رویای اعزام نیروی کار محقق نمی‌شود

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۱

رییس هیات‌مدیره کانون کاریابی‌های سراسر کشور در واکنش به اظهارات وزیر کار در خصوص شناسایی 12 مقصد تازه کارجویان اعلام کرد: به علت مسایل مربوط به تحریم کلیه تفاهمنامه‌هایی که ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی منعقد کرده بود به حالت تعلیق درآمده است.

بابک هاشمی‌پور درخصوص انعقاد تفاهمنامه اعزام نیروی کار به کشور قطر نیز عنوان کرد: باوجود اینکه تفاهمنامه اعزام نیروی کار به قطر چندین بار منعقد شده اما به‌دلیل عدم آمادگی کشور قطر برای اعزام تاکنون تفاهمنامه‌ها شکل اجرایی به خود نگرفته است. وی اضافه کرد: کشورهای عربی، نیروی کار ایرانی را انتخاب نمی‌کنند، ترجیح می‌دهند از کشورهایی مانند بنگلادش، هند و پاکستان کارگر جذب کنند.

بلاتکلیفی ساماندهی اعزام نیروی کار

هاشمی‌پور با اعلام اینکه قرار بود اعزام نیروی کار به عراق ساماندهی شود اضافه کرد: هم‌اکنون توفیقی در این زمینه حاصل نشده است. رییس کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های سراسر کشور ادامه داد: مهارت کارآفرینی و تسلط به زبان خارجی از پیش نیازهای اصلی اعزام نیروی کار است. وی در ادامه روند اعزام نیروی کار به خارج کشور را نامطلوب دانست و گفت: ندانستن زبان خارجی در حد خوب، سبب شده نیروی کار پاکستانی و چند کشور منطقه در رقابت با کارگران ایرانی موفق‌تر باشند که ظرفیت اشتغال‌زایی برای کارجویان ایرانی را در خارج کاهش می‌دهد و طرف‌های تقاضا به طرف دیگر کشورها

منحرف می‌شوند.

رییس کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های سراسر کشور از رکود فعالیت کاریابی‌های خارجی خبر داد و گفت: همچنین باید تفاهمنامه‌های دو جانبه داشته باشیم تا به فرصت‌های شغلی در بازارهای کار خارجی دسترسی پیدا کنیم. هاشمی‌پور افزود: البته تحریم‌ها نیز بر روند اعزام نیروی کار ایرانی به خارج تاثیر منفی دارد و به سختی می‌توان برخی کشورهای نیروپذیر را برای جذب نیروی متقاضی کار ایرانی قانع کرد. وی گفت: باید تحصیلات دانشگاهی هم با نیازهای شغلی خارجی منطبق باشد تا بتوانیم از ظرفیت دیگر کشورها برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استفاده کنیم. رییس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌ها و دفاتر مشاوره شغلی سراسر کشور، از تعطیلی 200 کاریابی مجاز از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: هم‌اکنون 600 کاریابی مجاز در کشور فعال است که به‌دلیل عدم حمایت‌های دولت در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند. وی همچنین تعداد کاریابی‌های غیرمجاز سایتی را بالغ بر 5000 کاریابی اعلام کرد و گفت: تعداد کاریابی‌های غیرمجاز کشور در حالی روندی فزاینده دارد که کاریابی‌های قانونی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند و کاریابی‌های غیرمجاز سایتی جای آنها را گرفته‌اند. رییس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌ها و دفاتر مشاوره شغلی، در ادامه فعالیت کاریابی‌ها را موجب رونق بخش اشتغال کشور اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 100هزار نفر توسط کاریابی‌های سراسر کشور شاغل شده‌اند.

رییس کانون انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های سراسر کشور اضافه کرد: در بخش نیروی کار خارجی و تامین نیازهای کشورهای هدف، کاریابی‌ها فرصت‌های شغلی مورد نیاز کشورها را که می‌توان نیروی کار ایرانی به آن مناطق اعزام کرد شناسایی کرده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار وزارت کار قرار می‌دهند. وی، در خصوص برنامه‌ریزی کاریابی‌ها برای اتخاذ روش‌ها و راهکارهای جدید اعزام نیروی کار به خارج از کشور، گفت: هم‌اکنون کانادا و استرالیا جزو کشورهای نیروپذیر در دنیا محسوب می‌شوند اما به‌دلیل شرایط سخت پذیرش در حال حاضر اعزامی از سوی ایران به این کشورها انجام نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر