بررسی اندروید M: شگفت‌آور برای استفاده مداوم

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۱۱۱

شرکت گوگل آخرین نسخه از اندروید خود را با نام اندروید M منتشر کرد. نسخه جدید اندروید که میلیون‌ها نفر مشتاق استفاده از آن هستند و انتظارات فراوانی از عملکردش می‌رود. البته نسخه نهایی با نسخه پیش نمایش که اکنون قابل مشاهده است، تفاوت‌های زیادی خواهد داشت که باید تا آن زمان منتظر بود و دید که کاربران چه واکنشی به آن خواهند داشت. اما امروز می‌خواهیم بررسی جامعی از این نسخه از اندروید داشته باشیم.


لانچر جدید با تغییرات کاربردی

شاید عمده‌ترین تغییری که با ورود به اندروید M متوجهش می‌شوید، لانچر جدید اپلیکیشن‌هایش باشد. باوجود اینکه در این نسخه باز هم از لانچر google now استفاده شده، دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها تغییراتی به همراه داشته است. در اندروید M برخلاف نسخه‌های پیشین، دیگر اپلیکیشن‌ها در دسته‌ها و صفحات جداگانه گروه‌بندی نشده‌اند و همگی را در یک صفحه مشاهده خواهید کرد. تنها یک صفحه برای مشاهده اپلیکیشن‌ها وجود دارد که به‌صورت عمودی قابل جابه‌جایی است. هنوز هم می‌توان نام هر برنامه را زیر آیکونش مشاهده کرد، با این وجود در نسخه اندروید جدید کلیه آنها طبق حروف الفبا گروه‌بندی شده و می‌توان حرف آغازین را در سمت چپ لانچر مشاهده کرد. همچنین در بالای این صفحه نیز آیکن چهار اپلیکیشنی که بیشترین استفاده از آن شده را خواهید دید. همچنین منوی جست‌وجو میان اپلیکیشن‌ها به بخش بالای لانچر منتقل شده است. لیست ویجت‌ها نیز تغییراتی داشته و بسته به اپلیکیشن مربوطه، آنها را در منویی عمودی مشاهده می‌کنید. تفاوت دیگر مربوط به حرکت میان این گروه‌هاست. برای جست‌وجو میان ویجت‌های مختلف یک اپلیکیشن باید هر گروه را به‌طور افقی جابه‌جا کنید.


تغییرات در مدیریت حافظه

مصرف باتری و حافظه مواردی بود که در اندرویدهای پیشین دیده بودیم، اما گوگل در اندروید M ابزار مانیتورینگ جدیدی را به مجموعه قبلی افزوده است.

میزان مصرف: RAM از این به بعد در اندروید قادر خواهید بود که میزان مصرف رم هریک از اپلیکیشن‌ها را مشاهده کرده و ضمنا از میانگین و حداکثر مصرف آنها مطلع شوید.

هرچند که ممکن است این تنظیمات برای همه کاربران قابل استفاده نباشد، با این وجود کاربران حرفه‌یی قادرند از طریق دسترسی به تنظیمات مخفی پیشرفته از آن استفاده کنند. حالت Doze استند بای در اندروید M مصرف باتری را بسیار بهینه‌تر می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید مصرف باتری در بسیاری از اسمارت فون‌ها همواره یک مساله فراگیر است بدیهی است که به‌روزرسانی عظیمی همچون اندروید M تمرکز قابل توجه‌یی در این جنبه از تجربه کاربری داشته است. همراه با اندروید M گوگل حالت Dozing یا به عبارتی چرت زدن را معرفی کرد که حالت خاصی است زمانی که سنسور‌های گوشی تشخیص دهند، دستگاه شما برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، فعال می‌شود (مثلا وقتی گوشی روی میز کارتان قرار دارد) و گوشی را به حالت عمیق‌تری از استند بای می‌برد. خوشبختانه حالت Dozing مانع رسیدن پیام‌ها و هشدار‌های شما نمی‌شود. اما نتایج این عملکرد چیست؟ گوگل ادعا می‌کند که با کمک حالت Dozing در اندروید M شاهد استندبای تقریبا 2برابر نسبت به لالیپاپ خواهیم بود اگر این ادعا صحت داشته باشد، پس Dozing mode واقعا انقلابی در نوع خود محسوب می‌شود!


پشتیبانی از قابلیت سنسور اثر انگشت

به صورت پیش‌فرض

عاقبت گوگل درحال ساخت یک استاندارد API برای پشتیبانی از سنسور اثرانگشت است که به‌نظر می‌رسد پس از این برنامه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و تولید‌کنندگان تلفن با استفاده از سیستم رمزگذاری قادر به استفاده از قابلیت اثر انگشت خواهند شد. علاوه بر این کمپانی‌ها می‌توانند از طریق سازگاری با اندروید جدید از سیستم پرداخت NFC بهره ببرند.


به اشتراک‌گذاری فایل‌ها

درحالی که به اشتراک‌گذاری انواع مختلف محتوا یک نکته اساسی در اندروید بوده است اما لازم به ذکر است که یک ارتقای اساسی برای این قابلیت لازم بوده است. نه‌تنها اپلیکیشن‌های بسیار زیادی برای اشتراک‌گذاری محتوا وجود دارد اما بسیاری از دستگاه‌ها عادت‌های کاربری شما را به‌خاطر نمی‌سپارند. باتوجه به اینکه اندروید قرار است کاملا حول محور تجربه کاربری بهتر بچرخد، کاملا قابل درک است که گوگل روی تنظیمات صدا کار کرده است. در اندروید M دستگاه شما می‌فهمد که شما با چه کسی و چگونه تبادل اطلاعات می‌کنید. پس اگر شما به‌صورت مداوم با همسر خود به تبادل اطلاعات بپردازید، دستگاه اندروید Mای شما می‌فهمد که در آینده شما به احتمال زیاد قصد انتقال اطلاعات با او را دارید پس او را در صدر لیست پیشنهادی خود قرار می‌دهد.

پشتیبان‌گیری و بازیابی خودکار از داده‌ها

سیستم‌عامل اندروید M به‌طور اتوماتیک از همه‌ داده‌ها بک‌آپ می‌گیرد و برنامه‌ها را بازیابی می‌کند. این ویژگی به‌طور پیش‌فرض در سیستم‌ عامل جدید قرار گرفته است و نیازی نیست توسعه‌دهندگان کدی را به آن بیفزایند. اگر کاربران اکانت گوگل خود را حذف کنند، داده‌های پشتیبانشان نیز حذف خواهد شد. بک‌آپ‌گیری اتوماتیک در هر 24ساعت زمان‌هایی که دستگاه بدون استفاده یا درحال شارژ باشد، انجام می‌گیرد که باید دستگاه شما به شبکه وای- فای متصل باشد. زمانی که یک دستگاه جدید را ارتقا دهید یا پاک کنید می‌توانید به راحتی و بدون دردسر اطلاعات دستگاه‌ را بازگردانید.

از نکات کلیدی دیگر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- فریم‌ورک کمک به مدیریت متن

- رابط برنامه‌نویسی برای حافظه ذخیره‌سازی امن

- راه‌اندازی جادویی و ورود به آی-مپ

- وضعیت standby

- و اما قابلیت‌های مهم و جدید اندروید M

- استفاده از اطلاعات رابط‌ برنامه‌نویسی در پروفایل‌ها

- پشتیبانی از اتصال بلوتوث SAP

- سرویس صوتی متقابل

- تایید لینک برنامه

- اقدامات انتخاب متن

- نمایش یکپارچه تنظیمات برنامه

- پشتیبانی از دستگاه‌های فردی و مشترک

- بهبود جنبه‌های امنیتی

- حق دسترسی‌های اجرایی جدید

- گزینه‌های جدید در Google Now

- پشتیبانی از وای- فای هاتس‌پات قابل حمل 5 گیگاهرتزی

- اضافه شدن هفت زبان جدید

- ودر نهایت تغییرات جزیی اعمال‌شده

در اندروید M

- لیست مخاطبین کاری

- پشتیبانی از هاتاسپات 2.0

- برنامه VPN در قسمت تنظیمات

- پرینت دورو

- نصب و راه‌اندازی یکپارچه سازمانی میان‌برهای Undo/Redo

- قوانین اتوماتیک وضعیت عدم مزاحمت

- متریال دیزاین با پشتیبانی از کتابخانه

- سیستم پرداخت اندروید

- قابلیت شارژ با پورت USB Type C

- ورژن 2 سیستم عملکرد باتری

- 2. 4 BT 12

- بلوتوث ارتقا یافته و بهینه‌سازی شده

- بهبود روش چینش متن

- بهبود قابلیت عیب‌یابی systrace

- شناسایی ادمین برای برقراری ارتباط OTA

- تب‌های شخصی‌سازی شده کروم

- جعبه ابزار رابط کاربری

- ریست کردن اطلاعات دستگاه تنظیمات سریع و وضعیت «Do not disturb» و قابلیت اولویت‌بندی تماس‌گیرنده

- بهبود طرح‌بندی متن و عملکرد

- امکان جست‌وجوی لیست برنامه به ترتیب حروف الفبا

- پشتیبانی از قلم نوری

- بهبود عملکرد جعبه ابزارهای رابط کاربری

- تنظیمات یکپارچه دستگاه و گوگل

- نوتیفیکیشن‌های وضعیت کاری

- پشتیبانی از MIDI

- اتصال بلوتوث برای تامین دستگاه

- بهینه‌سازی مصرف انرژی در هنگام اسکن‌گیری اتصال وای‌فای

- بهینه‌سازی بخش‌های کتابخانه و اطلاعات زنجیره‌یی

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر