پوست‌اندازی نظام مالیاتی برای گذر از بدعت‌های گذشته

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۳۱

نهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی دیروز در حالی در دانشگاه تهران برگزار شد که رییس سازمان امور مالیاتی با آخرین سخنرانی خود در این همایش، از سازمان امور مالیاتی خداحافظی کرد و خاطره جالبی را مطرح کرد که از قفل و زنجیر کردن 300 پرونده مالیاتی در دوره ریاستش توسط یکی از کارشناسان مالیاتی حکایت داشت.

رییس سابق سازمان امور مالیاتی در این همایش با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاحیه‌اش انجام شده است، اعلام کرد که از همین هفته این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت کار بررسی‌اش آغاز می‌شود.

علی عسکری اظهار کرد: امروز نظام مالیاتی در یک دوره تحول و پوست‌اندازی است و باید این دوره گذر را نیز پشت سر بگذارد. در این دوران چالش‌ها زیاد است، بعضی بدعت‌ها‌یی که قبلا بوده باید تغییر کند، گرچه این تغییرات به مذاق بسیاری در کشور خوش نیاید. وی به فعالیت‌های سازمان‌اش در این چند سال اشاره و اظهار کرد: امروز طرح جامع نظام مالیاتی را به جایی رساندیم که نرم‌افزارش تولید شده و پیاده‌سازی آن در 20 استان انجام شده است و 10 استان باقیمانده نیز در برنامه امسال کامل می‌شود. همچنین زیرساخت‌های لازم برای نظام مالیاتی فراهم شده است که به جد یکی از بهترین زیرساخت‌های کشور در اختیار سازمان امور مالیاتی است.

رییس سابق سازمان امور مالیاتی کشور درباره‌ اصلاح قانون مالیات بیان کرد: اصلاح قانون مالیات انجام و ابلاغ شده است و از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود. همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز اصلاحات‌ انجام شده و تقدیم دولت شد و از همین هفته در کمیسیون اقتصادی دولت کار بررسی‌اش شروع می‌شود. همچنین علی‌طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی در پیامی به این همایش اعلام کرد: براساس برآوردهای انجام شده بیش از 43درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور از پرداخت مالیات معاف است. علی طیب‌نیا در پیام خود آورده است: در دو دهه اخیر برای توسعه نظام مالیاتی کشور تلاش و اقدامات زیادی انجام شده که با هیچ برهه‌ای از تاریخ اقتصاد ایران قابل قیاس نیست؛ با این وجود به‌دلیل فقدان پایگاه اطلاعات اقتصادی و مالی معافیت‌های مالیاتی گسترده و مکانیزه نبودن کامل سیستم مالیاتی، مالیات هنوز به جایگاه واقعی خود در اقتصاد به عنوان یک ابزاز تامین مالی پایدار برای دولت و ابزار سیاست‌گذاری اقتصادی دست نیافته است.

در ادامه این پیام آمده است: در شرایط کنونی اقتصاد به دلیل افت شدید قیمت نفت، تمرکز دولت از نظام مالی وابسته به درآمدهای نفتی بیش از پیش به سمت نظام مبتنی بر درآمدهای مالیاتی است. وجود این مشکل ساختاری باعث شده تا نه تنها نقش مالیات و اثرات اقتصادی آن مورد غفلت قرار گیرد بلکه مالیات در اقتصاد معافیت بخش قابل توجهی داشته باشد. این آخرین سخنرانی علی عسکری به عنوان ریاست سازمان امور مالیاتی کشور بود. وی که 6سال ریاست این سازمان را برعهده داشت از جمله معدود مدیران ارشد اقتصادی دولت دهم بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سمت خود ابقاء شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر