اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۱۶

اعزام هیات ایرانی به هند برای دریافت 5/6میلیارد دلار

تسنیم| سفیر ایران در هند گفت: طی هفته‌های آینده هیاتی از ایران به هند می‌رود تا در مورد نحوه پرداخت 6.5میلیارد دلار پول نفت ایران با مقامات این کشور گفت‌وگو کند. به نقل از رویترز، سفیر ایران در هند روز جمعه گفت: ایران به زودی شروع به گفت‌وگو با هند برای نهایی کردن مکانیسمی برای دریافت بدهی بیش از 6.5میلیارد دلاری‌اش از پالایشگاه‌های این کشور خواهد کرد. غلامرضا انصاری افزود: «در آینده‌یی بسیار نزدیک، ما هیات‌هایی را برای گفت‌وگو در مورد نحوه مدیریت این مسائل، ردوبدل خواهیم کرد.» این نشست طی هفته‌های آتی برگزار خواهد شد، اما مکان و زمان آن هنوز مشخص نشده است. پالایشگاه‌های هندی از فوریه 2013 و به دنبال بسته شدن کانال‌های بانکی در نتیجه فشارهای امریکا و اتحادیه اروپا، حدود 55درصد از پول نفتی را که از ایران می‌خرند، پرداخت نکرده‌اند.


تزریق ارز به بازار پس از رفع تحریم‌ها

ایسنا| علی رشیدی برخی مصوبات را باعث متلاشی شدن ساختار اقتصاد دانست و اظهار کرد: مشکل تحریم‌ها در اقتصاد ایران وجود دارد که از سال 1358 باعث افزایش ناگهانی نرخ دلار، ایجاد مشکلات در انتقال کالاهای فنی و تکنولوژی و نقل‌وانتقالات بانکی شده است. نتیجه تحریم‌ها این است که نتوانیم از ظرفیت اقتصاد ایران بهره ببریم و کوچک‌ترین درک ملی حکم می‌کند که امروز با شناخت وضعیت خودمان بدانیم در آینده چه کاری انجام دهیم.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه توافق هسته‌یی ایران فرصت طلایی در اقتصاد به وجود آورده است، گفت: لازم است با استفاده از این تعهد به ایران کمک شود که بتوانیم عضو سازمان تجارت جهانی شویم. نخستین اقدام در این زمینه باید ایجاد یک ستاد یا ساختار با اختیارات قانونی در نهاد ریاست‌جمهوری باشد که در آن نمایندگان همه بخش‌های اقتصادی حضور داشته باشند. اما پیش از آن باید بدانیم که وضعیت امروز اقتصاد ایران در زمینه‌های مختلف چه است و ببینیم از دنیا چه می‌خواهیم تا بتوانیم موقعیت رقابتی خود را بین کشور‌های دیگر داشته باشیم. رییس سابق انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: تزریق ارز به بازار می‌تواند باعث پایین‌آوردن نرخ ارز و در نتیجه کاهش انتظار تورم باشد. تزریق ارز به بازار می‌تواند قیمت‌های کالاهای وارداتی را پایین آورده فشارهای تورمی را کاهش دهد، همچنین امکانات بیشتری را به واحد‌های تولیدی برای تولید کالای ارزان می‌دهد. امکانات ارزی باید روی ایجاد تسهیلات برای واردات با قیمت‌های پایین‌تر متمرکز شود تا عرضه ارز به بازار افزایش پیدا کند.


ایجاد گفتمان کار بلدی و مهارت

مهر| معاون وزیر کار با تاکید بر لزوم حاکمیت فرهنگ کار و مهارت در جامعه گفت: نیازمند نهادینه شدن این گفتمان در بازار کار هستیم. کورش پرند درباره تیم اعزامی جمهوری اسلامی ایران به چهل و سومین مسابقات جهانی مهارت، موفقیت سایر کشورها در زمینه‌های اقتصادی را ناشی از حاکمیت فرهنگ کار و مهارت در جامعه عنوان کرد.

معاون وزیر کار بر لزوم توسعه و نهادینه شدن گفتمان کار و مهارت در سطح کشور تاکید کرد و افزود: ایجاد گفتمان جدید کار بلدی و مهارت در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌یی نیازمند همراهی رسانه‌ها و هنرمندان است. پرند با اشاره به سابقه حضور تیم ملی مهارت کشورمان در مسابقات جهانی مهارت بیان داشت: ایران از سال‌های گذشته نمایندگانی را در این مسابقات داشته و تاکنون موفقیت‌هایی بزرگی را نیز کسب کرده است. وی با اشاره به اینکه باید به جایگاه واقعی مهارت در این دوره از مسابقات دست یابیم، خاطرنشان کرد: در آخرین دوره این مسابقات که در سال ۲۰۱۳ میلادی در کشور آلمان برگزار شد، تیم ملی ایران در میان ۵۲ کشور جهان رتبه چهارم را کسب کرد. این مقام مسوول در وزارت کار با بیان اینکه در سال جاری ۱۷ نفر از جوانان ایرانی به مسابقات ملی مهارت اعزام می‌شوند، افزود: تیم ملی مهارت کشورمان ۱۷ مردادماه امسال برای شرکت در چهل‌وسومین مسابقات جهانی مهارت به کشور برزیل اعزام می‌شوند.


مجوز کار عراقی‌ها با پرداخت ۲۸۷هزار تومان در ایران

تسنیم| مدیر اشتغال سازمان تعاون، کارورفاه اجتماعی استان تهران گفت: هزینه صدور کارت موقت کار 2.875.000ریال و هزینه تمدید کارت موقت کار 2.070.000ریال است. آن دسته از اتباع عراقی که دارای همسر ایرانی و همچنین مهاجران و پناهنگان دارنده کارت معتبر مهاجرت یا پناهندگی و نیز دارای گذرنامه رسمی از وزارت کشور و ناجا هستند، باید طبق مدت زمان اعتبار مجوز اقامت نسبت به دریافت کارت موقت کار اقدام کنند.

داوود روشن‌نیا با بیان اینکه وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی در تاریخ 21تیرماه سال جاری نسبت به ارسال دستورالعمل صدور کارت موقت کار ویژه اتباع عراقی دارنده کارت آمایش یا گذرنامه اقدام کرده است اظهار داشت: تمامی بسترهای لازم برای صدور پروانه کاروفق بند «ب» و «ج» ذیل ماده122 قانون کار، جهت اتباع عراقی مشمول طرح فوق در محل ساختمان سپهبد قرنی اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی استان تهران آماده است. مهلت زمانی صدور کارت مشمولان طرح جهت اجرا از تاریخ 29تیر به مدت 45 روز لغایت 11 شهریورماه است و شامل افراد ذکور 18سال (77.1.1 به ما قبل) الی 60سال است. هزینه صدور کارت موقت کار به مبلغ2.875.000ریال و هزینه تمدید کارت موقت کار به مبلغ 2.070.000ریال است. روشن‌نیا گفت: گواهی عدم اشتغال به کار مشروط به احراز شروط دانش‌آموزان از ورود به 18سال تا سن ورود به 22سالگی، ورود به دوره‌های آموزش حوزوی یا آموزش عالی طلاب و دانشجویان تا قبل از فارغ‌التحصیلی، از کار افتادگی و معلولیت، ابتلا به بیماری خاص و صعب‌العلاج، رسیدن مردان به سن بالای 60سال، فقدان سرپرست مرد خانوار (فوت، طلاق، مفقودین) و انتقال سرپرستی به زن خانوار ذیل صادر خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر