هدف استیضاح؛ عضو «کارساز» کابینه

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۶

گروه کلان مهدی دهقان

سه ماه پیش علی ربیعی با سوال محمدرضا پورابراهیمی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از نمایندگان متنفذ کرمان در مجلس هفتمین کارت زرد دولت را به نام خود رقم زد و اکنون همین نماینده به عنوان طراح استیضاح ربیعی در جلسه علنی 10 اسفند 1393 گفته است: طرح استیضاح ربیعی را به هیات‌رییسه مجلس تقدیم کردیم. وی درباره چرایی این امر اظهار کرد: بازنشستگان صنعت فولاد چند روز مقابل مجلس تجمع کردند. نمایندگان با ربیعی برای حل مشکلات آنها وارد مذاکره شدند اما ربیعی نسبت به آن بی‌تفاوت بود. هفته گذشته جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد برای دریافت حقوق و عیدی معوقه خود در برابر ساختمان مجلس تجمع کرده بودند و به دنبال آن نمایندگان 13استان جلسه‌یی با علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار کردند و ربیعی قول حل مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد را داد اما اکنون همین امر دستاویزی شده برای برخی از نمایندگان که استیضاح ربیعی را تحویل هیات‌رییسه دهند.


دلایل استیضاح‌کنندگان

روح‌الله بیگی با اشاره به طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس اظهار داشت: هفته قبل برخی نمایندگان به دنبال استیضاح وزیر کار بودند و با توجه به بررسی بودجه در مجلس این موضوع به پس از اتمام آن موکول شده است. یکی از مشکلات اصلی و معضل فعلی، بیکاری و کاهش اشتغال در کشور است که این وزارتخانه به عنوان متولی اصلی آن اقدامات موثری انجام نداده است.

بیگی با بیان اینکه متاسفانه در بخش تعاون هم آن طور که باید عمل می‌شد، در معاونت تعاون این وزارتخانه، غفلت شده است، گفت: رفاه اجتماعی هم یکی از موضوعاتی است که این وزارتخانه متولی آن است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: متاسفانه در 3 شاخه اصلی کار، تعاون و رفاه اجتماعی موضوعات فلج ماندند و معضلات تاکنون حل نشده باقی مانده‌اند. طرح استیضاح وزیر برای حل مشکلات جوانان پیگیری خواهد شد و دولت باید در این زمینه توجه ویژه نشان دهد.


مخالفان استیضاح: مشکلات بازنشسته‌ها با استیضاح حل نمی‌شود

نماینده قائم‌شهر، با بیان اینکه نمایندگان و بازنشستگان با استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالف هستند، گفت: بعد از آنکه آقای پورابراهیمی موضوع استیضاح را مطرح کرد نمایندگان به ‌شدت با وی مخالفت کردند. سیدهادی حسینی نماینده قائم‌شهر در مجلس تاکید کرد: بعد از آنکه پورابراهیمی نظرات خود را مطرح کرد بسیاری از نمایندگان به وی مراجعه کرده و نسبت به سخنان و عملکرد وی اعتراض داشتند زیرا معتقدند که مشکل بازنشستگان به‌خصوص بازنشسته‌های فولاد با استیضاح وزیر تعاون حل نخواهد شد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر موفق بودن ربیعی گفت: بعد از حضور بازنشسته‌ها در مقابل مجلس، تعدادی از نمایندگان، ‌با ربیعی جهت حل مشکل آنها جلسه گذاشتند و وزیر تعاون از این جلسه استقبال کرد و در حال پیگیری مسائل جهت حل مشکل بازنشسته‌ها است. حسینی افزود: ربیعی اراده جدی دارد تا مشکل بازنشسته‌ها را حل کند و لذا مطرح کردن موضوع استیضاح وی به این روند کمک نخواهد کرد.

وی ادامه داد: علاوه‌بر اینجانب، همه نمایندگانی که با بازنشستگان صنعت فولاد و معدن در ارتباط هستند با استیضاح وزیر مخالفند و اگر این استیضاح مطرح شود، قطعا نه‌تنها رای نخواهد آورد بلکه وزیر از مجلس رای اعتماد می‌گیرد.

حسینی گفت: معتقد هستیم که وزارتخانه باید باثبات باشد تا مشکلات را حل کند؛ استیضاح وزیر تعاون نه‌تنها موجب بی‌ثباتی شده بلکه بر مشکلات می‌افزاید.

وی تاکید کرد: استیضاح وزیر تعاون در مجلس مطرح نخواهد شد و ربیعی با جدیت و موفقیت کار خود را دنبال و مشکلات بازنشسته‌ها را حل خواهد کرد.


گزارشی از عملکرد ربیعی ایجاد 200 هزار شغل

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی در اظهاراتی از ایجاد حدود 200 هزار شغل طی دو سال گذشته در بنگاه‌های کوچک و متوسط سخن گفت. اما برخی کارشناسان با انتقاد از اینکه ایجاد شغل وقتی با افزایش ارزش افزوده همراه نباشد، تاثیر مثبتی بر ساختار اقتصادی کشور ندارد، آمار اعلام ‌شده از سوی وزیر کار را زیر سوال بردند.

از سوی دیگر با در نظر گرفتن اینکه آغاز فعالیت دولت یازدهم اقتصاد کشور در شرایط رکودی قرار داشت و برای خروج از این وضعیت تمام اعضای کابینه روحانی دست به کار شدند.

البته باید نمایندگان مجلس را به آمارهای اشتغالی ارجاع داد که در دوران 8 ساله وفور درآمدهای نفتی ایجاد شد. در دولت‌های نهم و دهم که اقتصاد کشور قریب به 750 میلیارد دلار درآمدهای نفتی را در اختیار داشت دستیابی به 100 هزار شغل به رویا تبدیل شده بود. اکنون چه اتفاقی در شرف تکوین است که مجلسیان در آستانه موفقیت دولت یازدهم برای خروج از رکود و دستیابی به رشد 3 درصدی عنصر کارساز کابینه را هدف قرار داده‌اند؟ به نظر می‌رسد وزیری که موفق شده است طی چندین ماه تحرکات وسیعی را در حوزه‌های بازار کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد کند، در رفع مشکل بازنشستگان صنعت فولاد بی‌تردید توفیق خواهد یافت. اما چرا برخی از افراد با بهانه قرار دادن این اخبار، چوب لای چرخ دولتی می‌گذارند که در طول 18 ماه توفیقات بسیاری را در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی کسب کرده است. آیا این رفتار در چارچوب سهم‌خواهی از وزیر تعاون یا دولت روحانی قابل تعبیر است؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر