گروه اقتصاد کلان
ممکن است دخل و خرج خانوارها با هم نخواند اما اصولا هزینهیی که افراد برای خرید کالا و خدمات خود میپردازند به نوعی با سطح درآمد و معیشت آنها مطابقت دارد. هر چه درآمد افراد بالاتر میرود به تبع آن هزینهیی که آنها برای تامین نیازهای اساسی و لوکس خود میپردازند هم افزایش مییابد. دهکهای پایین درآمدی اصولا بیشترین درآمد خود را صرف خرید کالاهای اساسی میکنند درحالی که این پردرآمدها با عبور از نیازهای اساسی و اولیه، بخش بیشتری از پول خود را به خرید کالاها و خدمات لوکس اختصاص میدهند. نگاهی به هزینه فقرا و ثروتمندان برای گروههای کالایی مختلف مصداق این امر است. آن طور که گزارش مرکز آمار نشان میدهد، ثروتمندان 53.3 برابر دهک نخست درآمدی برای پول بابت استفاده از خدمات هتل و رستوران میپردازند. درحالی که دهک اول درآمدی سالانه حدود 48هزار تومان خرج هتل و رستوران میکنند که این رقم برای دهک دهمیها بیش از 2میلیون و 500 هزار تومان است. این نسبت در مورد پوشاک هم صادق است. ثروتمندان 45 برابر فقرا، درآمد خود را صرف خرید کفش و لباس میکنند. اما این نسبت در مورد مواد غذایی و خوراکی به عنوان کالاهای اساسی کمی متفاوت است؛
دهک دهم درآمدی تنها 8.8 برابر بیشتر از کم درآمدها خرج مواد غذایی میکند. این مساله بیانگر آن است که بالاترین شکاف هزینهیی میان ثروتمندان و فقرا در هزینه کالاها و خدمات غیراساسی و عمدتا لوکس است.