قیمت خرید تضمینی صدای برخی از تولید‌کنندگان را درآورد

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۵۰۰

گروه اقتصاد کلان

طبق سنت هر ساله قیمت خرید تضمینی گندم با همکاری شورای اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی درحالی اعلام شد که باز هم برای اعلام این قیمت تاخیر داشت. ماه شهریور آخرین ماه فصل کشت‌وکار و مهرماه آغاز فصل جدیدی برای کشاورزان محسوب می‌شود؛ به این دلیل اواخر شهریور به عنوان زمان انتخاب زارعان برای کشت سال بعد است. بنابراین تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات آنها به ‌نوعی باعث متضرر شدن زارعان می‌شود.

وضعیت بازار در سال گذشته، قیمت‌های خرید تضمینی دولت و عواملی از این قبیل ازجمله مواردی هستند که نقش موثری در تصمیم‌گیری کشاورزان دارند. در بین محصولات مختلف، گندم به عنوان اصلی‌ترین محصول بیشترین تاثیر را در سیاست‌گذاری‌های دولت دارد. طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی، سطح 6 میلیون هکتاری مزارع کشت گندم که حدود نیمی از کل اراضی کشاورزی را شامل می‌شود از یک ‌سو و نیاز مصرفی بیش از 12میلیون تنی کشور به این محصول از سوی دیگر، ضرورت توجه به عوامل موثر بر نوسانات تولید گندم را چندین برابر کرده است. به ‌علاوه قیمت خرید تضمینی گندم در سال 95، 10درصد افزایش یافته که به اعتقاد برخی مسوولان این میزان نسبت به شرایط اقتصادی حال‌حاضر بسیار کم است.

در آخرین جلسه شورای اقتصاد (یازدهم آبان سال جاری) به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال ۱۳۹۵ که مورد درخواست وزارت جهاد کشاورزی بود از سوی حجتی، وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد و پس از ارائه نظرات و دیدگاه‌های مختلف مورد موافقت قرار گرفت. بر همین اساس نرخ تضمینی 25 قلم کالای زراعی و باغی جز چای برای سال زراعی ۹۴- ۹۵ در شورای اقتصاد مصوب شد. طی این جلسه مقرر شد قیمت خرید این محصولات در سال آینده حدود 11درصد در مقایسه با سال قبل افزایش داشته باشد. برهمین اساس قیمت خرید تضمینی محصولات پنبه‌وش، دانه سویا، کزا، عدس، لوبیا قرمز و برنج (خزر، شیرودی، فجر و کشوری) در مقایسه با سال قبل 15درصد افزایش داشته‌اند. همچنین قیمت محصولاتی مانند ذرت دانه‌یی، چغندرقند بهاره، برنج (ندا، کوهسار، دانیال، عنبر نجفی، سازندگی و کام‌فیروز)، سیب‌زمینی بهاره، سیب‌زمینی طرح استمرار، پیاز بهاره و پیاز طرح استمرار با میزان کمتر از 10درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا خواهند کرد.

بر همین اساس در جلسه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم محصولات مهم همانند گندم معمولی 12705ریال، گندم دوروم 13068، جو 10028، ذرت دانه‌یی 10368، دانه سویا 22655، کلزا 25300، عدس 26450، لوبیا قرمز 24150 و پیاز پاییزه 2640ریال اعلام شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر