تاکید دبیرکل فائو برای توافق درباره تغییرات اقلیمی

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۶۸

مترجم محمدمهدی حاتمی

«این روزها ارتباط میان غذا وکشاورزی برای بسیاری از مردم جهان بی‌معنی شده است.» این را یکی از کاردینال‌های شورای پاپی واتیکان می‌گوید. تغییرات اقلیمی به برهه‌یی خاص در تاریخش رسیده است. تاکنون بیشتر تلاش‌ها برای متوقف کردن روند روز افزون گازهای گلخانه‌یی در جو، به در بسته خورده‌اند و کشورهای مختلف جهان نتوانسته‌اند به راه‌حلی برای برون رفت از این معضل دست پیدا کنند. حالا دبیرکل فائو، سازمان خوار و بار جهانی، می‌گوید که 50کشوری که از جمله فقیرترین کشورهای جهان‌اند، در میان کشورهایی قرار دارند که بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی خواهند دید. شاید همین‌ها بوده که موجب شده واتیکان هم به بدتر شدن وضعیت گرسنگی در جهان واکنش نشان دهد. پاپ خواستار آن شده که رهبران دنیا برای پایان دادن به گرسنگی و گرمایش جهانی، اقدام فوری نشان دهند. «ریشه کنی گرسنگی و توسعه پایدار به دست نخواهد آمد مگر آنکه ما اقداماتی فوری را در مورد تغییرات اقلیمی آغاز کنیم.» این را دبیرکل فائو، «خوزه گراتزیانو دا سیلوا» می‌گوید. او همچنین خواستار آن شده که جامعه جهانی امنیت غذایی را در مرکز مباحثات پیرامون تغییرات اقلیمی قرار دهد.

به گزارش فائو، گراتزیانو دا سیلوا، سخنران پیش همایش کنفرانس COP21 در پاریس است و این سخنان، بخشی از بیانیه‌یی بود که او در این همایش مرتبط با تغییرات اقلیمی که 30نوامبر، تا 11دسامبر برگزار می‌شود، ایراد کرد. او ادامه می‌دهد: «اگر ما نتوانیم در پاریس به نوعی توافق دست پیدا کنیم، تمامی اهداف توسعه در معرض خطر خواهند بود.» اشاره دبیرکل فائو، به 17بند از توافقی است که رهبران جهانی، متعهد شده‌اند تا سال2030 به آنها دست پیدا کنند.

تعدادی از مقامات رسمی واتیکان نیز در مراسمی که در رم برگزار شد حضور داشتند، مراسمی که تمرکز آن بر روی بخشنامه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان قرار داشت. بخشنامه پاپی تاکید دارد که مشکلاتی از قبیل گرسنگی، فقر و معضلات زیست محیطی، تنها جنبه‌یی از بحران هستند و اضافه می‌کند که راه‌حل رفع این مشکلات، در اتخاذ اقدامات فوری و قدرتمند برای حفاظت از «خانه مشترک» انسان‌ها و دیگر موجودات است. گراتزیانو دا سیلوا با اشاره به 800میلیون نفری که از گرسنگی مزمن رنج می‌برند و نیز حدود 160میلیون کودک زیر 5سالی که از رشد باز مانده‌اند می‌گوید: «مجموعه‌یی از حقوق مسلم انسانی وجود دارند که هر روز نقض می‌شوند و تغییرات اقلیمی تنها اوضاع را بدتر از آنی خواهد کرد که اکنون هست.»


گرسنگی باید ریشه‌کن شود

دا سیلوا می‌افزاید: «پیش بین می‌شود که 50کشور فقیر جهان، در بین کشورهایی قرار داشته باشند که ازتغییرات اقلیمی بیشترین تاثیر را می‌پذیرند، در حالی که این کشورها نیستند که مشکل را به وجود آورده‌اند بلکه آنها حداکثر یک درصد از حجم گازهای گلخانه‌یی منتشر شده در جو زمین را به وجود آورده‌اند.»

کاردینال پیتر کودوو آپیا تورکسون، رییس شورای پاپی صلح و عدالت و یکی از متنفذترین اسقف‌های واتیکان معتقد است غذای در دسترس، در منظر تمامی ادیان، چیزی ورای سیاست‌گذاری‌هاست. او ادامه می‌دهد: «ریشه کن کردن گرسنگی یک اولویت نیست، ‌بلکه یک وظیفه اخلاقی است.» این عضو شورای پاپی صلح و عدالت ادامه می‌دهد: «این روزها ارتباط میان غذا وکشاورزی برای بسیاری از مردم جهان بی‌معنی شده است و این خود به معنی افزایش احتمال آن است که کسی باغی سرسبز را میراث ببرد و بیابانی بی‌آب و علف را تحویل دهد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر