود: مشارکت بنیاد برکت از دو سال گذشته تاکنون، سبب شده تا امروز 120نفر از افراد محلی منطقه تایباد به‌طور مستقیم از طریق این مجتمع کشت و صنعت امرار معاش کنند. مهران‌فرد بیان کرد: با توجه به اینکه صفر تا صد فعالیت تولیدی در این شرکت توسط تیم فنی کارشناسان انجام می‌شود، در میزان سطح زیرکشت و تولید نهایی از متوسط استانی در سطح بالاتری قرار داریم. ضمن اینکه در تولید محصولاتی نظیر گندم، جو، خربزه، زعفران، ذرت، یونجه و سایر محصولات تولیدی به لحاظ کمی و کیفی رکوردشکنی داشته‌ایم. وی با اشاره به ارائه آموزش‌های گوناگون به کشاورزان منطقه اظهار داشت: در کنار این مجتمع کشت و صنعت، کارخانه خوراک دام برای مرتفع کردن بخش اعظمی از مشکلات دامداران منطقه ایجاد شده است. ضمن اینکه هر دو هفته یک‌بار، دوره‌های آموزشی منظم و کاربردی برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات دامی برای دامداران منطقه از سوی کارشناسان شرکت برگزار می‌شود. به گفته وی درحال حاضر مجتمع مدبرکشت توس، دارای کمیته راهبردی است و برای افزایش توان کمی و کیفی تولیدات به‌طور منظم آموزش‌های مختلف را توسط افراد تحصیلکرده، در اختیار کشاورزان و دامداران قرار می‌دهد. مدیرعامل شرکت مدبرکشت توس افزود: ارائه آموزش‌های دانش‌محور به کشاورزان منطقه با افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی همراه بوده، همچنین با به‌کارگیری بذرهای اصلاح شده کشاورزی، سطح کیفی تولیدات را افزایش داده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر