لزوم اصلاح نظام بانکی در پسا تحریم

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۴۴۹

علینقی مشایخی

اقتصاددان

قفل مذاکرات هسته‌یی باز شد و دیگر زمان آن رسیده که قفل بانک‌ها هم گشوده شود.

حالا که تکلیف بزرگ‌ترین غول اقتصاد در دهه اخیر یعنی«وضع تحریم» با پیگیری مذاکرات طولانی روشن و توافق حاصل شد، دولت بهتر است یکی از اولویت‌های خود را اصلاح ساختار بانکی قرار دهد. در این زمینه بانک‌هایی که عملکردی سالم دارند باید تقویت شوند و موسسات مالی و بانک‌هایی هم که عملکرد ضعیف داشته و قادر به ادامه حیات نیستند از دایره نظام بانکی کشور حذف شوند.

شرایط روانی ایجاد شده پس از حصول توافق بسیار مثبت و سازنده است اما اثرات عینی آن نیاز به گذشت زمان دارد. در دوران پساتحریم وضع درآمدی دولت بسیار مطلوب‌تر از گذشته خواهد بود و علاوه بر ورود پول‌های بلوکه ‌شده، منابع مالی بسیاری هم از پس فروش نفت به اقتصاد کشور روانه می‌شود.

این منابع مالی می‌تواند کسری بودجه دولت را کاهش داده و دولت هم مجال بیشتری می‌یابد تا بودجه عمرانی را تقویت کند اما تمامی این اتفاقات حداقل تا پایان سال جاری زمان خواهد برد. شرکت‌های خارجی بسیاری برای سرمایه‌گذاری از این به بعد به کشور ایران جذب خواهند شد که لازم است فضای کسب‌ وکار کشور را برای ورود این سرمایه‌ها آماده کرد.

به‌ هر حال توافق هسته‌یی موجی از خوشی و امید را در دل مردم و فعالان اقتصادی به راه می‌اندازد که می‌تواند برای اقتصاد کشور ما بسیار سازنده باشد و فضای پویا و پرتحرکی را ایجاد کند.

اما این امیدها و دلخوشی‌ها خطرات احتمالی را هم با خود به همراه می‌آورد؛ ورود منابع مالی میلیاردی بلوکه ‌شده و درآمدهای نفتی و باز شدن دروازه‌های تجاری ممکن است باز اقتصاد کشور را در معرض تورم و واردات بی‌رویه قرار دهد اما دولت یازدهم نشان داده است که می‌تواند از پس حل آن برآید.

در این مسیر با رعایت انضباط پولی و ورود تدریجی درآمدها می‌توان تورم را مهار و کنترل کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر