افزایش 7/18 درصدی تورم نقطه‌ای بخش معدن

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۳۱

گروه کلان

مرکز آمار نرخ تورم بخش معدن و صنعت در فصل بهار را اعلام کرد و بر این اساس تورم بخش معدن 8/2درصد کاهش و تورم بخش صنعت 7/2درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده کل بخش معدن) 7/18 افزایش نشان داده است. درصد تغییرات شاخص کل در4 فصل منتهی به فصل بهار سال 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش معدن) 7/30درصد است. کاهش 8/2درصدی شاخص قیمت بخش معدن در فصل مورد بررسی ناشی از کاهش قیمت بخش استخراج‌ کانه‌های فلزی است. همچنین شاخص قیمت تولید‌کننده بخش صنعت در نخستین فصل سال این شاخص به عدد 192.6رسیده که نسبت به فصل گذشته 2.7درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.3درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر این اساس نرخ تورم تولید‌کننده کل بخش صنعت معادل 11.1درصد است.

مرکز آمار ایران با ارائه گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت فصل بهار ۱۳۹۴ (۱۰۰= ۱۳۹۰) اعلام کرد: شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل بهار ۱۳۹۴ به عدد 192.6 رسید که نسبت به فصل گذشته 2.7درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده کل بخش صنعت) 0.3درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل بهار سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) 11.1درصد است. بخش‌های زیر به ترتیب بیشترین تاثیر را در تغییرات فصلی این شاخص داشته‌اند:

شاخص قیمت بخش «صنایع تولید زغال سنگ- پالایشگاه‌های نفت» با 6.8درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد 161.8 بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل بهار داشته است. رشته فعالیت «تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه شده» با 6.8درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است. همچنین شاخص قیمت بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» با 4.3درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد 228.0 رسید؛ این بخش رتبه دوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت «تولید وسایل نقلیه موتوری» با 4.4درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است. بر پایه این گزارش، شاخص قیمت بخش «صنایع محصولات شیمیایی» با 5.9درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد 212.1 رتبه سوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت‌های «تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی» با 12.1درصد و «تولید مواد شیمیایی اساسی به جز کود و ترکیبات ازت» با 3.2درصد افزایش نسبت به فصل قبل به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته‌اند. بخش‌های «تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی» با 2.6درصد و «ماشین‌آلات و دستگاه‌های مولد و انتقال برق» با 2.5درصد افزایش نسبت به فصل قبل به ترتیب رتبه‌های بعدی را در افزایش شاخص کل داشته‌اند.

اعداد شاخص قیمت مربوط به بخش‌های «تولید محصولات از توتون، تنباکو و سیگار» و «تولید چوب، محصولات چوبی و چوب پنبه» نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده‌اند. شاخص قیمت بخش «تولید فلزات اساسی» با 4.8درصد کاهش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد 191.1 بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل در فصل مورد نظر داشته است. تغییرات شاخص قیمت در سایر بخش‌ها تاثیر جزیی در تغییر شاخص کل بخش صنعت داشته است؛ در میان این بخش‌ها اعداد شاخص مربوط به بخش‌های «تولید ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر»، «تولید کاغذ و محصولات کاغذی» و «تولید ماشین‌آلات اداری و محاسباتی» نسبت به فصل قبل کاهش داشته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر