رشد اقتصادی بدون اما ‌و ‌اگر ۴درصد است

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۰

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هیچ اما و اگری پشت نرخ رشد اقتصادی نیست، گفت: همان‌طور که رییس‌جمهور گفت حتما رشد اقتصادی در سال۹۳ مثبت خواهد شد.

به گزارش تسنیم، علیرضا مقتدایی در مورد شک‌وشبهه‌هایی که در مورد رشد اقتصادی 4درصدی وجود دارد، افزود: هیچ اما و اگری پشت نرخ رشد اقتصادی نیست. شما اگر بخواهید مساحت زمین یا محیط آن را اندازه بگیرید، از یک‌متر استفاده می‌کنید و براساس واحد اندازه‌گیری استاندارد بنابراین زمانی که با متر استاندارد اندازه‌گیری کردید دیگر اما و اگر معنی ندارد.

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی افزود: اگر انتقاد سازنده‌یی در این مورد باشد بانک مرکزی از آن استفاده می‌کند و اگر نیاز به توضیح داشته باشد بانک مرکزی به آنها پاسخ می‌دهد. وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه منشأ رشد اقتصادی 4‌درصدی چیست؟ گفت: این را باید از حوزه اقتصادی بانک مرکزی سوال کنید؛ اما رشد اقتصادی حاصل اندازه‌گیری و محاسبه فعالیت‌های بخش‌های مختلف اقتصادی در یک دوره مشخص و قیاس نسبت به سال یا دوره مشابه سال قبل است.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تصریح کرد: رشد در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، خدمات، نفت، واسطه‌گری‌های مالی، مصرف خصوصی، ساختمان و بخش‌های مختلف محاسبه می‌شود. مقتدایی با اشاره به اینکه بانک مرکزی ریز محاسبات رشد اقتصادی را منتشر کرده است، گفت: اگر کسی واقعا سوالی در این زمینه داشته باشد باید ریز اطلاعات را مشاهده کند. که بانک مرکزی آن را در سایت منتشر کرده است. وی در مورد اینکه پیش‌بینی رشد اقتصادی تا پایان سال گفت: همان‌طور‌ که رییس‌جمهور هم گفت: حتما رشد اقتصادی در سال93 مثبت خواهد شد.

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه جهت حرکت کشور به‌سمت افزایش رشد اقتصادی است، در پاسخ به این پرسش که این احتمال قوی وجود دارد که رشد اقتصادی در فصل‌های بعدی نزولی باشد، گفت: این قاعده نمی‌تواند دایمی باشد چراکه از فصل سوم سال قبل تغییر جهت نرخ رشد اقتصادی شروع شد و قاعدتا می‌توان با آن استدلال گفت که رشد در فصل سوم یا کمتر شود یا همین‌قدر بماند.

وی با تاکید بر اینکه رشد در محدوده مثبت خواهد بود در مورد اینکه قبلا اعلام شده بود تورم تک‌رقمی در سال95 محقق می‌شود اما در جدیدترین اظهارات، رییس‌جمهور از تورم تک‌رقمی در سال96 سخن گفت، آیا تغییری در متغییرهای اقتصادی رخ داده که تحقق این وعده یک‌سال به تاخیر افتاده است؟ گفت: مجموعه تلاش‌های تیم کارشناسی دولت و بخش اقتصادی این است که نرخ تورم به‌سمت کاهشی حرکت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر