تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۹۹

صرفه‌جویی ارزی 100 تا 200میلیون دلاری در هر سال

ایفدونا معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو گفت: تقریبا هر ساله با تولید داخل شدن 30 تا 50 قلم دارو بین 100 تا 200میلیون دلار صرفه‌جویی روی قیمت و هزینه‌های دارویی کشور داریم. دکتر اکبر عبدالهی‌اصل، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو گفت: 120شرکت داروسازی در کشور در حال فعالیت است و سالانه حدود 30 تا 50 پروانه جدید به این آمار اضافه می‌شود. پروانه‌های فعالیت جدید همان پروانه‌هایی هستند که جایگزین سهم داروهای وارداتی می‌شوند.

دکتر عبدالهی‌اصل افزود: شرکت‌های داروسازی کشورمان تقریبا از لحاظ حقوقی دولتی نیست یعنی یا خصوصی هستند یا وابسته به برخی نهادها یا ارگان‌هایی هستند که شبه‌دولتی محسوب می‌شوند. 40درصد شرکت‌های داروسازی نیز مربوط به سازمان تامین اجتماعی است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: از سال 92 این کاهش اتفاق افتاده و به‌طور کلی می‌توان گفت هر ساله بین 100 تا 200میلیون دلار ناشی از تولید داخل شدن بعضی داروهای وارداتی صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت. این صرفه‌جویی به معنای کاهش کل هزینه‌های نیست چون همین تعداد داروهای جدید نیز وارد بازار دارویی دنیا می‌شود که ما مجبور می‌شویم برخی از آن داروها را وارد کنیم.


هیچ کشوری جز ایران انبار داروخانه‌ای ندارد

تسنیم عضو کمیته اجرایی دومین کنفرانس صنعت پخش ایران گفت: توزیع دارو در اغلب کشورهای دنیا از جمله ترکیه با برنامه روزانه است، ولی توزیع دارو در داروخانه‌های ایران به صورت هفتگی است درحالی که انبار داروخانه‌یی در ایران در هیچ کشوری صورت نمی‌پذیرد. با توجه به آنکه به صورت تاریخی طی دهه‌های اخیر با پدیده کمبود دارو روبه‌رو بوده‌ایم و از طرفی فرآیند افزایش قیمت متناسب با نرخ تورم طی سالیان گذشته صورت پذیرفته است، داروخانه‌های کشور با وجود سودمند نبودن دارو از نظر اقتصادی، مجبور به سرمایه‌گذاری مضاعف برای خرید دارو و انبارش آن شدند و پدیده‌یی به نام انبار داروخانه در کشورمان به وجود آمده که در هیچ کشور دیگری مشاهده نمی‌شود.

عضو کمیته اجرایی دومین کنفرانس صنعت پخش ایران خاطرنشان کرد: یکی از اهداف طراحی یک زنجیره تامین باید کاهش هزینه تمام شده در این زنجیره باشد که یکی از مهم‌ترین ابزارها در این زمینه کاهش سطوح انبارش در زنجیره تامین است. با توزیع روزانه دارو، داروخانه‌ها نیازی به انبارداری و صرف هزینه‌های گزاف برای بیمه کردن موجودی و حفظ شرایط نگهداری از نظر دما و رطوبت و سایر الزامات یک انبار دارویی نخواهند داشت. این امر در نهایت منجر به کاهش هزینه تمام شده در زنجیره تامین خواهد شد.

محلاتی ادامه داد: هم اینک بیش از 50 شرکت پخش سراسری در حوزه توزیع دارو داریم که تقریبا معادل همین تعداد نیز موافقت اصولی تاسیس این شرکت‌ها را از سازمان غذا و دارو دریافت کردند. همچنین در حال حاضر 80 درصد بازار دارویی کشور از سوی 10شرکت پخش در سراسر کشور توزیع می‌شود که با توجه به پایین بودن حاشیه سود شرکت‌های پخش از یک سو و از سوی دیگر رقابت بین این شرکت‌ها، افزایش کیفیت ارائه خدمات از سوی شرکت‌های مذکور مستلزم اتخاذ راه‌حل‌های جدید و توجه به تجربیات سایر کشورها در این زمینه است. عضو کمیته اجرایی دومین کنفرانس صنعت پخش ایران ادامه داد: شرکت‌های مذکور برای در دسترس بودن دارو و تامین موجودی روزانه داروخانه‌ها خدمات بسیار منظم و با کیفیتی را ارائه می‌کنند، تا جایی که در برخی کشورها توزیع دارو به صورت روزانه و در دو نوبت صورت می‌پذیرد.


تعطیلی بیمارستان‌های ایران در مکه و مدینه

ایلنا مدیرعملیات پزشکی حج گفت: بیمارستان‌های هلال‌احمر ایران در مکه و مدینه به ترتیب بیستم و بیست و پنجم مهرماه به فعالیت خود پایان خواهند داد. پیرحسین کولیوند گفت: این تصمیم با توجه به خروج آخرین کاروان‌های زائران ایرانی از مکه مکرمه و مدینه منوره اتخاذ شده است. کادر درمانی بیمارستان مکه غروب بیستم مهرماه عربستان را ترک خواهند کرد و تنها چهارده نیروی آن به کادر درمانی مدینه ملحق خواهند شد و همه این نیروها بیست و پنجم مهرماه شهر پیامبر را ترک کرده و به تهران بازخواهند گشت.

به گفته کولیوند مطب‌های پزشکی درهتل‌های محل استقرار کاروان‌های ایرانی نیز تا زمان حضور زائر در مکه و مدینه فعال است و با خروج آخرین کاروان تعطیل می‌شوند.

مدیر عملیات پزشکی حج با توجه به نزدیک شدن به زمان پایان عملیات حج گفت: با تدابیری که اندیشیده شده است هم‌اکنون دیگر هیچ مصدوم ایرانی در بیمارستان‌های عربستان و بیمارستان هلال‌احمر ایران در مکه مکرمه نداریم. البته دو حاجی بیمار در یکی از بیمارستان‌های سعودی درمکه بستری هستند که مقدمات اعزامشان به ایران برای روز یک‌شنبه (امروز) پیش‌بینی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر