85درصد تازه‌واردها مهارت کار ندارند

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۵۳

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برخی فارغ‌التحصیلان به‌دلیل نداشتن مهارت انجام کار یا ناتوانی در یافتن شغل به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌پردازند، گفت: تنها 15درصد دانشجویان دارای مهارت فنی قابل قبول هستند. به گزارش مهر، کورش پرند گفت: براساس آمارهای رسمی در سال 2012 به‌ازای هر یک‌دلار سرمایه‌گذاری در بخش آموزش‌های مهارتی و فنی، 15 دلار ارزش افزوده ایجاد شده است.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی کشور ما درحال عبور از موقعیت منفی به سمت صفر و سپس مثبت حرکت می‌کند، باید با توجه ویژه به آموزش‌های فنی و حرفه‌یی به روند این رشد شتاب دهیم.

پرند با تاکید بر آموزش‌های فنی و حرفه‌یی و مهارت‌آموزی و تاثیر آن در رشد اقتصادی کشور، افزود: از مهم‌ترین نتایج این فرآیند ایجاد فرصت‌های بیشتر شغلی و کاهش نرخ بیکاری است.

وی افزود: درحال حاضر 4.5 میلیون نفر دانشجو در کشور وجود دارند که 66درصد آنها در مقطع کارشناسی و 23.3درصد در دوره کاردانی مشغول به تحصیل هستند. معنای این مطلب این است که به ازای 3 دانشجوی کارشناسی تنها یک دانشجوی کاردانی در کشور وجود دارد که در مجموع کمتر از 15درصد آنها از مهارت فنی قابل قبول برخوردارند.

وی گفت: دانشجویانی که به مرحله فارغ‌التحصیلی می‌رسند به‌دلیل نداشتن مهارت کاری لازم و اشتغال، به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌پردازند درحالی که رشته‌های تحصیلی آنها با بازار کار تناسبی ندارد. به گفته معاون وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی، عدم توجه مطلوب به فرهنگ کار، مهارت‌آموزی، کارآفرینی و تولید از دلایل نرخ بیکاری قابل توجه میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

پرند با بیان اینکه هم‌اکنون هر نیروی کار در ایران 3.7 نفر را حمایت مالی می‌کند درحالی که این آمار در سطح استاندارد بین‌المللی یک به دو است، گفت: در چنین شرایطی فردی که نیروی کار و حامی دیگر افراد خانواده محسوب می‌شود باید در جاهای مختلف کار کند و این مساله تبعات فرهنگی و افت بهره‌وری نیروی انسانی جامعه را به‌دنبال دارد. معاون وزیر کار با اشاره به لزوم توجه ویژه به توسعه مشاغل خانگی با محوریت بانوان گفت: باید در زمینه اشتغالزایی و مراحل قبل از تولید یعنی طراحی، تهیه منابع و مواد اولیه، تسهیلات بانکی و آموزش‌های فنی و حرفه‌یی تخصصی و آموزش‌های فرم و مرحله تولید شامل کنترل کیفیت رعایت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر