اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۸۳

افزایش 8 تا 18 درصدی مالیات اصناف

ایسنا به دنبال امضای تفاهمنامه مالیاتی اتاق اصناف با سازمان امورمالیاتی کشور، میزان افزایش مالیات بابت خوداظهاری عملکرد سال 1393 صاحبان مشاغل بند (ج) قانون مالیات‌های مستقیم بین 8 تا 18درصد تعیین شد. بعد از سه جلسه پی‌درپی و تعامل موثر بین مسوولان اتاق اصناف کشور و سازمان امور مالیاتی بالاخره دستورالعمل تفاهم مالیاتی بابت خوداظهاری عملکرد سال 1393 امروز به امضای نمایندگان طرفین رسید. بر این اساس مقرر شد، صاحبان مشاغل بند (ج) ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم بر مبنای مالیات عملکرد سال 1392 تا مبلغ یک میلیون تومان 8 درصد رشد، مازاد بر یک میلیون تومان تا سقف سه میلیون تومان 12درصد رشد و از سه میلیون تومان به بالا 18درصد رشد را در اظهارنامه خود لحاظ کنند. گفتنی است، این تفاهمنامه شامل مودیان موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود و امسال به دلیل رای دیوان عدالت اداری، تفاهم موضوع ماده 158 قانون مالیات‌های مستقیم با مشاغل موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم صورت نمی‌گیرد. بدیهی است این دسته از مودیان مالیاتی باید براساس مقررات و واقعیت‌های فعالیت اقتصادی خود نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی بابت عملکرد سال 1393 به صورت الکترونیکی اقدام کنند.


آغاز توزیع سبد جدید امنیت غذایی از ۳۰ خرداد

مهر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز دور جدید توزیع سبد امنیت غذایی به مشمولان این طرح از ۳۰ خردادماه سال جاری خبر داد. علی ربیعی اعلام کرد: توزیع اقلام طرح حمایت غذایی بین مشمولان از ۳۰خرداد ماه سال جای آغاز می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ادامه اجرای سیاست‌های رفاهی دولت برای توزیع اقلام طرح حمایت غذایی بین مشمولان طرح از روز شنبه ۳۰خرداد ۱۳۹۴ خبر داد. ربیعی اظهارکرد: در این مرحله کسانی که در دوره قبل مشمول طرح حمایت غذایی بوده‌اند، می‌توانند با در دست داشتن کارت بانکی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند به فروشگاه‌های مشخص شده قبلی مراجعه و اقلام طرح را دریافت کنند. وی در مورد مشمولان طرح افزود: این طرح با جهت‌گیری مبازره با فقر مطلق اجرایی شده و از آغاز طرح به مرور افراد دارای سوءتغذیه شناسایی و مشمول طرح شده‌اند و در روند شناسایی افراد توانمندسازی شده از چرخه طرح خارج و افراد جدید شناخته شده جایگزین خواهند شد.


طرح حذف بازارهای غیررسمی کار

مهر سازمان جهانی کار با تاکید بر لزوم توسعه بنگاه‌های کوچک برای اشتغالزایی در کشورها اعلام کرد: صدها میلیون اشتغال غیررسمی باید به بازارهای رسمی منتقل شوند. سازمان جهانی کار در تازه‌ترین گزارش خود درباره ضرورت دست زدن به ابتکارات بزرگ در بازار کار برای پیشبرد عدالت اجتماعی اعلام کرد: نتایج یک تحقیق ILO نشان می‌دهد ۴حوزه کار و جامعه، شغل مناسب و معقول، تولید و سازمان‌های کار باید به عنوان ابتکارات جدید مورد توجه قرار گیرند. یکی از اقدامات فعلی سازمان بین‌المللی کار، تلاش برای حمایت از صدها میلیون شاغل برای انتقال از اقتصادهای غیررسمی به اقتصاد رسمی است. همچنین به تازگی مباحثی درباره ایجاد اشتغال مولد و مطلوب از طریق بنگاه‌های کوچک (SME) مطرح شده است. بر پایه اعلام سازمان جهانی کار، بنگاه‌های کوچک درحال حاضر دو سوم از تمامی مشاغل موجود در سطح جهان را ایجاد کرده‌اند و سیاست‌های مناسب این بنگاه‌ها کمک می‌کند تا اشتغال بهتر و بیشتر فراهم شود. از سویی توسعه کارآفرینی، دسترسی به منابع مالی، بهبود بهره‌وری، شرایط کار و ارتقا جایگاه شرکت‌های تعاونی می‌توانند در حفظ و توسعه اشتغال موثر باشند. کمیته حمایت‌های اجتماعی سازمان بین‌المللی کار نیز به این نتیجه رسیده که باید در زمینه حفاظت از کار در بین کشورهای عضو سازمان برنامه‌ریزی شود. در شرایط فعلی بسیاری از کارگران از چنین حفاظت‌هایی برخوردار نیستند.


متوسط هزینه‌های سالانه یک خانوار شهری

براساس آمار و اطلاعات هزینه درآمد خانوارهای شهری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۱، متوسط هزینه‌های سالانه یک خانوار شهری حدود 164.3میلیون ریال و چنانچه نصف رقم مذکور چارک اول هزینه‌یی تلقی شود، خط فقر نسبی در سال ۱۳۹۱ حدود 82.15میلیون ریال خواهد بود. از آنجایی که هزینه ۳گروه اول هزینه‌یی مناطق شهری در سال ۱۳۹۱ پایین‌تر از رقم مذکور است 3گروه فوق زیرخط فقر نسبی به سر می‌برند. حال با عنایت به تعداد خانوار در گروه‌های مذکور (۸۷۳، 930.5 و ۱۲۶۸) و متوسط بعد خانوار در 3گروه فوق (2.1 2.85 و 3.19) حدود 12.75درصد افراد مناطق شهری کشور در سال ۱۳۹۱ زیرخط فقر نسبی به سر برده‌اند. با تعمیم نمونه‌گیری مرکز آمار ایران به کل جمعیت شهری کشور (54.6میلیون نفر)، در سال ۱۳۹۱ حدود 6.96میلیون نفر در مناطق شهری زیرخط فقر نسبی بوده‌اند. برای مناطق روستایی متوسط هزینه سالانه یک خانوار روستایی در سال ۱۳۹۱ حدود 108.2میلیون ریال و اگر نصف رقم مذکور چارک اول در نظر گرفته شود، خط فقر نسبی حدود 54.1 میلیون ریال خواهد بود. بنابراین، هزینه ۳گروه اول هزینه‌یی مناطق روستایی کشور در سال ۱۳۹۱، پایین‌تر از رقم مذکور قرار می‌گیرد. حال با توجه به تعداد خانوار گروه‌های ذکور (۵۷۶، ۸۸۱ و ۱۷۷۵) و متوسط بعد خانوار در 3گروه فوق (1.46، 1.94 و 2.843) حدود 9.84درصد مناطق روستایی در سال ۱۳۹۱ زیرخط فقر نسبی به سر برده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر