آشفتگی بازار پر زرق‌وبرق تلفن‌های هوشمند

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۱۱۰

امروزه تلفن‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. تقریبا ما بسیاری از کارها و ارتباطاتمان را با گوشی‌های هوشمندمان انجام می‌دهیم. با آنها مطالعه می‌کنیم کار بانکی انجام می‌دهیم. عکاسی می‌کنیم، فیلم می‌بینیم، موسیقی گوش می‌دهیم و بازی می‌کنیم. هر کجا سرمان را می‌چرخانیم، در دستان عابر و رهگذری که از کنارمان می‌گذرد، یکی از این هوشمند‌های دلبر را می‌بینیم. داخل تاکسی یا مترو همیشه کسانی را می‌بینیم که با گوشی هوشمندشان یا بازی می‌کنند یا موسیقی گوش می‌دهند یا در اینترنت چرخ می‌زنند که با آمدن نسل 3 و 4 اینترنت همراه هرچند نه‌‌چندان دلپذیر این امر راحت‌تر از گذشته شده است. حتی کار به جایی رسیده که به‌عنوان کالای لوکس از آنها استفاده می‌کنیم و با خرید نسخه‌های خاص که از طلا یا فیبر کربن ساخته می‌شوند و یا با نام یکی از برندها یا طراحان معروف همراه می‌شوند، هزینه‌های گزافی پرداخت می‌کنیم. اما همیشه برای خرید کاربران دچار سردرگمی و مشکل در انتخاب می‌شوند که این مساله برای اکثر خریداران به وجود می‌آید. امروز می‌خواهیم با هم دلایل این سردرگمی را بررسی کنیم تا شاید شما خواننده گرامی بتوانید راحت‌تر گوشی هوشمند بخرید.


نبود قیمت ثابت و نوسان قیمت فروشندگان

هنگام خرید گوشی همراه ما امکان مراجعه به چند بخش خرده‌فروشی داریم که عبارتند از فروشگاه‌های موجود درمحل زندگی، نمایندگی‌های رسمی و وب‌سایت‌های معتبر فروش آنلاین. فروشگاه‌های موجود در بازار معمولا هم گوشی‌هایی با گارانتی عرضه می‌کنند و هم بدون گارانتی. گوشی‌های دارای گارانتی گوشی‌هایی هستند که از کانال‌های رسمی گمرک توسط شرکت‌های معتبر وارد و در بازار با گارانتی خود عرضه می‌کنند که در زمینه گوشی‌های هوشمند تعدادشان به انگشتان دست می‌رسد و تقریبا کیفیت خدمات پس از فروش آنها در یک سطح است. گوشی‌های بدون گارانتی نیز گوشی‌هایی هستند که از کانال قاچاق واردشده و به فروش می‌رسند. اما مشکل اینجاست که اختلاف قیمت میان این دو تا حدودی بالاست و در وضعیت اقتصادی حال حاضر، مشتریان ترجیحشان بر قیمت مناسب است تا چیز دیگر. هرچند بحث خدمات پس از فروش و هزینه‌یی که بابت آن از خریدار دریافت می‌شود، واقعا جای تامل و بررسی دارد چون در دستگاه‌های الکترونیکی معمولا موارد تحت پوشش گارانتی بسیار محدود است و دارنده گوشی نیز باید هزینه تعمیرات را خود پرداخت کند که در این صورت تمایل خریداران به سمت قیمت پایین‌تر سوق می‌یابد. در زمینه وب‌سایت‌های فروش آنلاین هم درچند سال اخیر معدود فروشگاه‌هایی راه‌اندازی شده‌اند که توان ارایه خدمات به خریداران و کسب اعتماد در میان مشتریان را داشته‌اند اما همان‌طور که گفتیم تعدادشان بسیار کم و میزان تنوع کالاهای موجود آنها درحدی نیست که خریداران را راضی کند پس عموما خریداران خرید حضوری را ترجیح می‌دهند.


عدم وجود اطمینان به فروشندگان

متاسفانه درهمه مشاغل افرادی وجود دارند که برای کسب درآمد بیشتر از هیچ راهی مضایقه نمی‌کنند و با سوارکردن دوز و کلک سعی بر فروش کالای خود دارند. در بازار لوازم دیجیتال و خصوصا گوشی‌های هوشمند این مساله به یک معضل جدی تبدیل شده است. اما مواردی که باعث ناراحتی خریداران شده و گاها کار به مراجع قانونی هم کشیده چیست؟ متاسفانه مشاهده شده که افراد سودجو، گوشی‌های هوشمند رفرش را در بازار تزریق کرده و آنها را به‌عنوان گوشی‌های آکبند به مشتریان عرضه می‌کنند یا گوشی‌های سرقتی را با تغییرات نرم‌افزاری و کارتن‌سازی دوباره وارد چرخه فروش می‌کنند و از این دست موارد که اعتماد خریداران را خدشه‌دار می‌کند، پس باید در هنگام خرید به چند نکته دقت کنید. هنگام خرید گوشی‌های هوشمند همیشه سعی کنید به فروشگاه‌های شناخته شده مراجعه کنید. همیشه هنگام خرید کارتن گوشی را با شماره سریال گوشی مطابقت دهید. گوشی خود را در مواردی همچون سلامت بدنه، دوربین عکاسی و کیفیت مکالمه در فروشگاه تست کنید و اگر مشکلی داشت هیچ بهانه‌یی را قبول نکنید و گوشی دیگری از فروشنده بخواهید. هیچ اختلاف قیمت زیادی بی‌دلیل نیست گاهی به شما قیمت پایین می‌دهند اما در نهایت با همراه کردن لوازم جانبی و نرم‌افزار قیمت گوشی برای شما بیشتر از بازار آب می‌خورد و گاهی هم به بهانه نسخه‌های خاص قیمت بالایی از شما طلب می‌کنند. درحالی که هیچ یک از اینها جزو مشخصات گوشی به حساب نمی‌آید. سعی کنید قبل از خرید از چند فروشگاه قیمت بگیرید تا قیمت واقعی گوشی را بدانید و با اطمینان بیشتری خرید خود را انجام دهید.


عدم وجود آگاهی کافی فروشندگان و دادن اطلاعات نادرست به خریداران

گوشی‌های هوشمند دارای مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشخصی هستند که شرکت‌های سازنده بنا به میزان قدرت و کیفیت ساخت بازار هدفی برای آنها در نظر می‌گیرند. همه شرکت‌های فعال در این عرصه هر ساله پرچمدار، گوشی‌های میان‌رده و گوشی‌های هوشمند پایین‌رده خود را به بازار عرضه می‌کنند پس می‌بینیم که کار سختی برای خرید در پیش داریم. دقت کنید که سعی نکنید دنبال اعداد و ارقام راه بیفتید و خود را گیج کنید. معیارهایی که برای انتخاب باید در نظر بگیرید عبارتند از کیفیت ساخت، وضوح صفحه نمایش، قدرت سخت‌افزاری، نرم‌افزار و عمر باطری و قیمت گوشی که از مهم‌ترین عامل‌ها به شمار می‌آید. پس معیار‌های خود را انتخاب کنید و با تکیه بر آنها دایره انتخاب خود را محدود کنید تا با آرامش بیشتری بتوانید خرید خود را انجام دهید. سعی کنید با مشورت با افراد آگاه در این زمینه و مراجعه به وب‌سایت‌ها مجلات و روزنامه‌ها اطلاعات موثقی کسب کنید زیرا گاها مشاهده شده که فروشنگان اطلاعات نادرستی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و با بزرگ جلوه دادن اطلاعات سعی بر فروش کالای خود دارند. پس اگر با اطلاعات کافی و دانش اقدام به خرید کنید دیگر راهی برای فریب شما نمی‌ماند و بعدا از خرید خود پشیمان نخواهید شد.


وجود گوشی‌ها جعلی و درجه‌چندم در بازار

در میان تمام مشکلات موجود پدیده جالبی چند وقتی است که خریداران را نگران کرده است آن هم وجود تعداد بسیار زیاد گوشی‌های چینی و درجه‌چندم با طرح‌ها و نام‌های مختلف است که گاهی آنچنان با کیفیت کپی شده‌اند که تشخیص آنها کار راحتی نیست همچنین در راستای پدیده برند‌سازی چندین برند بی‌کیفیت در بازار به فروش می‌رسند که قیمت آنها در مقابل مشخصات و کیفیتی که دارند بسیار بالا است. عدم امکان تعمیرات و خدمات نرم‌افزاری باعث می‌شود که خرید این قبیل گوشی‌ها فقط هدر رفتن پول و هزینه به حساب بیاید البته گاهی شکل پر زرق و برق و طراحی متفاوت بعضی‌ها را قانع به خرید این گوشی‌ها می‌کند که البته بعد از آن پشیمانی به بار می‌آید. این عوامل در کنار موارد جزیی‌تر باعث ایجاد آشفتگی در بازار جذاب گوشی‌های هوشمند شده است اما با این حال با دقت و توجه و بررسی قبل از خرید همه اینها قابل حل هستند و می‌توان خرید مطمئن و درستی انجام داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر