سال 94 سالی عادی نخواهد بود

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۶

پس‌از آنکه حسن روحانی لایحه بودجه سال94 را به مجلس ارایه کرد، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به تبیین جزییاتی از این لایحه پرداخت. وی با اشاره به اینکه بودجه با 10 پیوست به مجلس ارایه شد، گفت: 5 پیوست مربوط به خود بودجه 94 است و سه جلد آن نیز گزارش عملکرد برنامه پنجم برای سال92 طبق قانون برنامه همزمان با ارایه لایحه بودجه به مجلس تقدیم می‌شد، ارایه شد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ادامه داد: یک جلد مبنای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لایحه بودجه به همراه برنامه سال94 به مجلس ارایه شد، بنابراین آنچه به‌عنوان لایحه بودجه 94 به مجلس ارایه شد برگرفته از برنامه‌یی است که معاونت برای سال94 طراحی کرد.

نوبخت افزود: با توجه به آنکه سال94، سال پایانی برنامه پنجم است اهداف لایحه بودجه نیز برای دستیابی به اهداف قانون برنامه پنجم مشخص شده است. وی اهداف مشخص شده در لایحه بودجه سال94 را رشد سرمایه‌گذاری، رشد تولید

محدود کردن رشد نقدینگی، مهار تورم و افزایش اشتغال اعلام کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در مورد ساختار و اهداف و رویکرد منابع و مصارف پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 94 و آثار آن بر متغیرهای کلان اقتصادی گفت: بودجه کل کشور در سال94 بالغ‌بر 838هزارمیلیارد تومان است که این رقم نسبت به بودجه کل کشور در سال93 از 4.3درصدی رشد برخوردار است. وی افزود: بودجه کل کشور در ساختار خود به دو بودجه عمومی و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تفکیک می‌شود، بودجه عمومی در سال آینده، 167هزارمیلیارد تومان است که نسبت به سال93 از 13.8درصد رشد برخوردار است و بودجه شرکت‌های دولتی هم بالغ‌بر 596هزارمیلیارد تومان است که حدود 1/0درصد کاهش یافته است. بنابراین بودجه عمومی افزایش و بودجه شرکت‌ها تقلیل یافته است. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با بیان اینکه بودجه عمومی از یک‌سو دارای پیش‌بینی منابع و مصارف است که منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی منابع بودجه عمومی را تشکیل می‌دهد، گفت: میزان درآمدها در سال94، 119هزارمیلیارد تومان است که 19.1درصد نسبت به سال93 رشد دارد. وی با اشاره به اینکه منابع و مصارف هرکدام به سه جزء تقسیم می‌شود، گفت: واگذاری دارایی‌های سرمایه‌یی که جزو اصلی آن فروش نفت است. همچنین تملک‌ دارایی مالی ازجمله منابع است. در ارتباط با واگذاری دارایی‌های سرمایه‌یی در سال94، حدود 73هزارو600میلیارد تومان یکی از منابع دولت است که این رقم نسبت به سال93 منفی 7.8درصد است. به گفته نوبخت، واگذاری دارایی‌های مالی که شامل سهام و فروش اوراق مشارکت است بالغ‌بر 31هزارمیلیارد تومان است که 8/0درصد نسبت به سال93 رشد دارد بنابراین عمده منابع ما در این مجموعه معطوف به درآمدها می‌شود که همان درآمدهای مالیاتی و سایر است و نفت رشد منفی دارد و اوراق مشارکت هم رشدی اندک دارد.


کاهش وابستگی بودجه به نفت

نوبخت گفت: با بررسی این نسبت‌ها در درآمدها، سهم درآمدها در کل منابع در سال آینده بیشتر است و نفت سهم بیشتری از بودجه را دارد. همچنین از 224هزارمیلیارد تومان درآمد دولت، حدود 73هزارمیلیارد تومان آن از طریق نفت تامین می‌شود و دو‌سوم آن از سایر منابع تامین می‌شود.

به گفته وی، در 10سال گذشته مثلا در سال84 سهم درآمدها در تامین اعتبارات هزینه‌ها حدود 46درصد، در سال92 حدود 59.2درصد، در سال93 حدود 67.2درصد و در سال آینده 72درصد است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت سرمایه‌گذاری عظیمی در سال آینده انجام می‌دهد، افزود: سال94، سال عادی نیست و به نسبت سخت است. فشار تحریم‌ها از امسال خود را نشان داده است، بنابراین باید با منابع محدود نشان دهیم که ملت ایران می‌تواند اقتصاد را رشد و تورم را مهار کند. وی درخصوص اولویت‌های دولت در بخش هزینه‌ها، گفت: شیوه بودجه‌ریزی ما از سنتی به سمت عملیاتی و شفاف سوق پیدا کرده است. نوبخت ادامه داد: درخصوص اعتبارات هزینه‌یی اولویت‌های ما این است که 166هزارمیلیارد تومان بین فصول مختلف به‌صورت صحیح تقسیم شود که رشد آن به سمت عمرانی سوق پیدا کرد. وی در مورد نرخ تورم گفت: پیش‌بینی ما برای سال جاری نرخ تورم بین

21 تا 24درصد بود، اما اکنون نرخ تورم نقطه به نقطه 13.2درصد و نرخ تورم کل 17.8درصد است.


خبر خوش استخدامی

وی با بیان اینکه برای اجرای قوانین با اجرای استخدام‌های اجتناب‌ناپذیر روبه‌رو بودیم، گفت: جوانان ما سال‌های گذشته همه مراحل استخدام را سپری کرده بودند اما به‌دلیل نبود منابع مالی استخدام نشده بودند، اما در سال94 همه آنها استخدام خواهند شد. نوبخت افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما کمک به کودکان فقیر بیرون از مدرسه و تغذیه و پوشش تحصیلی آنها است. وی افزود: 1600میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی، 300میلیارد تومان برای استانداردسازی گرمایشی مدارس، 120میلیارد تومان برای طرح سرانه مدارس و 130میلیارد تومان برای طرح‌های آب روستایی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 48هزارمیلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی در نظر گرفته شده است، افزود: در گذشته اعتبارات عمرانی به طرح‌های عمرانی بالای 80درصد در اولویت بود، اما اکنون علاوه براین امر توجه به طرح‌هایی که در توازن منطقه‌یی کمک کنند نیز منظور شده است. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور افزود: تقویت زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت پارس‌جنوبی و افزایش 75میلیون مترمکعب گاز و افزایش نفت به 90هزار بشکه برنامه‌ریزی شده است، البته اکنون می‌توانیم بیش‌از 2میلیون بشکه نفت صادرات داشته باشیم. به‌گفته نوبخت تا سال99 حدود یک‌میلیون‌و800هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود. همچنین در سال جاری 300هزار واحد مسکونی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد، ضمن اینکه 200‌هزار واحد مسکونی نیز برای روستاییان ساخته می‌شود.

وی گفت: تکمیل و بهره‌برداری 1500 کیلومتر راه در سال آینده، تکمیل و راه‌اندازی 5 طرح ریلی بزرگ کشور و اتصال استان‌های سنندج، کرمانشاه، ارومیه و رشت به شبکه سراسری، آماده‌سازی زیرساخت 30هزار کیلومتر راه، تکمیل 31 بیمارستان،

9 استادیوم بزرگ 15هزار نفری، 300 پروژه ورزشی، تکمیل 400هزار مترمربع از پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، راه‌اندازی 60 دستگاه پرقدرت برای بخش‌های پوشش دیجیتالی، افزایش تعداد اماکن حوزه علمیه در دستورکار دولت است.


دریاچه‌هایی که به شوره‌زار تبدیل شده است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با بیان اینکه اکنون دریاچه‌های کشور به شوره‌زار تبدیل شده است، گفت: در سال جاری اولویت ما احیای دریاچه ارومیه بود، در سال آینده نیز احیای دیگر دریاچه‌های کشور در برنامه است.

وی افزود: همچنین دولت برای آبیاری نوین هزارمیلیارد تومان، طرح تحول سلامت 4800‌میلیارد تومان، برای بخش تولید 5200میلیارد تومان، 1300‌میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نقدی و غیرنقدی به‌صورت حمایت غذایی برای اقشار کم‌درآمد و هزار‌میلیارد تومان برای اشتغال هزینه می‌کند. نوبخت با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری از رشد 4درصدی برخوردار بوده، در صورتی که این رشد در دو سال گذشته منفی بوده است، افزود: رشد 4درصدی سبب می‌شود که 2.5درصد اقتصاد ایران رشد داشته باشد و نقدینگی در حد 17درصد و نرخ تورم نیز در حد 14درصد مهار شود. وی با بیان اینکه طبق قانون هدفمندی باید هر سال منابع و مصارف آن مشخص شود، افزود: منابع ما از محل اصلاح قیمت‌ها همان عدد سال گذشته یعنی 48هزار‌میلیارد تومان است و در بخش مصارف نیز 42هزار‌میلیارد تومان به‌صورت نقدی و غیرنقدی در جهت حمایت غذایی توزیع می‌شود.

یارانه ثروتمندان حذف نمی‌شود

وی با بیان اینکه حذف یارانه ثروتمندان به‌صورت داوطلبانه است، ادامه داد: هر مقداری در یارانه صرفه‌جویی شود، آن را در طرح‌های مختلف ازجمله طرح‌های عمرانی هزینه می‌کنیم. افراد پردرآمدی که انصراف می‌دهند پول و اعتبار آن برای همان استان‌ها هزینه می‌شود و هیچ پولی از انصراف یارانه به خزانه دولت واریز نمی‌شود. نوبخت با بیان اینکه مالیات‌ها حدود 21درصد رشد داشته است، گفت: این رشد باتوجه به حجم پول موجود است، از سوی دیگر، پایه مالیاتی باید گسترش پیدا کند. وی در مورد نرخ ارز، افزود: برای سال آینده کمتر از 10درصد نرخ ارز، یعنی 2650 به 2850 تومان رشد می‌کند. نرخ ارز از این رقم بیشتر نخواهد شد. وی گفت: سال گذشته بودجه را براساس 100دلار تنظیم کردیم، در صورتی که هر بشکه نفت 108دلار در بازار معامله می‌شد، در آن زمان چه فردی می‌توانست پیش‌بینی کند قیمت نفت به این میزان کاهش پیدا می‌کند؟ بنابراین نمی‌توان زیاد به پیش‌بینی‌ها اتکا کرد.


نان گران نمی‌شود

وی با بیان اینکه سال آینده قیمت نان گران نمی‌شود، افزود: مقاومت طولانی دولت در برابر نانواها بود، حرفشان این بود که هزینه‌های جاری ازجمله کارگر افزایش یافته که حرفشان منطقی بود، باتوجه به اینکه 70هزار واحد نانوایی فعال هستند، باید از آنها به‌طور جدی حمایت می‌کردیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر