اخبار کلان

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۲

نرخ مالیات ارزش‌افزوده

سال آینده ۹ درصد است

معاون سازمان امورمالیاتی با بیان اینکه ۹۵درصد هدف مالیات بر ارزش‌افزوده در سال جاری محقق شده، گفت: این نوع مالیات نصف کل درآمد مالیاتی کشور را تشکیل می‌دهد. به گزارش فارس، علیرضا طاری با اشاره به اینکه نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده در سال جاری 8 درصد است، اظهارکرد: براساس قانون بودجه سال 93 یک درصد از این رقم برای بهداشت و سلامت در نظر گرفته شد و تاکنون 95درصد بودجه به نسبت 9ماهه محقق شده که نسبت به سال گذشته 80 درصد رشد دارد. معاون سازمان امورمالیاتی کشور ادامه داد: درآمد پیش‌بینی شده برای سال جاری از این محل به همراه سایر منابع (عوارض خروج از کشور، نقل و انتقال خودرو، صنایع آلاینده و نفت) 22هزارمیلیارد و 900میلیون تومان است.

معاون مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امورمالیاتی گفت: این مبلغ حدود 30هزارمیلیارد تومان پیشنهاد شده و اکنون با احتساب عوارض وصولی شهرداری‌ها حدود نصف درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش‌افزوده تامین می‌شود همچنین میزان رشد درآمد ارزش‌افزوده برای سال آینده براساس پیش‌بینی میزان تورم 25درصد است. وی ادامه داد: نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده در سال آینده 9درصد است که 8 درصد آن براساس قوانین مالیات بر ارزش‌افزوده و برنامه پنجم توسعه و یک درصد مالیات سلامت براساس قوانین بودجه است که در مجموع 9درصد خواهد بود البته هر آنچه مجلس تصویب کند برای مجریان قابل اجراست.

طاری تصریح کرد: با توجه به فراخوان‌هایی که از صنوف مختلف صورت گرفته حدود 85‌درصد مودیان جامعه پوشش داده شده‌اند و برخی نیز به فعالیت‌های اقتصادی معاف از مالیات اشتغال دارند. کشاورزی و کالاهای سبد مصرفی خانوار، دارو، خدمات مالی و اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز و برخی از خدمات فرهنگی و کتاب و نشریات از ارزش‌افزوده معاف بوده و سهم نفت نیز از مالیات بر ارزش‌افزوده 10تا 15درصد است. این مقام مسوول با اشاره به معافیت‌های قانونی برای ارزش‌افزوده موضوع ماده 12 بیان کرد: قانونگذار به دلایلی و با توجه به نوع خدماتی که برخی فعالان اقتصادی ارایه می‌دهند آنها را از مالیات معاف کرده است. امسال مالیات ارزش‌افزوده نفت برای فروش داخلی 2900میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شده که محقق می‌شود و برای سال آینده در بودجه 3400‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.


افزایش 25درصدی حقوق بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای طرح جامع نظام سلامت دغدغه‌های مردم کاهش یافته و شهروندان هم‌اکنون کمتر از 6درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. سیدتقی نوربخش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران افزود: مردم پارسال بیش از 50درصد هزینه‌های خدمات درمانی را پرداخت می‌کردند. نوربخش از پوشش بیمه 100درصدی خدمات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی براساس آخرین مصوبه دولت خبر داد.

وی پرداخت مستمری‌های متعدد به بازنشستگان بیمه شده متوفی، کار افتادگان، بیکاران، پرداخت غرامت ایام بارداری و هزینه‌های وسایل کمک پزشکی، پرداخت کمک هزینه ازدواج و هزینه کفن و دفن را از طریق 480 شعبه بیمه‌یی و 350 بیمارستان تامین اجتماعی و 46 هزار مرکز درمان خصوصی و دولتی طرف قرارداد را از مهم‌ترین خدمات این سازمان برشمرد. نوربخش افزود: سازمان تامین اجتماعی مشمول هر 42بند سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است و رویکرد خدمت‌رسانی به تولیدکنندگان به‌عنوان صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی بسیار جدی است و شعار نیست.

وی گفت: برخورداری از تامین اجتماعی حق مردم است و نزدیک 40میلیون نفر را تحت پوشش داریم و شرکای اجتماعی به‌ویژه کارگران و مستمری‌بگیران آینده خویش را در گرو تداوم خدمات این سازمان می‌دانند. نوربخش افزایش 25درصدی حقوق بازنشستگان، افزایش مزایا و گسترش پوشش بیمه‌شدگان خارج از کشور را از دیگر خدمات این سازمان بیان کرد.

وی همچنین از اجرای طرح مسکن امید برای بازنشستگان در سال آینده با همکاری تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی خبر داد. نوربخش گفت: از ابتدای سال 94 افزایش حقوق بازنشستگان نیز پرداخت می‌شود و امیدواریم افزایش حقوق مستمری‌بگیران نیز متناسب با نرخ تورم انجام شود. وی از افتتاح 36طرح گوناگون بیمه‌یی و درمانی در دهه فجر در سراسر کشور خبر داد و افزود: مدیران این سازمان با عزمی استوار در حوزه‌های سلامت و اقتصاد به ارایه خدمات کیفی خواهند پرداخت.


افزایش شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌ها

به گزارش مرکز آمار ایران شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی با افزایش 23.36درصدی همراه بوده است. براساس گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی کشور در سال 92 نسبت به سال قبل 23.36درصد افزایش یافته و به عدد 199.19رسیده است. شاخص کل طی فصل‌های سال 92 همواره دارای روند افزایشی بوده است به‌طوری که در بهار 2.74درصد، تابستان 6.37درصد، پاییز 2.83درصد و زمستان 0.32درصد افزایش داشته است.

در سال 92 شاخص قیمت تمامی اقلام مورد بررسی افزایش یافته که بیشترین میزان افزایش مربوط به گوساله زیر چهار ماه با 69.54 درصد است. بیشترین افزایش در شاخص کل استان با 38.49درصد مربوط به استان کرمانشاه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر