نرخ تورم آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در صدر کالاها

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۳۶۶

تورم تک‌رقمی یکی از پررنگ‌ترین وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی قبل از ریاست‌جمهوری بود. دست‌اندرکاران اقتصادی هم تا به اینجا توانسته‌اند ترمز تورم را تا حد مطلوبی بکشند اما به‌نظر می‌رسد که بعد از رساندن تورم از 45 به 14 درصد، این شاخص به هسته سخت خود رسیده است و مسیر بسیار دشواری را تا رسیدن به تورم تک‌رقمی در پیش‌رو دارد. البته بسیاری هم معتقدند که عملکرد دولت در کنترل تورم به رکود موجود دامن زده است. از طرفی علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی در آخرین اظهارنظر خود اولویت فعلی دولت را خروج از رکود خواند و آن را مقدم بر تورم دانست و از طرف دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در سال آینده نرخ تورم را بین 10 تا 11درصد پیش‌بینی کرد. در 12ماهه منتهی به مردادماه امسال قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 12درصد، پوشاک و کفش 10.7درصد، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها 12.4درصد، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 5.9درصد، افزایش داشته است. حالا باید دید که در ماه‌های آتی دولت شاخص قیمت‌ها را باز هم کاهش می‌دهد یا اندکی تورم را آزاد می‌گذارد تا کشور از شرایط رکودی خارج شود.

براساس اعلام بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در مردادماه 1394 به عدد 224.4 رسید که نسبت به ماه قبل 0.1درصد کاهش داشت. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 12.6درصد افزایش یافت. طی پنج ماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 15.1 درصد افزایش داشته است. میزان تورم در 12ماهه منتهی به مردادماه 1394 نسبت به 12ماهه منتهی به مرداد 1393 معادل 15.4درصد است.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مرداد ماه 1394 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 0.4درصد افزایش یافت. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مرداد 1394 در اکثر استان‌های کشور با کاهش همراه بود. بیشترین میزان کاهش متعلق به استان‌های همدان و یزد هر یک معادل 1.5 درصد و کمترین آن مربوط به استان‌های اردبیل و سمنان هر یک معادل 0.1درصد بود. این شاخص در سایر استان‌های کشور افزایش داشت که بیشترین میزان افزایش مربوط به استان خوزستان معادل 0.8 درصد و کمترین آن مربوط به استان کردستان معادل 0.1درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل 0.2درصد افزایش داشته است.


شاخص قیمتی مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها

طبق بررسی‌های «تعادل» از گزارش مرکز آمار که روز چهارشنبه منتشر شده بود، علت افزایش شاخص کلی تورم را باید در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات جست‌وجو کرد. با یک نگاه گذرا به اجزای شاخص قیمت شهریورماه که توسط سازمان آمار منتشر شده است یکی از اعداد تفاوت فاحشی با سایر اعداد دارد. شاخص قیمتی بسیاری از کالاها نرخ منفی را تجربه می‌کنند یا نهایتا شاخص قیمت گوشت قرمز و ماکیان که بالاترین نرخ تک رقمی در لیست است به 3.3 درصد می‌رسد. اما شاخص قیمتی آب، برق و سوخت 13.5درصد است که به‌نظر مهم‌ترین عامل رشد قیمت‌هاست. حالا در گزارش بانک مرکزی هم این افزایش قیمت هر چند خفیف‌تر تایید می‌شود. در مردادماه 1394، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق وگاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 1.4 درصد همراه بود. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزشی اجاری مسکن شخصی معادل 1.7درصد، اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی 1.6درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی 0.6درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها معادل 12.4 درصد افزایش داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر