مسابقه دولت و مجلس برای ارایه بسته جادویی اقتصادی

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰

مجلس برای خروج از رکود پیشنهادهای عملیاتی دارد

عضو هیات رییسه مجلس گفت: مجلس برای عملیاتی شدن لایحه خروج پیشنهادهایی خواهد داشت به نحوی که لایحه صرفا شعاری و آرمانی هم نباشد. حسین سبحانی‌نیا، درباره راهکارهای افزایش سطح تسهیلات‌دهی بانک‌ها برای خروج از رکود، گفت: از بررسی و تصویب لایحه دولت برای خروج از رکود استقبال می‌کنیم و امیدواریم این لایحه برای خروج از رکود موثر باشد.

وی با بیان اینکه باید در لایحه درباره نحوه تامین نقدینگی بانک‌ها برای خروج از رکود راهکارهای مورد نیاز پیش‌بینی شود، افزود: بانک‌ها باید برای اعطای تسهیلات عزم جدی‌تر داشته باشند و سرمایه در گردش بخش تولید را فراهم کنند. وی با یادآوری اینکه مجلس نیز در بررسی برای بند بند این لایحه پیشنهادهایی خواهد داشت، درباره افزایش سرمایه بانک‌ها و نقش آن در افزایش سطح تسهیلات‌دهی بانک‌ها، گفت: قطعا افزایش سرمایه بانک‌ها موثر خواهد بود اما باید دید منبع افزایش سرمایه از چه محلی خواهد بود.

ضرورت هماهنگی دولت و مجلس

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی درباره نشست روسای کمیسیون‌های مجلس با نایب‌رییس دوم مجلس گفت: ارتباط سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با لایحه خروج غیرتورمی از رکود بررسی و مقرر شد در این زمینه هماهنگی‌های مجلس و دولت بیشتر شود. حمیدرضا فولادگر گفت: در نشست موضوع ارتباط سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با لایحه خروج غیرتورمی از رکود با حضور نوبخت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و رضایی معاون امور قوانین مجلس بررسی شد. وی ادامه داد: نوبخت در این جلسه به این نکته اشاره داشت که عموم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در لایحه خروج غیرتورمی از رکود مانند رقابت‌پذیرکردن تولید، خروج از رکود و زنجیره ارزش انرژی لحاظ شده است. فولادگر افزود: در این نشست همچنین مقرر شد احکام در زمینه رفع موانع تولید در موضوع تنظیم مقررات مالی همراه با لایحه خروج از رکود بررسی شود و هماهنگی‌های مجلس و دولت در زمینه لایحه خروج غیرتورمی از رکود بیشتر شود. رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی یادآور شد: باید توجه داشت قسمتی از لایحه خروج از رکود در اختیار دولت است که باید دولت به این قوانین عمل کند.

لایحه خروج غیرتورمی از رکود با ۳ قانون بالادستی تضاد دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یک فوریت این لایحه با 175 رای مثبت در مجلس به تصویب رسید. به‌طور کل در این لایحه به حل مشکلات بانک‌ها، افزایش سرمایه بانک‌ها و فروش اموال مازاد آنان، پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و بخش خصوصی و معافیت‌های مالیاتی پرداخته شده است. اگر این موارد در اجرا عمل شود بسیار می‌تواند برای اقتصاد کشور راه‌گشا باشد. البته این لایحه در مواردی نیز با مشکلاتی همراه است. به‌طور مثال در برخی از موارد لایحه در تضاد با قوانین است. به‌طور مشخص این لایحه با برنامه پنجم توسعه، اصل 44 و قانون بودجه سال 93 در تضاد است. موسی‌الرضا ثروتی افزود: دولت برای حل مشکلات اقتصاد به نظرش آمده که لایحه‌یی ارایه دهد. خیلی هم این لایحه بی‌تاثیر نیست. بالاخره روند بهبود اقتصاد کشور را تسریع خواهد بخشید. اگر مواردی از این لایحه با قانون در تضاد است باید قانون جدید به تصویب برسد. البته به‌طور کل باید گفت مشکل اصلی در کشور، عمل نکردن به قانون است. دولت‌ها نشان داده‌اند که قانون‌گریز هستند. من با شما موافقم که درکشور قانون به اندازه کافی وجود دارد ولی عمل به قانون همیشه مغفول مانده است. وی گفت: میزان موفقیت بسته تحلیلی دولت برای خروج از رکود بستگی به میزان عمل دولت دارد. اگر به‌طور کامل اجرا شود، امیدوارکننده است درغیر این صورت اوضاع اقتصاد تغییری نخواهد کرد.

این روزها بین مجلس و دولت مسابقه‌یی برای ارایه طرح و بسته جادویی و معجزه‌آسا جهت خروج غیرتورمی از رکود به راه افتاده و هر کدام سعی می‌کنند تا برای مشکلات اقتصادی کشور نسخه‌پیچی کنند، در صورتی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مشکل اصلی اقتصاد کشور، ساختار معیوب و ناسالم آن است که تاکنون برای رفع این مشکلات برنامه‌های زیادی در شکل و شمایل متفاوت ارایه شده اما تاکنون هیچ مسوول و دولتی کمر همت برای رفع این مشکلات نبسته است.

فعالان اقتصادی موافق طرح مجلس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص بسته اقتصادی خروج غیرتورمی از رکود 31 ماده‌یی مجلس، افزود: این طرح به تازگی در مجلس اعلام وصول شده که مورد تایید تمام فعالان اقتصادی است. ارسلان فتحی‌پور در خصوص سوال «تعادل» مبنی بر اینکه دولت با واردات بی‌رویه اقدام به کنترل تورم کرده است، اضافه کرد: بله، دولت با واردات اقدام به کنترل تورم کرده که نتیجه آن تشدید رکود بوده و اکنون چیزی درست نشده است.

کاهش قدرت خرید مردم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در حال حاضر قدرت خرید شهروندان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده ، در صورتی که دولت روحانی گفته، نقدینگی را کنترل کرده اما چنین امری صحت ندارد.

فتحی‌پور با بیان اینکه تورم با رکود کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: طرح ارایه‌شده

در مجلس برای خروج غیرتورمی از رکود است که با کمک نمایندگان مجلس و کارشناسان باید پخته‌تر و همچنین به صورت جدی‌تر پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه دولت به بخش تولید باید توجه بیشتری داشته باشد، افزود: طرح 31 ماده‌یی اعلام وصول شده در مجلس برای حمایت ویژه از تولید ارایه شده، در این قانون به نفع تولید کار شده و در صورتی که پیشنهاد دولت تصویب شود، این قانون را تحت‌الشعاع قرار داده و کار بدتر می‌شود و به نظر می‌رسد بسته دولت نتیجه‌یی به آن صورت نخواهد داشت. به گفته فتحی‌پور 31 ماده در طرح حمایت از تولید تهیه شده در مجلس وجود دارد که موضوع حیاتی برای خروج از رکود و حل مشکلات بنگاه‌ها است.

از موازی‌کاری باید جلوگیری کنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ‌گفت‌وگو با «تعادل» گفت: در طرح خروج غیرتورمی از رکود، مجری و پیشنهاد‌دهنده اولیه دولت بوده بنابراین باید از موازی‌کاری جلوگیری کنیم و اگر طرح و بسته دیگری نیز آماده شده با بسته اقتصادی دولت تلفیق و یک کاسه شود تا با بسته‌یی جامع و کامل تلاش کنیم از رکود خارج شویم.

امید کریمیان با اشاره به اینکه اکنون اقتصاد کشور با رکود و تورم روبه‌رو است، اضافه کرد: دولت اگر بخواهد سیاست انبساطی اعمال کند، باید مخارج خود را زیاد و مالیات را کم کند و از سوی دیگر اگر دولت قصد کنترل تورم را داشته باشد، مخارج بر دوش مردم می‌افتد، یعنی مالیات و هزینه‌ها از مردم اخذ می‌شود لذا چنین سیاستی تنظیم‌کننده بازار و اقتصاد

نخواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر خواهان رسیدن به سرانجامی موفقیت‌آمیز هستیم باید دولت تمام جوانب را در نظر بگیرد، ضمن اینکه باید منتظر باشیم تا ببینیم تحریم و فضای بین‌المللی به کدام سمت و سو سوق پیدا می‌کند.

طرح دولت در کمیسیون اقتصادی

وی تصریح کرد: بسته اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تصمیمات تکمیلی برای رفع بهتر مشکلات در این کمیسیون اتخاذ می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برای خروج غیرتورمی از رکود باید یک طرح از سوی مجلس و دولت ارایه شود، افزود: با توجه به اینکه دولت ابتدا بسته‌یی با عنوان خروج غیرتورمی از رکود ارایه داده بنابراین مجلس، دیگر طرحی با این عنوان ارایه نخواهد داد.

طرح بسته اقتصادی مجلس کامل است

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در‌ گفت‌وگو با «تعادل» در مورد اینکه اکنون بین مجلس و دولت رقابتی برای ارایه بسته اقتصادی به وجود آمده است، اضافه کرد: چنین موردی مطرح نیست، مجلس هم طرحی کامل دارد و چنین اقدامی از سوی دولت و مجلس موازی‌کاری نیست، با توجه به اینکه ملاحظات مجلس را در بحث اقتصاد مشاهده کرده‌ایم و اگر لازم باشد با مجلس مشارکت خواهیم کرد.

بسته اقتصادی چک سفید بدون موجودی نیست

شاپور محمدی با بیان اینکه بسته اقتصادی چک سفید بدون موجودی نیست، گفت: بسته اقتصادی اصلا نیازی به تامین اعتبار ندارد. محمدی در خصوص سوال «تعادل» مبنی بر اینکه برای اجرایی کردن بسته اقتصادی خروج غیرتورمی از رکود از کدام محل تامین اعتبار می‌شود، افزود: بسته اقتصادی اصلا نیازی به تامین اعتبار ندارد. وی در خصوص اینکه برخی‌ها بسته اقتصادی دولت را چک سفید بدون موجودی عنوان می‌کنند، اضافه کرد: چنین اظهارنظری قابل بحث است، ماده‌های بسته خروج غیرتورمی از رکود به صورت لایحه در آمده، آن را مشاهده کنید، اوراق فروش صکوک، افزایش سرمایه بانک‌ها و منابع‌آنها در بسته ارایه شده و مشخص است و اصلا به منابع دولت ربطی ندارد. ضمن اینکه بحث فروش اوراق صکوک هم طی سه‌سال پیش بینی شده است. معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: بسته خروج از رکود اگر در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، آیین‌نامه اجرایی برای آن در نظر گرفته خواهد شد. طبیعتا برای تمام جوانب مطرح شده در بسته اقتصادی دولت فکر شده است.

طرح مجلس مکمل دولت است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص طرح 31 ماده‌یی مجلس برای خروج از رکود که به نظر می‌رسد مکمل لایحه دولت است، گفت: این طرح پیش از این تهیه شده بود، اما با ارایه لایحه دولت دیگر نیازی به بررسی آن وجود ندارد و لایحه دولت بر طرح مجلس ارجحیت دارد.

به گفته ایرج ندیمی، با توجه به آنکه کارشناسانی که لایحه دولت را بررسی کرده‌اند، جامع‌نگر بوده و از حیث منابع نیز از درآمدهای جدیدی که در اجرای سیاست‌های خروج از رکود باید تامین شود، مطلع هستند و آن را در نظر گرفته، نیازی به بررسی طرح نیست. ندیمی با بیان اینکه طرح مورد نظر نمایندگان شامل

31 بند بوده و در بررسی لایحه در صورتی که مواد مورد نظر نمایندگان در لایحه نادیده گرفته شده باشد، مواد مورد نظر در مصوبه نهایی مجلس در لایحه ادغام خواهد شد.

تکمیل شدن طرح اقتصادی مجلس نیازمند زمان است

غلامرضا کاتب عضو کمیسیون بودجه و برنامه‌ریزی مجلس نیز در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: طرح خروج غیرتورمی از رکود جدیدا در مجلس اعلام وصول شده است و هنوز در ابتدای راه هستیم و برای تکمیل شدن آن زمان بیشتری نیاز است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر