کاهش 50 درصدی ابراز اظهارنامه در تیرماه 94

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۶۳۷

گروه اقتصاد کلان

علی عسکری رییس کل سازمان مالیاتی صبح دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد سازمان مالیاتی درخصوص موضوعاتی نظیر کف فرار مالیاتی، مالیات دلارهای بلوکه شده، تخلفات اصناف درپرداخت مالیات و عدم فرار مالیاتی گردشگران پرداخت.

وی در ابتدا بااشاره به اینکه کف فرار مالیاتی در کشور با یک اشتباه محاسباتی 120هزارمیلیارد عنوان شده، تاکید کرد: اصل فرار مالیاتی، ۱۴هزارمیلیارد تومان است که البته 20درصد از تولید ناخالص داخلی (200هزارمیلیارد تومان) زیر چتر مالیات نیست ولی نباید این را با فرار مالیاتی اشتباه گرفت. همچنین درحال حاضر 70هزارمیلیارد تومان مالیات دریافت می‌کنیم به این معنا که 7درصد از تولید ناخالص داخلی به عنوان مالیات تلقی می‌شود ولی پیش‌بینی امسال این است که 76هزارمیلیارد تومان مالیات گرفته شود.

رییس کل سازمان مالیاتی همچنین گفت: باید 15درصد تولید ناخالص داخلی به عنوان مالیات دریافت شود که حتی اگر براساس این شاخص هم بخواهیم فرار مالیاتی را محاسبه کنیم، رقم به 28هزارمیلیارد تومان می‌رسد؛ البته درکشورهای دنیا 10درصد از تولید ناخالص داخلی برای فرار مالیاتی حد مجاز است و ما باید علاوه بر این 10درصد به فکر جلوگیری از فرار 18درصدی خود باشیم.


لزوم انتخاب بازرس ویژه مالیاتی

عسکری در ادامه به هماهنگی و همکاری با نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: از 2ماه قبل هماهنگی با نیروی انتظامی و سازمان مالیاتی آغاز شده که افرادی که فرار مالیاتی و پولشویی دارند، شناسایی شوند. همچنین عنوان پلیس مالیاتی برای این تفاهمنامه نادرست است و در اصلاح قانون ماده‌یی وجود دارد که سازمان مالیاتی باید «بازرس ویژه مالیاتی» داشته باشد که این بازرس‌ها حکم پلیس را دارند.

رییس کل سازمان مالیاتی با تاکید بر اینکه در اصلاح قانون کسانی که فرار مالیاتی دارند مجرم شناخته می‌شوند، گفت: هنوز قانون جدید به سازمان مالیاتی ابلاغ نشده است؛ همچنین باید یادآور شد که هم‌اکنون با نیروی انتظامی درمورد کدفروش‌ها و کسانی که فاکتورهای صوری را صادر می‌کنند همکاری‌ها آغاز شده است.


دلارهای بلوکه شده مالیات ندارند

وی در ادامه افزود: سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز مشمول مالیات می‌شود. همچنین صندوق توسعه، مالیات عملکرد را می‌پردازد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ صندوق برای سال قبل 176میلیارد تومان مالیات ابراز کرده است. از لیزینگ نیز مالیات نمی‌گیریم بلکه از خدمات آنها مالیات دریافت می‌کنیم.

رییس کل سازمان مالیاتی درباره مالیات دلارهای بلوکه شده که قرار است به کشور تزریق شوند، گفت: دلار برای خزانه است و برای نظام مالیاتی نیست ضمن آنکه ما هرگز از پول مالیات نمی‌گیریم بلکه از درآمد مالیات گرفته می‌شود.


تعلق مالیات بر موسسات غیرمجاز

وی درباره رایزنی این سازمان با بانک مرکزی برای دریافت مالیات از موسسات غیرمجاز گفت: اخیرا توافقاتی را با بانک مرکزی انجام دادیم که براساس آن گام‌های اساسی برای ساماندهی موسسات غیرمجاز برداشته می‌شود؛ به‌گونه‌یی که بسیاری از عملکرد این موسسات مشمول مالیات خواهد شد. هم‌اکنون برای سپرده‌گذاری و پس‌انداز در بانک‌ها و موسسات مجاز، مالیاتی از بانک و سپرده‌گذار گرفته می‌شود اما این وضعیت برای موسسات غیرمجاز فرق خواهد کرد که براساس تفاهم و توافق جدید با بانک مرکزی بنا شده است به سودهای پرداختی موسسات غیرمجاز برای سپرده‌ها مالیات تعلق گیرد؛ بنابراین در ازای دریافت پرداخت سود در موسسات غیرمجاز هم مشتریان و هم موسسات باید مالیات بدهند.


سهم 55 درصدی تهرانی‌ها از مالیات کشور

رییس کل سازمان مالیاتی در ادامه گفت: 45درصد مالیات ایران از 1500 شرکت گرفته می‌شود، امسال نیز با آنکه 4میلیون و800 اظهارنامه دریافت کردیم ولی این میزان، 45درصد مالیات دریافتی از 1500 شرکت بود. همچنین سهم تهران در مالیات کل کشور، 55درصد است و 25درصد از مالیات به استان‌های اصفهان، خوزستان، خراسان‌رضوی، آذربایجان شرقی و فارس تعلق دارد، 20درصد باقی به استان‌های دیگر تعلق دارد.

معاون وزیر اقتصاد درخصوص اطلاعات ارائه شده یارانه‌بگیران برای حذف 6میلیون ثروتمند تاکید کرد: اینکه دولت برای اجرای قانون نیازمند دسترسی به اطلاعات است، امری طبیعی بوده و در قانون هدفمندی اگر بخواهد حکم قانون اجرا شود باید مالیات غیرنیازمندان حذف شود و طبیعی است که برای حذف یارانه این افراد باید اطلاعاتی دراختیار دولت قرار گیرد. اما تاکنون از سازمان مالیاتی اطلاعاتی را برای حذف یارانه افراد غیرنیازمند نخواسته‌اند، ولی اگر ضروری باشد سازمان امور مالیاتی اطلاعات را به نهاد حاکمیتی که به آن نیاز دارد، می‌دهد ولی افشای اطلاعات برای نهادهای غیرحاکمیتی صورت نمی‌گیرد.


برخورد با کم ابرازی مالیات

رییس کل سازمان مالیاتی در ادامه به کم‌اظهاری مالیات توسط برخی مشاغل اشاره کرد و گفت: مشاغل بند الف در اظهارنامه مالیاتی ابراز کردند که فروش آنها نسبت به سال قبل 19درصد رشد داشته اما همین گروه مالیات خود را نسبت به سال قبل با 13درصد کاهش ابراز کرده‌اند. همچنین مشاغل گروه بند «ب» باوجود آنکه از افزایش 21درصدی فروش خبر داده‌اند ولی مالیات خود را با 16درصد کاهش نسبت به سال قبل ابراز کرده‌اند، اما مشاغل بند «ج» فروش خود را با 18درصد افزایش ابراز کرده و درعین حال مالیات را نیز با 14درصد افزایش نسبت به سال قبل ابراز کرده‌اند. مشاغل بند «الف» و «ب» شامل دارندگان کارت بازرگانی، پزشکان، وکلا، هتلداران، کارگاه‌های صنعتی، عمده‌فروشان و بنکداران هستند. این سازمان نیز به‌طور حتم با افرادی که مالیات خود را کمتر از درآمدشان ابراز کرده‌اند، برخورد خواهد کرد.

وی درباره اینکه واردکنندگان خودرو چه میزان مالیات پرداخت کرده‌اند، گفت: در کشور شرکت‌هایی هستند که وارد‌کننده خودرو هستند ولی مالیات واقعی نمی‌دهند، ما پرونده این شرکت‌ها را رسیدگی می‌کنیم و اگر گمان ببریم مودیان کتمان مالیات می‌کنند حتما با ابرازهای قانونی با آنها برخورد خواهیم کرد. سازمان امور مالیاتی، مالیات را براساس درآمد می‌گیرد، هرچند هنوز خیلی از مودیان هستند که براساس درآمد واقعی مالیات نمی‌دهند و سازمان فعلا مراعاتشان را می‌کنند. این افراد به خاطر این اعتراض می‌کنند که از قدم‌های بزرگ سازمان مالیاتی نگران هستند.


بی‌انضباطی مالیاتی 54 درصدی سنگ‌فروشان

عسکری در ادامه درباره توافق با بخش‌های مختلف و اصناف گفت: طبق قانون می‌توان به مودیان در چارچوب ماده 38 تخفیف‌های مالیاتی داد اما در مواردی که همکاران ما خلاف می‌کنند این تخفیف‌ها اعمال نمی‌شود و ما از این موارد نمی‌گذریم. در این موارد شاید مالیات توسط مامور مالیاتی بالا محاسبه شود تا بعد با تفاهم مودی مالیات کم شود؛ ولی این موضوعات تخلفاتی است که هرگز از آن به راحتی عبور نمی‌کنیم و با متخلفان برخورد خواهیم کرد. برهمین اساس درطرح جامع مالیاتی هیچ پرونده‌یی به هیچ ممیزی تعلق نخواهد داشت.

معاون وزیر اقتصاد درباره عمده‌فروشان مصالح ساختمانی گفت: عمده‌فروشان مصالح ساختمانی مشمول مالیات هستند و باید مالیات را بگیرند و بپردازند اما برخی از آنها فاکتور صادر نمی‌کنند، در حالی که فاکتور ندادن و مالیات پرداخت نکردن جریمه دارد. ما با سنگ‌فروشان اختلاف داریم به خصوص قشر سنگ‌برها، چرا که این قانون را به درستی انجام نمی‌دهند؛ 6هزار مودی در این قشر وجود دارد که 2هزار و 800 نفر ثبت‌نام کرده‌اند ولی هر روز می‌گویند سازمان مالیاتی سخت‌گیری می‌کند در حالی که اصلا قانون را اجرا نمی‌کنند.


ثبت نهایی لایحه صندوق فروش در دولت

رییس کل سازمان مالیاتی از نهایی شدن لایحه صندوق فروش در دولت خبر داد و گفت: به زودی این لایحه تقدیم مجلس خواهد شد که در صورت تصویب و اجرای این قانون اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سرعت بیشتری خواهد یافت. همچنین 20 الی 25درصد از مودیان عمده که احتمال می‌دهیم فرار مالیاتی داشته باشند به‌طور خاص توسط سازمان مالیاتی رصد می‌شوند.

وی در همین رابطه به کم‌اظهاری یکی از مودیان مالیاتی اشاره کرد و گفت: رستورانی در 4 دوره 45 میلیون تومان مالیات اظهار کرده بود ولی برای یک سال آن بالای 200میلیون تومان مالیات ابراز و دریافت کردیم.

عدم فرار مالیاتی اتباع خارجی و گردشگران

عسکری در ادامه درباره پرداخت مالیات توسط اتباع خارجی و گردشگران گفت: چند درصد اتباع بیگانه در کشور وجود دارند که یک‌سری از آنها در قالب شرکت‌های خارجی کار می‌کنند و مالیات حقوق خود را می‌دهند، این گروه جرات عدم پرداخت مالیات را ندارند؛ اما گروه دیگر افغانی‌ها هستند که عمدتا کارگر هستند، ولی اگر بخواهیم از آنها مالیات بگیریم از سقف معافیت هم کمتر می‌شود به دلیل آنکه اگر این گروه در قالب شرکت‌های پیمانکاری فعالیت کنند، حتما مالیات می‌پردازند. همچنین بنا نیست گردشگران مالیات بدهند، حتی آژانس‌هایی که گردشگر خارجی می‌آورند به میزان گردشگران از مالیات معاف می‌شوند اما اگر این گردشگران از هتل و خدمات تفریحی استفاده کنند، مشمول مالیات خواهند شد. رییس کل سازمان مالیاتی افزود: ضمن آنکه اگر گردشگران خارجی کالای ایرانی خریده باشند می‌توانند با تحویل فاکتور، مالیات را پس بگیرند ولی معمولا این کار را نمی‌کنند چرا که قیمت کالاهای ایرانی خیلی کمتر از کالاهای خارجی است بنابراین گردشگران نیز فرار مالیاتی ندارند.

پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی تا شهریورماه

عسکری از اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی در 10 استان به صورت پایلوت خبر داد و گفت: به زودی 10 استان دیگر در این طرح قرار خواهند گرفت ضمن آنکه امسال تمام استان‌های کشور زیر این طرح قرار می‌گیرند؛ تا اواسط شهریور پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی در سایر استان‌ها آغاز خواهد شد. وی همچنین از پیش ثبت‌نام 5/3میلیون مودی خبر داد و گفت: اما 2میلیون و 600هزار نفر از مودیان ثبت‌نام مرحله دوم را تکمیل کرده‌اند که نزدیک یک میلیون مودی در تیرماه اظهارنامه خود را تکمیل کرده‌اند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه انتظار داریم در ضرب‌الاجل امسال که بیش از 3 الی 4 ماه نخواهد بود سایر مودیان ثبت‌نام کنند، گفت: حدود یک‌درصد مودیان با امضای الکترونیک اظهارنامه خود را دادند ضمن آنکه در فرآیند پرداخت اینترنتی یک میلیون و 106هزار قبض به صورت الکترونیکی پرداخت شد که معادل 225میلیارد تومان از مالیات دریافتی بود. ظرفیت لازم برای پرداخت الکترونیکی در نظام مالیاتی برای مودیان وجود دارد و امسال و در تیرماه 10درصد از قبوض صادره به صورت الکترونیکی بود. در تیرماه امسال نیز حدود 8هزار و 500میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی وصول شد که معادل رقم وصولی‌های مدت مشابه سال گذشته بود.

عسکری افزود: براساس ارزیابی‌های اظهارنامه‌های تیرماه سال گذشته، رقم ابرازی‌های 1000 شرکت بزرگ اول کشور 11هزار میلیارد تومان بود که امسال این رقم به 5هزار و 200میلیارد تومان کاهش یافته است. در اصل نصف ابرازی‌های تیرماه سال گذشته در تیرماه امسال ابراز شد و براساس رصدهای صورت گرفته، مشخص شد تعدادی از این شرکت‌ها زیانده هستند، اینها در سال گذشته هم زیانده بودند و برخی دیگر هم زیانده شده‌اند اما در داخل آنها شرکت‌هایی بودند که درآمد داشتند، اما ابراز نکردند. ما بارها اعلام کرده بودیم که مالیات‌های خود را تا پایان تیرماه ابراز کنند و اگر چنین می‌شد، معادل 10 هزار میلیارد تومان وصولی‌های آنها می‌شد.

معاون وزیر اقتصاد، عقب‌ماندگی وصولی مالیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی نفت بابت مالیات عملکرد و ارزش افزوده را در تیرماه، 2هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در 4 ماهه اول امسال 21هزار و 300میلیارد تومان میزان وصولی‌های مالیاتی بوده که 86درصد درآمدهای پیش‌بینی شده در 4ماه محقق شده و رشد این درآمد نسبت به دوره مشابه سال گذشته 14درصد کاهش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر