رشد مثبت اقتصاد پس از 27 ماه

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳

رشد تولید ناخالص داخلی ایران که از زمستان 89 در یک روند نزولی قرار گرفته بود به گفته مسوولان، این روند از نیمه دوم سال گذشته معکوس شده و حتی در بهار امسال رشد اقتصادی رقم مثبتی را نشان می‌دهد. رقم رشد اقتصادی که در بهار سال 92 منفی 4.1درصد را تجربه کرده بود در بهار امسال به گفته نوبخت، معاون رییس‌جمهور، به نیم‌درصد رسیده است.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، تحلیلگران اقتصادی باتوجه به اینکه انتظارات مردم در اقتصاد ایران نقش مهمی را در افزایش نرخ تورم و ترجیحات سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند، پیش‌بینی می‌کردند درصورت روی کار آمدن حسن روحانی باتوجه به انتظارات مردم و رویکرد مثبتی که نسبت به جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت دارند، دستیابی به نرخ رشد بیش از 3درصد در صورت کاهش یا لغو تحریم‌ها در سال 93 حتمی است اما متاسفانه روند مذاکرات هسته‌یی به‌گونه‌یی که انتظار می‌رفت پیش نرفت. بر این اساس نرخ رشد اقتصادی همسو با انتظارات کارشناسان به 3درصد نرسید در بهار 93 دو مقام ارشد اقتصادی از نرخ مثبت نیم‌درصد سخن گفتند؛ رقمی که شاید از منظر بسیاری از کارشناسان حتی در صورت توقف فعالیت‌های عمرانی دولت و صرفا با اتکا به سرمایه‌های خصوصی و در فضای عدم مداخله دولت، زودتر از اینها می‌توانست به‌دست آید.

دولت با فرض لغو تحریم‌ها هدف‌گذاری 3درصدی برای سال 93 داشته و تاکید کرده حتما در این سال رشد اقتصادی مثبت خواهد بود. مراکز بین‌المللی مانند بانک جهانی نیز رشد 1.5 تا 2درصدی برای سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند اما باید دید آیا خروج از زمستان رکود در بهار 93 کلید خورده است؟


تحقق رشد 5/1‌درصدی در پایان سال 93

بهروزهادی زنوز، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی، در گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص رشد اقتصادی کشور که به‌گفته وزیر اقتصاد در سه ماهه اول سال مثبت شده است، گفت: دولت یازدهم وعده داده بود در پایان سال جاری نرخ رشد اقتصادی را به عدد سه‌درصد برساند اما باتوجه به ادامه تحریم‌ها بعید است این رقم محقق شود. به‌گفته او؛ شواهد نشان می‌دهد به‌دنبال اعمال سیاست‌های اقتصادی دولت، از نیمه دوم سال گذشته شاهد وضعیت مطلوب بخش‌ تولید ‌بودیم. همچنین در بخش‌های صنعت و نفت، شاهد رشد و بهبود در تولید و همچنین سرمایه‌گذاری بودیم. زنوز با اشاره به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر رشد صدور پروانه‌های واحدهای صنعتی و تولیدی، گفت: افزایش صدور پروانه‌های واحدهای تولیدی، حکایت از خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت اقتصادی کشور دارد. به‌گفته این اقتصاددان، سخنگوی دولت پیش از این رشد اقتصادی را 5/0‌درصد اعلام کرده بود که با توجه به تغییراتی که از سال گذشته تاکنون در اعمال سیاست‌های اقتصادی رخ داده است، به‌نظر می‌رسد این رشد دور از واقعیت نباشد.

او در خصوص رشد اقتصادی که دولت در پایان سال کسب خواهد کرد، گفت: سرعت بازگشت رشد اقتصادی بسیار کند است، اما روند روبه‌رشد با توجه به سیاست‌های اتخاذی دولت در حوزه اقتصادی مطلوب است و با ادامه این روند پیش‌بینی‌ می‌کنم در پایان سال به نرخ رشد اقتصادی 1.5‌درصد دست پیدا کنیم. به‌گفته زنوز؛ ایران در شرایطی می‌تواند به نرخ رشد اقتصادی 1.5‌درصد تا پایان سال دست پیدا کند که وضعیت تحریم‌ها تغییری نکرده و روند کنونی آن ادامه پیدا کند و تشدید نشود. زیرا پیش از این بخش‌های صنعت و نفت بزرگ‌ترین ضربه را از تشدید تحریم‌ها خورده‌اند و اکنون شاهد بهبود در هر دو بخش هستیم.


نرخ رشد اقتصادی 5/0‌درصد صحیح است

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به سخنان نوبخت، سخنگوی دولت و طیب‌نیا، وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور مثبت شده است، گفت: نرخ رشد اقتصادی 5/0‌درصد باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی عدد صحیحی است. پدرام سلطانی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی از منفی 5.8 سال 91 به منفی 1.5 در سال 92 رسید، اضافه کرد: این آمار نشان‌دهنده بهبود وضعیت اقتصادی کشور است و از سوی دیگر شرایط اقتصادی ایران به‌گونه‌یی نیست که انتظار مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی را نداشته باشیم، اصولا وضعیت اقتصادی یک کشور باید بسیار نامطلوب باشد که مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی آن چند سال طول بکشد. وی ادامه داد: مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی در ایران دور از انتظار نیست چراکه اقتصاد ایران از سوءمدیریت و نابسامانی رهایی پیدا کرده و روند منفی شدن نرخ رشد اقتصادی متوقف شده و به سمت مثبت حرکت می‌کند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه پیش‌بینی اقتصاددانان و کارشناسان دولت هم این است که تا پایان سال به نرخ رشد حدود یک‌درصد می‌رسیم، اضافه کرد: پیش‌بینی دولت در چند ماه گذشته نیز مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی در سال جاری بود اما اینکه بگوییم با چنین سرعتی که نرخ رشد اقتصادی در حال مثبت شدن است رسیدن این عدد به مثبت 6 غیرممکن است اما آمار اعلام شده را نسبتا درست می‌دانیم.


نرخ رشد اقتصادی راستی‌آزمایی می‌شود

سلطانی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی بعد از یک دوره زمانی راستی‌آزمایی می‌شود، افزود: بعد از راستی‌آزمایی نرخ رشد اقتصادی اعلام شده از سوی دولت، شاید شاهد تغییر 5/0 تا یک‌درصدی در نرخ رشد اقتصادی باشیم. وی درخصوص روندی که دولت برای رفع مشکلات اقتصادی در پیش گرفته است، اضافه کرد: روند و برنامه‌ریزی که اکنون دولت برای ثبات بخشی از اقتصاد و کنترل تورم و مثبت کردن نرخ رشد اقتصادی در پیش گرفته را مثبت ارزیابی می‌کنیم. دودانگه با اشاره به بسته اقتصادی خروج غیرتورمی از رکود دولت که هنوز به‌صورت کامل اجرایی نشده است، اضافه کرد: بنابراین با چنین شرایطی نمی‌توان روی اقدامات دولت قضاوت کرد. البته دولت در چند ماه اخیر بر کاهش نرخ تورم تمرکز داشت و از رکود غفلت کرد اما دولت در سال جاری بیشتر توجه خود را بر بسته سیاستی و خروج از رکود متمرکز خواهد کرد. اگر دولت به بسته وفادار بوده و با جدیت و قاطعیت آنرا جلو ببرد و از سوی دیگر مجلس هم لایحه مربوطه به بسته خروج غیرتورمی از رکود را سریعا بررسی کند، می‌توانیم امیدوار باشیم این اقدامات به خروج سریع‌تر از رکود و زمینه‌سازی افزایش نرخ رشد اقتصادی در پایان سال 94 منجر شود.


ظرفیت اقتصاد ایران، نرخ رشد اقتصادی دو رقمی است

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: با توجه به ظرفیت اقتصادی که ایران دارد نرخ رشد اقتصادی ایران اکنون باید دو رقمی باشد. حسین راغفر با اشاره به گفته مسوولان اقتصادی کشور ازجمله طیب‌نیا وزیر اقتصاد و نوبخت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور درخصوص مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی، افزود: اینکه می‌گویند نرخ رشد اقتصادی کشور 5/0درصد مثبت شده است، باید گفت که اصلا نرخ رشد اقتصادی یک‌درصد مثبت شده است اما در حقیقت باتوجه به ظرفیت و شرایطی ویژه‌یی که اقتصاد ما دارد، اکنون باید نرخ رشد اقتصادی دو رقمی باشد.

وی ادامه داد: تحلیل بنده از اقتصاد ایران این است که اگر دولت هیچ اقدامی هم انجام ندهد، اقتصاد متعارف ایران از رکود خارج خواهد شد و این امر نشان‌دهنده قدرت اقتصاد ایران است. همچنین این کارشناس اقتصادی انتقاد کرد: متاسفانه اقتصاد ایران براساس یک‌سری روابط تعریف شده و خاص در حال فعالیت است که این تعاریف براساس منافع ملی نیست بلکه منافع گروه‌های خاص در این راه تامین می‌شود. راغفر گفت: یک قانون نانوشته‌یی بین فعالان اقتصادی وجود دارد که سهم افراد مختلف در آن مشخص شده و همه افراد قاعده و قانون آن را می‌دانند اما در نهایت از این معامله سودی به مردم ایران نمی‌رسد. وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که اقتصاد ایران دارد، اکنون باید الگوی رشد برای دنیا باشیم اما باتوجه به اقتصاد عرفی ایران این نرخ رشد اقتصادی یک یا دودرصد بسیار کمتر از توان اقتصادی کشور است. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت قبلی افزود: ناگفته نماند وجود دولت غارتگر فساد عظیمی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرد و مانع از استفاده حداکثری از ظرفیت اقتصادی ایران در دوران طلایی درآمدی کشور شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر