اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۰۹

وحدت رویه در پرداخت مالیات بنیادها از سال۹۵

فارس علی عسگری، ‌رییس کل سابق سازمان امور مالیاتی ‌در پاسخ به این سوال که آیا به امکان پوشش کامل هزینه‌های جاری کشور از طریق نظام مالیاتی دست یافته‌ایم، اظهار داشت: این موضوع بستگی به ظرفیت‌های اقتصادی موجود و پیشرفت‌های نظام مالیاتی دارد. رییس کل سابق سازمان امور مالیاتی افزود: اگر نظام مالیاتی با همکاری و تعامل بین مودیان و افزایش شفافیت آن مشکلات خود را حل کند، این امکان وجود دارد که تا سال‌های آتی این امر مهم که قطع وابستگی به درآمدهای نفتی را به دنبال دارد، محقق شود. وی گفت: برخی از بخش‌ها هنوز یا به نظام مالیاتی مراجعه نکرده یا به نوعی فرار مالیاتی دارند که باید شفاف شوند. عسگری با اشاره به اینکه هرگونه فعالیت در اقتصاد با اهداف سودآوری انجام می‌شود، گفت: هرگونه فعالیت اقتصادی باید به نظام مالیاتی اظهارنامه ارائه کند و هرگونه بهانه‌جویی در این زمینه قابل قبول نیست. عسگری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بنگاه‌های بزرگ عمومی یا بنیادها مشمول مالیات هستند یا خیر؟ گفت: بنیادها از قبل هم مالیات پرداخت می‌کردند به این شکل که شرکت‌های زیرمجموعه به‌عنوان مراودات مالی با نظام مالیاتی در ارتباط بودند، اما خود بنیادها در حکم وزارتخانه‌ها بوده و فعالیت اقتصادی از خودشان ندارند. وی گفت: شرکت‌های زیرمجموعه از قبل هم اظهارنامه می‌دادند، اما سیکل پرداخت آنها در قانون تفاوت داشت که در آینده با اصلاح قانون مالیات، تمام نهادها و بنگاه‌های مشمول مالیات در سال95 به بعد حکم واحد قانونی دارند.


ارزیابی تورم سبد هزینه‌های زندگی در استان‌های کشور

ایلنا رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: ‌میزان تورم در سبد هزینه‌های زندگی در سراسر کشور ارزیابی می‌شود. «اولیا علی بیگی» با اعلام این خبر گفت: این تصمیم در جلسه اخیر هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اتخاذ شد و بر این اساس کمیته مزد این تشکل عالی برای بررسی دستمزد سال95 به‌صورت جدی‌تر فعالیت خواهد کرد. رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تاکید کرد: کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار در تمام طول سال فعال است و نوسانات بازار و نرخ تورم را بررسی می‌کند و براساس روال تدریجی که دارد در سه ماهه پایانی هر ساله در مورد ارزیابی بهای سبد معیشتی یک خانوار چهارنفره ارزیابی می‌کند. علی بیگی افزود: اطلاعات جمع‌آوری شده درنهایت در اختیار کمیته مرکزی مزد قرار خواهد گرفت که در مذاکرات مزدی شورای عالی کار از سوی اعضای گروه کارگری استفاده می‌شود.


ما اصلا در کشور مالیات بر ارزش‌ افزوده نداریم

ایسنا جمشید پژویان با اشاره به اینکه ما اصلا در کشور مالیات بر ارزش‌افزوده نداریم، عنوان کرد: این مالیات بر فروش است که با مالیات بر ارزش‌افزوده از زمین تا آسمان تفاوت دارد. این راحت‌ترین مسیری بود که سازمان امور مالیاتی می‌توانست انتخاب کند و درآمد مالیاتی هنگفتی را با فشار بر کم‌درآمدها و طبقات متوسط به دست آورد. در کشور سه پایه مالیاتی وجود دارد. تمام درآمد کشور جریانی از ثروت است که آن درآمد هزینه می‌شود؛ بنابراین اگر پایه مالیاتی به خوبی هزینه شود از کل جی دی پی بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر دولت قصد کارآمد کردن اقتصاد کشور را دارد باید بر تولید تمرکز کند، ادامه داد: همیشه نفت و درآمدهای حاصل از صادرات نفت مورد توجه همگان بوده و به بخش تولید کم‌توجهی شده که این مساله عامل اصلی بیکاری و ناکارآمدی اقتصاد ایران است. به همین دلیل است که فعالان عرصه اقتصاد اعتقاد دارند تنها رفع تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی کشور را رفع نمی‌کند. مرتفع کردن مشکلات این عرصه نیازمند حل و فصل کردن معضلات موجود در ابعاد مختلف ساختاری آن است.


چرا باید از افزایش نرخ ارز دفاع کرد؟

اقتصادنیوز مرتضی ایمانی‌راد درباره اینکه چرا دولت از افزایش نرخ ارز یا بهتر بگوییم واقعی شدن نرخ ارز واهمه دارد و همواره دنبال سرکوب کردن نرخ ارز است، اظهار کرد: مساله پایین نگه ‌داشتن نرخ ارز برمی‌گردد به دنباله‌روی اقتصاد از سیاست و به‌طور مشخص‌تر، وقتی مساله بقا مطرح می‌شود ما دنبال سیاست‌هایی هستیم که این بقا را تقویت کند و آن هم سیاست‌های معطوف به رضایت مردم و نمایندگان مردم است؛ نرخ ارز پایین این کار را انجام می‌دهد. مساله دیگری که این واهمه را تثبیت می‌کند این است که مردم و بخشی از سیاسیون معتقدند: وقتی قیمت دلار بالا می‌رود قیمت کالاها هم به‌تبع آن بالا می‌رود؛ یعنی در ایران این تئوری رسمیت پیدا کرده که یکی از مهم‌ترین عوامل تورم در کشور نرخ دلار است.

ایمانی‌راد تصریح کرد: یعنی کسی که موافق پایین بودن نرخ ارز است مردمی تلقی می‌شود و کسی که مخالف باشد فاصله‌اش از مردم و حکومت بیشتر است. به نظرم وجود این قانون غلط اقتصادی که به‌شدت میان مردم و مسوولان رایج شده ، علت اصلی دفاع از نرخ ارز ارزان است.

این اقتصاددان درباره اینکه پایین نگه ‌داشتن نرخ ارز تاکنون چه تبعاتی در اقتصادمان داشته است، گفت: نرخ ارز پایین‌تر از نرخی که بازار تعیین می‌کند منشأ رانت است. به اندازه حجمی که ارز مبادله می‌شود ضربدر تفاوت میان نرخ ارز رسمی‌شده و نرخ بازاری ارز رانت در جامعه توزیع می‌شود و به همین نسبت کارایی هم در اقتصاد پایین می‌آید؛ منابع نیز به جای خوبی نمی‌روند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر