اخبار کلان

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۳

افزایش صادرات غیرنفتی با اعتبار یک‌میلیاردی صندوق

مشاور اقتصادی رییس‌جمهور با بیان اینکه یک‌میلیارد از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تولیدات ارزآور اختصاص می‌یابد، گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت برآنیم تا صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم و عبور و ایستایی اقتصاد ایران در شرایط بین‌المللی مورد توجه دولت است. به گزارش پانا‌، مسعود نیلی، نسبت به اثرگذاری برنامه‌های کلان اقتصادی در توسعه تولید داخل، عنوان کرد: در حال حاضر صندوق توسعه ملی برای توسعه و تولید برنامه‌ریزی کرده اما منابع این صندوق بی‌نهایت نیست. وی ادامه داد: تمام منابع صندوق توسعه ملی قابل استفاده نیست اما میزان قابل بهره‌برداری از منابع این صندوق برای سال 1394 به دلیل کاهش قیمت نفت و پایین آمدن درآمدهای نفتی سیاست صندوق توسعه ملی تخصیص منابع به سمت تولیدات قابل صدور است. مشاور اقتصادی رییس‌جمهور با بیان اینکه محور صادرات غیرنفتی هدف‌گذاری تخصیص منابع صندوق توسعه ملی است، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات صندوق به تولیداتی که قابلیت صادرات و افزایش درآمدهای ارزی دارند، صادرات غیرنفتی و درآمدهای حاصله از این راه را افزایش دهیم. نیلی گفت: هم‌اکنون یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ارتقای صادرات غیرنفتی مصوب شده و این گام مهمی برای رونق صادرات است. وی خاطرنشان کرد: بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به توسعه و راه‌اندازی فازهای پارس‌جنوبی اختصاص داده می‌شود تا رشد صنعت نفت هموار شود و این بالاترین اولویت‌های صنایع کشور است هرچند که برای حمایت از تولید باید اولویت‌های بیشتری در صدر برنامه‌های دولت قرار گیرد.


60 تا 70 درصد فرار مالیاتی قابل مدیریت است

رییس سازمان امور مالیاتی ضمن اشاره به اهمیت درآمدهای مالیاتی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امکان مدیریت 60 تا 70درصد فرار مالیاتی را خواهیم داشت. علی عسکری درخصوص رقم فرار مالیاتی در کشور، اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده حدود 20 تا 25درصد تولید ناخالص داخلی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند که اگر این منابع را براساس قیمت جاری محاسبه کنیم، هزارمیلیارد تومان از تولید ناخالص داخلی کشور که معادله 250هزارمیلیارد تومان است فرار مالیاتی وجود دارد اما اگر این رقم را به قیمت ثابت محاسبه کنیم، به‌عنوان مثال 530هزارمیلیارد تومان و حدود یک‌چهارم این عدد می‌شود. به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: آن چیزی که درخصوص فرار مالیاتی واقعیت دارد این است که حجم فرار مالیاتی در اقتصاد کشور چه از نوع قاچاق و فعالیت‌های غیرقانونی و چه از نوع فعالیت قانونی که دارای کتمان است، حجم بسیار بالایی است و کشور باید در این زمینه به‌صورت جدی‌تر عمل کند.


2 روش برای ساماندهی پرداخت یارانه نقدی

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بااشاره به اهمیت پرداخت یارانه نقدی، گفت: دولت می‌تواند با دو روش شناسایی دهک‌های پردرآمد یا گروه‌های نیازمند برای ساماندهی پرداخت یارانه نقدی اقدام کند اما این اراده جدی دیده نمی‌شود. جعفر قادری افزود: درآمدهای هدفمند کردن یارانه‌ها از دو محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کمک‌های بودجه‌یی است و 48هزارمیلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و 6هزارو300 میلیارد تومان هم باید از محل منابع بودجه‌یی تامین شود که به 54هزارو300میلیارد تومان می‌رسد و می‌توان گروه‌هایی با درآمد پایین را شناسایی کرد و تنها به آنها یارانه داد. وی ادامه داد: شناسایی دهک‌های پردرآمد و حذف آنها از یارانه نقدی باتوجه به دسترسی دولت به اطلاعات بانک‌ها امکان‌پذیر است اما اراده می‌خواهد و ممکن است دولت به‌خاطر هزینه سیاسی نمی‌خواهد انجام دهد درحالی که شعار رییس‌جمهور در ابتدا ساماندهی و حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد بوده است.


بیمه رازی نخستین شرکت دریافت‌کننده تندیس طلایی

در چهاردهمین همایش ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که نهم اسفندماه سال جاری مصادف با روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برگزار شد، بیمه رازی تندیس طلایی حقوق مصرف‌کنندگان را برای نخستین بار در صنعت بیمه دریافت کرد. به گزارش روابط عمومی و اموربین‌الملل، این مراسم با حضور جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان حمایت و جمع کثیری از مدیران و صاحب نظران بخش‌های تولیدی، خدماتی و اقتصادی کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا وسیما جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. هر سال، در روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان براساس آیین‌نامه ارزیابی عملکرد واحد‌های اقتصادی، بنگاه‌های اقتصادی را شناسایی و پس از ارزیابی‌های لازم طی مراسمی به شرکت‌های برتر تندیس و گواهینامه اهدا می‌کند. این نشان‌ها شامل گواهینامه و تندیس‌های طلایی، نقره‌یی و برنزی است و شرکت‌هایی که دو سال پیاپی گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کرده باشند، می‌توانند با کسب امتیاز، شرایط اختصاصی لازم جهت دریافت تندیس‌های طلایی، نقره‌یی و برنزی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را داشته باشند. حضور بیمه رازی در این همایش به سال 89 برمی‌گردد. بیمه رازی سال‌های 89 و 90 موفق به دریافت گواهینامه، سال‌های 91 و 92 موفق به کسب تندیس برنز و امسال با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته موفق به دریافت تندیس طلایی حمایت حقوق مصرف‌کنندگان برای نخستین بار در صنعت بیمه کشور شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر