بودجه 10 میلیون دلاری در بیراهه هزینه می‌شود

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۸۱

رییس مرکز ملی نقشه‌برداری مغز بابیان اینکه این مرکز با مجوز وزارت بهداشت از دو سال پیش آغاز به کار کرده است گفت: بودجه این مرکز 10میلیون دلار بوده و متاسفانه این بودجه به بیراهه رفته و ستاد علوم شناختی با دریافت آن، اعتبارات را در جای دیگری هزینه می‌کندبنابراین در این دو سال بیماران آلزایمری، پارکینسون، ام‌اس و دچار سکته مغزی از این تکنولوژی محروم شدند. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دکتر مجتبی زارعی در آستانه برگزاری دومین همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز که 22 تا 25 آبان در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این همایش بین‌المللی داانشمندانی از کشورهای امریکا، آلمان، انگلیس، فنلاند و دانمارک حضور به عمل می‌آورند ولی بیشترین حضور دانشمندان مربوط به متخصصان ایرانی است.

وی با تشریح اینکه جراحی مغز و اعصاب با زمینه فعالیت نقشه‌برداری مغز متفاوت است درباره سرنوشت ایجاد مرکز نقشه‌برداری ایران عنوان کرد: ما در دولت قبلی ایجاد مرکز نقشه‌برداری مغز را ارائه کرده بودیم که به تصویب رسید و بودجه 10 میلیون دلاری آن مصوب شد ولی با تغییر دولت این اعتبار در جای دیگری یعنی ستاد علوم‌شناختی هزینه شد و آنها این بودجه را از ما گرفتند. زارعی تصریح کرد: بنابراین ما از این بودجه محروم شدیم کما اینکه بودجه‌های دیگری به ما تعلق گرفت ولی آن بودجه نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضبط شد که علت آن را باید از رییس دانشگاه پرسید. رییس دومین همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز در ادامه هدف از برگزاری این کنگره را تشریح و درمان با تکنولوژی‌های پیشرفته عنوان کرد و افزود: بنده 24 سال در انگلستان در رشته علوم اعصاب و علی‌الخصوص از زمان ایجاد نقشه‌برداری مغز فعالیت کردم بنابر این امیدوار بودم با آمدن به ایران بتوانم این تکنولوژی را در کشورمان احیاء‌کنم ولی متاسفانه علم همیشه دستخوش مسائل سیاسی می‌شود. این استاد نورولوژی و نوروساینس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: بنابراین با گرفتن بودجه مرکز نقشه‌برداری مغز از ما و انتقال آن به ستاد علوم‌شناختی مسیر اهداف ما منحرف شد در حالی که هم‌اکنون این بودجه صرف خرید MRI شده است و در زیرزمین دانشگاه مهندسی دانشگاه تهران گذاشته شده است که هیچ بیماری را خدمت نمی‌دهد بلکه فقط برای کارهای تحقیقاتی مهندسین به کار می‌رود.

زارعی درباره اینکه نقشه‌برداری مغز چه خدمات مستقیم و غیرمستقیمی به بیماران ارائه می‌دهد، گفت: بهره‌گیری از تکنولوژی نقشه‌برداری مغز کار ساده‌یی نیست هم‌اکنون نیز برای بهره‌گیری از این تکنولوژی بین متخصصان مغز و اعصاب، مهندسین برق و روانشناسان تربیتی اختلاف است کمااینکه ما این موارد را کتباً نوشته و اعلام کردیم ولی متاسفانه سرانجام فشارها و انتقال بودجه ما اینگونه شده است و به خاطر جلوگیری از ارائه بودجه اولیه خدمت مورد نیاز به بیمار ارائه نشده است. بنابراین بیماری نیز از این تکنولوژی نفعی نبرده است و بیشتر فعالیت‌ها خلاصه در مقاله‌نویسی شده است. وی درباره اینکه بنابراین هم‌اکنون بیمارها چه فایده‌یی از این تکنولوژی کسب کردند، توضیح داد: ما فعلاً کارهایمان را متوقف نکردیم و با دانشمندان خارجی در حال تحقیق هستیم ولی مساله‌یی که دردناک است این است که می‌توان با این تکنولوژی به بیماران صرع که مهم‌ترین گروه هدف هستند خدمات مستقیمی ارائه دهیم به خصوص بیماران صرع مقاوم به درمان که عده‌یی از آنها حتی با چند دارو نیز پاسخ درمانی نمی‌گیرند.

رییس دومین همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز تصریح کرد: از طرفی هم این بیماران برای درمان مجبور هستند تحت جراحی قرار گیرند، بنابراین با تکنولوژی نقشه‌برداری مغز می‌توانستیم کانون صرع را پیدا کنیم ولی بسیاری از دستگاه‌ها در ایران وجود ندارد و هم‌اکنون جراحان بیشتر ضایعاتی که در مغز مشخص است را برمی‌دارند در حالی که برخی از ضایعات طبیعتا معلوم نیستند و در MRI فرآیند‌های الکترونیکی مغز دیده نمی‌شوند. بنابراین در استفاده از نقشه‌برداری مغز بازدهی کیفیت خدمات مهم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر