اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۱۶

آغاز فاز اجرایی طرح‌های اشتغالزایی دولت

فارس قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهم‌ترین رویدادهای اقتصاد مانند تغییر در سیاست‌ اجرایی هدفمندی یارانه‌ها، طرح‌های اشتغال‌زایی دولت هم‌زمان با خروج از رکود در کنار لزوم رسیدن به سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد را تشریح کرد.

سیدابوالحسن فیروزآبادی مقابل پرسشی مبنی بر اینکه شناسایی اقشار پردرآمد برای حذف یارانه بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده و در این زمینه تاکنون چه اقدامات موثری در راستای عمل به تکلیف قانونی انجام شده است، اظهار داشت: در رابطه با هدفمندسازی یارانه‌ها وزیر شخصا اقدامات را بر عهده گرفته است، اما در حال شناسایی گروه‌های بی‌نیاز از یارانه هستیم که در روزهای آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد.

فیروزآبادی گفت: مجددا حذف یارانه اقشار پردرآمد در این سامانه بررسی می‌شود و نتیجه آن از طریق پیامک به مردم اعلام خواهد شد که چطور ادامه کار را پیگیری کنند.

قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه صندوق‌های چهارگانه از جمله تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری، عشایر و روستاییان و فولاد، دارایی‌های مولد بسیاری دارند که در زمینه اشتغال نقش موثری می‌تواند ایفا کند، آیا برنامه‌یی برای تقویت این صندوق‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: صندوق‌های چهارگانه بخش اعظمی از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد که با این صندوق‌ها جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی افزود: جز صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح صندوق‌های دیگر در مقیاس کوچک هستند و دارایی قابل توجهی ندارند؛ در صندوق‌های چهارگانه بخش اقتصادی فعال داریم که این بخش به تدریج با توجه به مسن شدن نظام صندوق‌های تامین اجتماعی در دنیا در حال بزرگ شدن است و شاید سه دهه پیش نظام‌های مختلف اقتصادی بخش عمده دولتی بودند، اما بخش عمده‌ اقتصادی‌شان صندوق‌ها هستند.


معافیت صادرکنندگان

از پرداخت مالیات

شادا حسین وکیلی معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با مالیات صادرکنندگان اظهار داشت: طبق قانون، صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف هستند و از آنها مالیاتی وصول نمی‌شود.

وی ادامه داد: در رابطه با ارزش افزوده هم به همین ترتیب عمل می‌کنیم و برای آنها مالیات را با نرخ صفر محاسبه و عملا مالیاتی دریافت نمی‌شود.

وکیلی گفت: آنچه صادرکنندگان درخصوص نهاده‌های خود مبنی بر مالیات ارزش افزوده پرداخت کرده‌اند را می‌توانند با ارایه مستندات استرداد کنند.

معاون مالیات‌های مستقیم درخصوص اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده عنوان کرد: لایحه قانون دایمی ارزش افزوده در وزارت اقتصاد و دارایی تکمیل شده است و در حال بررسی توسط نمایندگان مجلس است. بعد از نهایی شدن بررسی‌های کمیسیون اقتصادی این لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

حسین وکیلی معاون مالیت‌های مستقیم درخصوص اقدام خوب سازمان امو ر مالیاتی مبنی بر عدم دریافت چک برای تقسیط‌های مالیاتی اظهار داشت: همیشه اعتماد بین سازمان امور مالیاتی و مودیان زیرسوال بوده است؛ سازمان امور مالیاتی با الکترونیکی کردن عملیات خودامکان اعتمادسازی بین سازمان و مودیان را بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار تقسیط‌ها بدون دریافت چک انجام می‌شود و این بدان معنا است که سازمان نسبت به مودیان اعتماد دارد.


افزایش۴۰ میلیون بیکار

در هر سال

مهر سازمان جهانی کار با تاکید بر اینکه هر ساله ۴۰ میلیون نفر در کشورهای مختلف جهان وارد بازار کار شده و متقاضی شغل می‌شوند، اعلام کرد: تعداد بیکاران جهان با ۳۰ میلیون نفر افزایش به ۲۰۱ میلیون نفر رسید.

سازمان جهانی کار در تازه‌ترین گزارش خود درباره صدوچهارمین اجلاس جهانی کار که ۱۱ تا ۲۶ خردادماه سال جاری در مقر این سازمان در شهر ژنو کشور سویس برگزار می‌شود، اعلام کرد: جهان نیازمند یک ابتکار جدید در مورد آینده بازار کار است. مدیرکل سازمان بین‌المللی کار با تاکید بر حضور بیش از ۴ هزار نفر از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت‌ها در این دوره از اجلاس، گفت: ما نیاز به تغییر نگاه درازمدت نسبت به کار داریم. مسایل مربوط به شغل، عدالت، پایداری، امنیت انسانی، تحرک کار و گفت‌وگوی اجتماعی؛ از کلیدی‌ترین سیاست‌هایی است که درباره بازار کار باید به آنها پرداخته شود.

بر اساس آخرین گزارش چشم‌انداز جهانی اشتغال، تعداد بیکاران در سطح جهان در سال ۲۰۱۴ به ۲۰۱ میلیون نفر رسید که این تعداد، بیش از ۳۰ میلیون بالاتر از قبل از شروع بحران جهانی اقتصادی در سال ۲۰۰۸ بوده است.

علاوه بر این، ایجاد اشتغال برای بیش از ۴۰میلیون نفر که هر ساله وارد بازار کار جهانی می‌شوند نیز به یک چالش دلهره آور تبدیل شده است. علاوه‌بر بیکاری گسترده، رابطه استخدامی خود یک تغییر و تحول عمده در بازار کار کشورها است که این بازار را با چالش‌های بیشتری مواجه می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر