اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۵۰۲

بسته اقتصادی به تامین مالی کمک می‌کند

شادا شاپور محمدی گفت: منابع اختصاص یافته به فروش و یارانه تولید در بسته رونق اقتصادی، تامین مالی را تسهیل می‌کند. شاپور محمدی با بیان اینکه در بسته اقتصادی که دولت برای خروج از رکود تدوین کرده بخشی از تسهیلات برای کالاهای با دوام ایرانی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این مساله کمک می‌کند، کالاهایی که مدت‌ها در انبارها دپو شده بودند به فروش برسند و از سویی دیگر با توجه به اعطای وام خریداران می‌توانند با تسهیلات دریافتی به خرید کالا بپردازند. معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه خرید کالای با دوام ایرانی از طریق اعطای وام برای تحریک تقاضا از محورهای اصلی بسته اقتصادی است، افزود: همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که برخی کالاهای تولید محدودیت تقاضا دارند از این رو لازم است برای صادرات این محصولات تدابیری اندیشیده شود که در بسته اقتصادی دولت بر موضوع حمایت از صادرات تاکید شده است.


پاسخ «آذر» به منتقدان نرخ رشد اقتصادی نیم‌سال اول 94

ایرنا رییس مرکز آمار ایران در پاسخ به برخی منتقدان که رقم رشد یک درصدی اقتصاد در6 ماه نخست سال جاری را غیرواقعی دانسته‌اند، گفت: معمولا کارشناسان واقعی و پژوهشگران و محققانی که دقت‌های لازم و تخصصی را در محاسبات خود به‌کار می‌گیرند، سعی می‌کنند به آمار و ارقام رسمی نظام استناد کنند. از نظر قانون، مرجع رسمی آمارهای رسمی کشور ازجمله آمار مربوط به نرخ رشد اقتصادی کشور، مرکز آمار ایران است. طبق آخرین محاسبات انجام شده و نتایج به دست آمده در این زمینه که مربوط به فصل بهار سال 1394 است، نرخ بیکاری در سه ماهه نخست سال جاری 6/10 درصد اعلام شده است. همچنین محاسبات مربوط به تعیین نرخ بیکاری فصل تابستان هم به پایان رسیده و به احتمال زیاد در هفته جاری اعلام خواهد شد.


اعلام رقم پیشنهادی دستمزد 95 کارگران در بهمن‌ماه

تسنیم اولیا علی‌بیگی، رییس کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور با اشاره به اینکه تا نتایج کمیته‌های دستمزد اعلام نشود نمی‌توان عدد خاصی برای افزایش دستمزد کارگران در سال 95 اعلام کرد گفت: درحال حاضر در جلسات شورای عالی کار مشکلات کارگران و کارفرمایان مطرح می‌شود. کانون عالی شورای اسلامی کار، کارگروه‌های مزد خود را در استان‌ها فعال کرده است. وقتی که یک کارگر بتواند هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن، درمان، آموزش و پرورش و... خود را تامین کند با فراغ بال کار می‌کند. در نشستی که چند روز گذشته با روسای سراسر استان‌های کانون عالی داشتیم، مقرر شد تحقیقات خود را جمع‌آوری و به کمیته مزد کانون عالی که در طول سال هم ثابت است، ارسال کنند و در دی و بهمن ماه به جمع‌بندی کامل برسیم و دوستان حاضر در جلسات شورای عالی کار براساس واقعیت‌های زندگی کارگران تصمیم‌گیری کنند.


تسلط دولت بر ارکان بانک مرکزی

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با تاکید بر تسلط دولت بر ارکان گوناگون بانک مرکزی اعلام کرد: جای یک قانون مدون و جامع بانکداری مرکزی در کشور خالی است. در سال‌های اخیر عدم استقلال بانک مرکزی از شبکه بانکی نیز بر مشکلات قبلی افزوده است. از سوی دیگر ثبات قیمت‌ها، منطقی‌ترین هدفی است که می‌توان از یک بانک مرکزی مقتدر انتظار داشت و در قوانین مربوط به اکثر بانک‌های مرکزی دنیا طی دهه گذشته مورد تاکید بوده است؛ اما بررسی قانون پولی و بانکی کشور و نیز قانون بانکداری بدون ربا نشان می‌دهد که اهداف بانک مرکزی در راستای ثبات قیمت‌ها نیز به صورت شفاف و روشن تعریف و اولویت‌بندی نشده است. یکی از مشکلات دیگر سیاست‌گذاری پولی در ایران فقدان ابزارهای سیاستی متداول در دنیاست. بانک مرکزی حداقل دو ابزار سیاستی متداول در دنیا را به طور نسبی در اختیار ندارد: ۱- عملیات بازار باز ۲- نرخ بهره سیاستی شبیه به آنچه در بانک مرکزی کشورهای صنعتی متداول است و براساس آن بانک مرکزی با آن نرخ به بانک‌ها وام می‌دهد.


برنامه‌ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در اقتصاد مقاومتی

فارس کوروش پرند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس این سازمان گفت: برنامه‌های اجرایی اولویت‌دار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور درراستای اقتصاد مقاومتی توسط ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید. به این ترتیب پروژه گسترش و بهبود آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جهت افزایش مهارت نیروی کار برای اجرای طرح ارتقای بهره‌وری نیروی کار درراستای تحقق برنامه ملی ارتقای بهره‌وری، همکاری در پروژه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی برای اجرای طرح توسعه صادرات غیر‌نفتی درراستای تحقق برنامه ملی پیش برد برونگرایی اقتصاد از برنامه‌های اولویت‌دار این سازمان در تحقق اقتصاد مقاومتی هستند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: پروژه ایجاد مراکز رشد آموزش فناوری‌های راهبردی نوین در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، پروژه توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارخانه و همکاری در پروژه تدوین نظام کارورزی و کارآموزی دانش‌آموختگان برای اجرای طرح تقویت سرمایه انسانی و توسعه کارآفرینی درراستای تحقق برنامه ملی ارتقای توان تولید ملی بخش دیگری از برنامه‌های این سازمان درراستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر