75درصد از شهروندان تهرانی موافق حذف یارانه پردرآمدها هستند

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۸۲۰

براساس نتایج یک نظرسنجی علمی از مردم شهر تهران ۷۵درصد پاسخگویان خواستار حذف یارانه پردرآمدها شدند.

موسسه افکارسنجی دانش‌نوین ایرانیان «دانا» در مورد چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در قالب سوالات مختلف به نظرسنجی از شهروندان تهرانی پرداخته است.

این گزارش تحت عنوان «نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها» به ابعاد این قانون اشاره دارد و هدف از تحقیق دستیابی به نظرات شهروندان درباره نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به ویژه شناسایی خانواده‌های مشمول طرح بوده است.

در تخصیص یارانه به خانوارها، اکثر افراد نمونه به پرداخت یارانه به خانوارهای در سطح متوسط و پایین (30درصد) و حذف خانوارهای پردرآمد و اختصاص سهم آنان به تولید (39درصد) نظر داشته‌اند.

در عین حال یک‌چهارم افراد عقیده دارند که عموم خانوارها باید از یارانه برخوردار شوند.

علت تجدید نظر در شیوه پرداخت یارانه از نظر پاسخگویان عموما (57درصد) «محدودیت منابع دولت» عنوان شده است و البته 30درصد آنان انگیزه «رعایت عدالت در پرداخت یارانه» را مطرح کرده‌اند.

درخصوص پرداخت یارانه به ‌صورت کارت سهمیه (نظیر آنچه در جزیره قشم به اجرا درآمده است) حدود 48درصد مخالف و 40درصد موافق بوده‌اند. حدود 59درصد افراد نرخ سوخت در سال جاری را «بالاتر از حد انتظار» دانسته‌اند و تنها حدود یک‌چهارم آنان، قیمت سوخت را معتدل و قابل قبول عنوان کرده‌اند.

البته 11درصد هم گفته‌اند که قیمت سوخت در سال جاری «تا حدی» می‌تواند افزایش یابد. قریب به 85درصد افراد با ادامه اجرای طرح هدفمندی موافق بوده و تنها 10درصد، مخالف آن بوده‌اند.

اکثر پاسخگویان (60درصد) بر این نظر بوده‌اند که قیمت سوخت برای کم‌مصرف‌ها و پرمصرف‌ها نباید یکی باشد و پرمصرف‌ها باید قیمت واقعی سوخت را پرداخت کنند. البته 36‌درصد بر یکسان بودن قیمت سوخت نظر داشته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر