عادل آذر: رشد ۹۳ را اعلام نکردیم تا تشتت نشود

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۲۱

تسنیم

رییس مرکز آمار ایران با ابراز اینکه«رشد اقتصادی سال ۹۳ را اعلام نکردیم تا تشتت نشود» گفت: نرخ رشد اقتصادی ۶ ماهه نخست امسال حاکی از بحران نیست ولی رشد صنعت منفی است. طبق لایحه برنامه ششم هم آمار بانک مرکزی باید به تایید مرکز آمار برسد.

عادل آذر در پاسخ به این سوال که «وضعیت رکود حاکم بر اقتصاد ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» اظهار کرد: به عنوان رییس مرکز آمار باید با اعلام شاخص در این مورد صحبت کنم و فعلا عدد نرخ رشد اقتصادی 6 ماه نخست سال 94 در اختیار است. وی افزود: همانطور که نرخ رشد اقتصادی 6 ماه نخست سال جاری قبلا اعلام شد؛ عدد اولیه یک درصد بود که تقریبا درحال نهایی شدن است. رشد در بخش صنعت منفی 1.2 بود که برای جمع‌بندی باید منتظر بمانیم که در 6 ماه دوم امسال چه اتفاقی رخ خواهد داد.

رییس مرکز آمار ایران با بیان«درحال حاضر نمی‌توانم اظهارنظری درخصوص وضعیت اقتصادی کشور داشته باشم» گفت: بیشتر موضوع رکود مربوط به صاحبان صنایع و صنعت است و در 6 ماه نخست امسال در بخش کشاورزی رشد خوبی حدود 6 درصد شاهد بودیم و در بخش خدمات هم رشد مثبت بود اما در بخش صنعت شاهد رشد منفی بودیم.

آذر ادامه داد: باید منتظر بمانیم تا ببینیم وضعیت اقتصادی در 6 ماه دوم سال چه خواهد شد، البته تحلیل‌های کارشناسان و صاحبان صنایع هم در جای خود ارزشمند است اما ملاک ما برای تحلیل وضعیت عدد‌ها هستند و منتظر هستیم تا نرخ رشد اقتصاد 6 ماه دوم سال هم نهایی شود که آن را اعلام خواهیم کرد و می‌توان با توجه به آن نظر داد.

رییس مرکز آمار ایران در پاسخ به این سوال که «چرا نرخ رشد اقتصادی سال 93 را اعلام نکردید درحالی که بانک مرکزی آن را مثبت 3درصد اعلام کرد و رییس‌جمهور هم به آن استناد کردند و اینکه عدد بانک مرکزی را تایید می‌کنید؟» بیان کرد: واقعیت این است برای اینکه تشتت در مردم ایجاد نکنیم، آن را اعلام نکردیم.

رییس مرکز آمار ایران در پاسخ به این سوال که عدد نرخ رشد اقتصادی سال گذشته چند است، گفت: نرخ رشد اقتصادی که به دست آوردیم مثبت است و در حدود همان عدد و نرخی است که بانک مرکزی اعلام کرد البته مرکز آمار هم نرخ رشد اقتصادی امسال را اعلام خواهد کرد.

عادل آذر در مورد اینکه در لایحه برنامه ششم پیشنهاد شده که بانک مرکزی هم به عنوان مرجع رسمی آمار تعیین شود، گفت: نه؛ اینگونه نیست و فقط بحث آمارهای تخصصی است. براساس بند الف ماده 54 لایحه مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور مثل نرخ تورم، رشد اقتصادی، بیکاری و... مرکز آمار ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر