تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۶۲

قاچاقچیان دارو از ما جلوتر هستند

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو درباره نظر وزارت بهداشت برای جمع‌آوری دارو‌های قاچاق از ناصر خسرو گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت مجاز به ورود به اماکن نیستیم و از همکاری و همراهی پلیس در این باره استقبال می‌کنیم و درخواست آن را می‌دهیم. اکبر عبداللهی‌اصل در گفت‌وگو با ایلنا درباره فروش دارو‌های بدون مجوز در داروخانه‌ها گفت: نکته اول این است که ما هر کاری برای جلوگیری‌ از قاچاق دارو انجام می‌دهیم، متاسفانه قاچاقچیان از ما جلوتر هستند. وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت نمی‌تواند جلو قاچاق دارو را بگیرد، گفت: برای کاهش ورود دارو به کشور، بحث رهگیری دارو در 2سال اخیر مورد توجه سازمان غذا و دارو قرار گرفت تا مشخص شود کدام فرآورده از کانال رسمی وارد کشور شده و کدام فرآورده از کانال غیررسمی به کشور وارد می‌شود. متوجه شدیم به دلیل اینکه نظارت و کنترل ما از روی جعبه دارو‌ها انجام می‌شود، متخلفان دارو را از جعبه خود خارج کرده و در جعبه‌های دیگر یا بدون جعبه به فروش می‌رسانند. بارها بیان کردیم و باز هم بر همین موضوع تاکید می‌کنیم که افراد از داروی‌ قاچاق استفاده نکنند و فقط داروی اصلی با برچسب دوبعدی که مورد تایید است، مصرف کنند. درصد زیادی از مکمل‌های موجود در بازار قاچاق است، البته در حوزه دارو شاهد قاچاق کمتری هستیم. عبداللهی همچنین درباره درخواست سازمان غذا و دارو از نیروی انتظامی برای جمع‌آوری فروش دارو‌های قاچاق در ناصر خسرو و سامان دادن به این منطقه با توجه به اعلام آمادگی نیروی انتظامی، گفت: ما مشکلی بابت این موضوع نداریم و هر جایی که نیروی انتظامی خارج از داروخانه داروی قاچاق را ضبط کند، استقبال می‌کنیم. ما به عنوان وزارت بهداشت مجاز به ورود به اماکن نیستیم، از همین رو از چنین همکاری و همراهی استقبال می‌کنیم و درخواست آن را می‌دهیم.


ارتقای وضعیت پزشکان تمام‌وقت

قائم‌مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت در آستانه برگزاری مراسم بزرگ شب تاسوعای حسینی در زنجان از مراکز درمانی این شهر به‌طور سرزده بازدید کرد. وی ضمن بررسی روند ارائه خدمات در بیمارستان‌های ولی‌عصر و آیت‌الله موسوی زنجان همچنین نحوه اجرای بسته‌های مختلف طرح تحول نظام سلامت در این بیمارستان‌ها را مورد بررسی قرار داد. دکتر حریرچی با اعلام رضایت از نحوه ارائه خدمات در این بیمارستان‌ها گفت: در مراکز استان‌ها باید شرایطی به وجود آوریم که ارجاع بیماران از این شهرها به سایر استان‌ها به حداقل برسد. وی با تاکید بر ضرورت افزایش تعداد و درصد پزشکان تمام‌وقت جغرافیایی در بیمارستان‌ها اضافه کرد: سیاست وزارت بهداشت مطابق قوانین و اسناد بالادستی موجود مبتنی بر افزایش کیفیت ارائه خدمات پزشکی در بیمارستان‌های تابعه و ارتقای وضعیت پزشکان تمام وقت است. وی با اعلام اینکه تقویت بخش خصوصی در حوزه سلامت نیز جزو سیاست‌های مهم دیگر این وزارتخانه است، تاکید کرد که خطوط مشخص بین بخش خصوص و دولتی باید وجود داشته باشد و فعالیت همزمان در دو بخش خصوصی و دولتی باید به حداقل برسد. وی همچنین با بررسی نحوه پرداخت کارانه کارکنان و پزشکان بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: دانشگاه علوم پزشکی زنجان نظام پرداخت عملکردی کارکنان با نرم‌افزار قاصدک را به خوبی اجرا کرده است و نسبت به اکثر دانشگاه‌های دیگر از وضعیت بهتری در زمان پرداخت کارانه قرار دارد. تقریبا در تمامی دانشگاه‌ها پرداخت کارانه پرسنل و پزشکان چند ماه زودتر از دریافت مطالبات بیمارستان‌ها از بیمه‌ها صورت می‌گیرد.


چه تقلباتی در «چای» انجام می‌شود؟

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نسبت تقلب در چای ایرانی بسیار کمتر از چای خارجی است، گفت: یکی از تقلباتی که در چای‌های خارجی صورت می‌گیرد، استفاده از اسانس‌هایی غیر خوراکی و اجزایی جز برگ چای در آنهاست. دکترحسین رستگار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی تقلبات انجام شده در چای و عرضه برخی چای‌های بی‌کیفیت به عنوان چای ایرانی گفت: چای ایرانی به دو علت تقریبا بهترین چای در سطح دنیاست؛ یکی اینکه در آن از کمترین آفت‌کش‌ها استفاده می‌شود و دوم اینکه چای‌های ایرانی خالص‌ بوده و از برگ چای تهیه شده‌اند، درحالی که مشخص نیست که در سایر چای‌ها به ویژه آنهایی که بسیار خرد شده‌اند، چه موادی به کار رفته و ممکن است مواد جانبی به جای برگ چای به آن اضافه شده باشد. وی با اشاره به فواید چای ایرانی افزود: اگر بتوانیم چای ایرانی را از منبع درست و معتبر تهیه کرده و چای اصل شمال را پیدا کنیم؛ هم ازجنبه خاصیت درمانی مفید است و نوعی دارو محسوب می‌شود و هم ضرر کمتری دارد. یکی از تقلباتی که در چای‌های خارجی که به کشور وارد می‌شوند، صورت می‌گیرد، استفاده از اسانس‌هایی غیرخوراکی در آنهاست. از دیگر تقلبات در این زمینه افزودن مواردی جز برگ چای به آن است. نسبت تقلب در چای ایرانی بسیار کمتر از چای خارجی است. برخی از چای‌های خارجی را در زیرپله‌ها تولید و جعبه‌های آن را با برند چاپ می‌کنند. بنابراین میزان خطا در آنها بیشتر است. مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو به مردم توصیه‌هایی در زمینه خرید چای کرد و گفت: بنابراین یکی از راه‌هایی که بتوانیم چای اصیل و غیرتقلبی را خریداری کنیم، این است که آن را از فروشگاه‌های معتبری که می‌دانیم چای را از شرکت‌های مربوطه تهیه می‌کنند، دریافت کنیم. اقدام دیگر این است که افراد از شمال کشور چای معتبر را خریداری کنند؛ چرا که هم از جنبه درمانی خاصیت بهتری دارد و از آنجایی هم از آفت‌کش‌های کمتری در آن استفاده می‌شود، از جنبه سلامت نیز موثر و مفیدتر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر