اخبار

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۰۷

وضعیت فعلی اجرای هدفمندی قابل استمرار نیست

مهر جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه عصر دیروز به‌ ریاست معاون اول رییس‌جمهور و اعضای اقتصادی دولت برگزار شد که در این جلسه جهانگیری اعلام کرد: وضعیت فعلی اجرای هدفمندی قابل استمرار نیست. اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به عدم تعادل در بخش درآمدها و هزینه‌های اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری گفت: وضعیت فعلی قابل استمرار نیست و با توجه به تکالیف قانون بودجه سال 94 کشور، دولت نیازمند اتخاذ تدابیری برای رفع مشکل کسری بودجه این بخش است. معاون اول رییس‌جمهور افزود: چاره‌یی جز این وجود ندارد که یا منابع درآمدی دولت افزایش پیدا کند یا هزینه‌ها در بخش هدفمندی کاهش یابد، لذا دولت باید طرح‌های پیشنهادی موجود برای نحوه اجرای این دو الگو را بررسی کند. در این جلسه طرح‌های پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مورد نحوه متعادل کردن وضعیت منابع و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها برای سال 94 ارایه شد و مزایا و معایب روش‌های مختلف کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


یارانه نقدی اردیبهشت‌ماه پنجشنبه شب واریز می‌شود

ایرنا سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: پنجاه و یکمین مرحله یارانه نقدی مربوط به اردیبهشت‌ماه سال 94 ساعت 24 پنجشنبه 24 اردیبهشت ماه، به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. براساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها میزان یارانه نقدی در این مرحله همانند پنجاه مرحله گذشته، به ازای هر فرد 45هزار و 500 تومان است، ضمن آنکه یارانه مربوط به اردیبهشت‌ماه از زمان واریز قابل برداشت است. یادآور می‌شود دولت از اسفندماه سال گذشته تاکنون برابر اعلام علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یارانه نقدی 200هزار نفر را قطع کرده و به گفته ابوالحسن فیروزآبادی قائم‌مقام وزیر کار تا پایان امسال یارانه نقدی 6میلیون نفر دیگر قطع خواهد شد.


محمدی: به دنبال بهبود فضای کسب و کاریم

تسنیم معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی درخصوص رتبه ایران در شاخص جهانی کسب و کار و برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت کشور در این شاخص، عنوان کرد: ما این هدف را در زیرشاخص‌ها تعیین کرده‌ایم، روی رتبه‌ها نرفته‌ایم بلکه در زیرشاخص‌ها تمرکز کرده‌ایم. بر همین اساس هدفگذاری منطقه‌یی انجام شده است. در سیاست‌های کلی برنامه ششم ممکن است هدفی روی کسب و کار تعیین شود و ممکن است رتبه مشخص را تعیین کنند ولی تا زمان تعیین آن اهداف باید پیگری‌ها را انجام دهیم. شاپور محمدی گفت: هم‌اکنون در حال ششمین مکاتبه با بانک جهانی هستیم و ایراداتی که وجود دارد را به آنها اعلام می‌کنیم و آنها هم پارسال دو جواب به ما اعلام و تاکید کرده‌اند که ما این تغییر مثبت را از شما قبول کرده‌ایم. در مجموع دستگاه‌ها در حال تلاش هستند، وزارت نیرو، گمرک، اداره کل ثبت شرکت‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط بسیار جدی روی این موضوع کار می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که یکی از بدترین رتبه‌های ما در صدور مجوزهای ساخت و ساز است پیگیری‌هایی را از طریق شهرداری‌ها برای بهبود وضعیت‌مان انجام داده‌ایم. باید با شهرداری جلساتی داشته باشیم. تلاش می‌کنیم رتبه‌مان در جهان بهتر شود آنها نیز تلاش می‌کنند اما ایران الان بیشتر می‌خواهد فضای کسب و کار واقعی بهبود یابد. رتبه مهم است ولی مهم‌تر آن است که فعال اقتصادی در کشور احساس راحتی داشته باشد.


تمام خدمات دولتی به دفاتر پیشخوان واگذار شود

معاون اجرایی رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه تمامی خدمات ممکن دولت باید به دفاتر پیشخوان واگذار شود، گفت: امیدواریم با مصوبه هیات‌وزیران این کار انجام شود. محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای مهم رویارویی با چالش‌های عصر کنونی امر نوآوری است، اظهار کرد: نوع‌آوری می‌تواند مشکلات را حل کرده و ابزار مهمی برای رفاه بیشتر جامعه باشد. به نوعی همان‌طور که از عنوانش پیداست با استفاده از منابع محدود دنبال رفاه بیشتر است.

وی افزود: نوع‌آوری با توسعه خود نظامات سیاسی، اقتصادی در عرصه‌ها را روزبه‌روز متحول می‌کند و در عصر جهانی شدن نیز تمام دستگاه‌های دولتی و حتی نظامی و قضایی نیز هیچ کدام نمی‌توانند خود را از این موضوع دور نگاه دارند.

معاون اجرایی رییس‌جمهور ادامه داد: این دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید به آخرین دستاوردهای در حوزه تکنولوژی مجهز باشند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. شریعتمداری عنوان کرد: با توجه به اینکه قبلا وزیر بازرگانی بودم و از نزدیک با تجارت الکترونیک ارتباط داشتم می‌دانم که طی 8 سال ماموریتم در این وزارتخانه قدم‌های خوبی با همکاری بانک‌ها و سازمان‌های مختلف در عرصه الکترونیکی کردن خدمات برداشته شد. حتی زمانی که پست را تحویل وزیر بعدی دادم به وی گفتم بالغ بر 2500میلیارد دلار از خدمات قابل ارایه دنیا از طریق درگاه الکترونیکی صورت می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: در همان زمان مرکز صدور گواهی دیجیتال امکانی ایجاد کردیم تا طبق استانداردهای بین‌المللی است و در دولت بعدی افتتاح شد. معاون اجرایی رییس‌جمهور اضافه کرد: در آن زمان گمان می‌کردم که مسوولان تجارت الکترونیکی را امری فانتزی می‌دانند زیرا مدام می‌گفتند منابعی که در این حوزه صرف شده ظاهرا راه درستی را طی نکرده است. در حالی که به صراحت می‌گویم همان مرکز صدور گواهی دیجیتال نیز با 4، 3سال تاخیر راه‌اندازی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر