اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۰۸

واکنش قائم‌مقام بانک مرکزی به نامه ۴ وزیر

مهر قائم‌مقام بانک مرکزی ضمن واکنش به نامه چهار وزیر اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به رییس‌جمهور، می‌گوید: احتمالا رشد اقتصادی بهار امسال منفی خواهد بود. اکبر کمیجانی بااشاره به افت درآمدهای نفتی، بابت احتمال «بازگشت رکود» ابراز نگرانی کرد و در عین حال گفت: تحریک تقاضا می‌تواند خطر «افزایش تورم» را به‌دنبال داشته باشد. قائم‌مقام بانک مرکزی، دلیل تاخیر در اعلام آمار رشد اقتصادی بهار امسال را بازنگری در آمارهای چند شرکت بزرگ عنوان کرد و گفت: احتمالا این رشد منفی خواهد بود؛ هر چند پیش‌بینی می‌شود رشد کلی سال۱۳۹۴، مثبت خواهد بود. کمیجانی از احتمال رسیدن به رشد ۵درصدی در سال آینده نیز سخن گفت و اظهار داشت: یکی از دلایل کندی کاهش رشد نقدینگی، تاکید بر تامین منابع مالی موردنیاز بنگاه‌های تولیدی و اولویت تامین سرمایه در گردش آنهاست. سیاست اصلی بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی همچنان استفاده از ابزارهای غیرمستقیم مثل بازار بین‌بانکی است. قائم‌مقام بانک مرکزی درباره نامه چهار وزیر اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به رییس‌جمهور با بیان اینکه هر چهار نفر از وزرای محترم به‌خوبی در جریان مشکلات اقتصادی قرار دارند و آثار سوءتورم مزمن چند دهه‌یی اقتصاد کشور را در شکل‌گیری این مشکلات می‌دانند، گفت: باید با همکاری یکدیگر از این مرحله گذار به سلامت عبور و به سمت خروج از رکود حرکت کنیم.


75 درصد بیکاران

از قشر تحصیلکرده‌ها

ایسنا ابوالفضل فتح‌اللهی‌ نایب‌رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: بیش از 75درصد بیکاران را قشر تحصیلکرده تشکیل می‌دهند که امیدی به یافتن شغل مناسب ندارند. بخش اعظمی از بیکاران کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که از آنها با عنوان کارجو نام برده می‌شود ولی به‌دلیل عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار امیدی به یافتن شغل مناسب خود ندارند. در حال حاضر بیشترین مشکل اشتغال در صنایع خودروسازی است و واحدهای قطعه‌سازی در تمام استان‌ها دچار مشکل شده‌اند به‌نحوی که با ادامه این وضعیت رکود در تولید و افزایش بیکاری را شاهد خواهیم بود. اقتصاد کشور هنوز در رکود است و این رکود تا به آنجا پیش رفته که کاهش تورم در گذشته که با سرعت قابل‌توجهی صورت می‌گرفت اکنون سرعتش گرفته شده لذا دولت باید یک وضعیت انبساطی در اقتصاد ایجاد کند.

به اعتقاد فتح‌اللهی هنوز در بازار کار و سرمایه اتفاق مهمی روی نداده که موجبات اشتغال نیروهای کار را فراهم کند و وضعیت اشتغال نسبت به سنوات قبل بهتر نشده است. در حال حاضر بسیاری از صنایع در بلاتکلیفی محض به‌سر می‌برند و بعضا به فکر تعطیلی و کم کردن شیفت‌های کاری خود هستند. کاهش مداوم قیمت نفت در بسیاری از بازارهای کشور ازجمله بازار کار تاثیرگذار بوده و در بازار ارز کشور هم گشایشی به‌وجود نیامده است.


بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی ابلاغ شد

شادا رییس سازمان امور مالیاتی بخشنامه نحوه بخشودگی مالیاتی را ابلاغ کرد که براساس آن نحوه اجرای بخشودگی جرایم موضوع تبصره(3) ماده(6) قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات‌های غیرمستقیم موضوع قوانین بودجه سنواتی سال‌های 1377 تا 1381 اعلام شد. در اجرای حکم ماده واحده قانون تسری حکم ماده(191) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سوم اردیبهشت ماه66 به مالیات‌های مستقیم و عوارض کالا و خدمات و مالیات‌های غیرمستقیم موضوع قوانین سنواتی 1377 تا 1381 مصوب ششم مرداد ماه94 مجلس شورای اسلامی که مقرر می‌دارد: حکم ماده(191) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سوم اسفند ماه66 حسب مورد نسبت به مانده جریمه‌ها و مالیات اضافی مودیانی که اصل بدهی‌های قطعی شده خود را بابت مالیات و عوارض متعلقه، موضوع قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری وصول عوارض و سایر وجوه از تولید‌کنندگان کالا، ارائه‌دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 22دی ماه81 (موسوم به تجمیع عوارض) و مالیات‌های غیرمستقیم موضوع قوانین بودجه سنواتی سال‌های1377 تا 1381 پرداخت کرده‌اند یا ظرف مدت یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به پرداخت آن اقدام کنند، جاری خواهد بود.


نخستین جلسه کارگروه مزد 95 با 3 دستور کار

تسنیم مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه در این جلسه عدد و رقم بررسی نمی‌شود، گفت: روش‌های تعیین مزد، میزان تاثیر مزد بر قیمت‌ها و بیان مشکلات کارگران و کارفرمایان از مباحثی است که احتمالا در جلسه مطرح خواهد شد. علی خدایی درباره برگزاری کارگروه بررسی دستمزد گفت: نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در جلسه‌یی به بررسی ابعاد مزد95 پرداختند. این جلسه به‌صورت مستقیم درباره تعیین مزد95 نیست؛ بلکه درباره روش‌های تعیین مزد، تاثیر مزد بر قیمت‌ها و... است.

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهار کرد: طبق روال سال‌های گذشته جلسات اول عمدتا به کلی‌گویی‌ها و بیان مشکلات دو طرف کارگری و کارفرمایی پرداخته و هر دو گروه درباره مشکلات خود پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند. پیش‌بینی‌ می‌شود موضوع سبد معیشت خانوارهای کارگری و مشکلات جاری کارگران در حوزه اشتغال و امنیت شغلی در جلسه مطرح شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر