تقاضا برای شغل بیشتر شده است

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۸۲

ایسنا

فتح‌الله بیات رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با اشاره به رتبه ایران در بحث قراردادهای کار گفت: با وجود آنکه تقاضا برای کار افزایش پیدا کرده، قشر تحصیلکرده به انجام هرکاری رضایت نمی‌دهد. درحال حاضر در بحث اشتغال تحصیل‌کردگان دچار مشکل هستیم و بیشترین نگرانی از بابت وجود چند میلیون دانشجوی بیکار درکشور است، طبعا اگر اشتغال درکشور ایجاد شده باشد باید درکنار آن آمار اخراج و تعدیل نیروی کار را هم درنظر بگیریم.

با بررسی میزان عرضه و تقاضای نیروی کار در بازار کار مشاهده می‌کنیم که میزان تقاضا برای شغل افزایش پیدا کرده و با افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان این میزان بیشتر شده است اما باید دانست که جوانان تحصیلکرده که دارای مدرک تحصیلی بالاتر هستند، سطح توقعشان نسبت به کار بالاتر رفته است.

شاید فرد دیپلمه و کمتر از آن به انجام هرکار ساده یا خدماتی تن بدهد ولی قشر تحصیلکرده‌یی که به مدرک بالاتر دست یافته به هر کاری قانع نمی‌شود.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور درعین حال با بیان اینکه وضعیت جذب نیروی کار درکشور از ثبات لازم برخوردار نیست، افزود: متاسفانه امنیت شغلی درکشور وجود ندارد و بیشترین نگرانی کارجویان، فارغ‌التحصیلان و کارگران نیز از همین موضوع است. به گفته بیات درحال حاضر جذب نیروی کار در قالب قراردادهای موقت و کوتاه‌مدت است و بعضا کارگران با چند قرارداد آ‌زمایشی به کار گرفته شده و پس از چند ماه آزمایشی به شکل موقت جذب کار می‌شوند. بنا به اعلام مقامات ILO درکشورهای خارجی نیروی کار بعد از سه سال جذب بازار می‌شود و این‌طور نیست که تا چند سال به شکل قرارداد موقت به کار گرفته شود. به همین دلیل نیروی کار احساس امنیت شغلی می‌کند. از میان 148 کشور جهان، ایران در بحث قراردادهای کار در رده 128 قرار دارد از این‌رو پیشنهاد ما اصلاح تبصره یک و دو ماده 7 قانون کار و بهسازی قراردادهای موقت کار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر