تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۰۸

مراقبت‌های موردی شرط تعرفه‌گذاری پرستاران

باشگاه خبرنگاران احمد نجاتیان قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری گفت‌: برای اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یک پیش‌شرط نیاز است و این پیش‌شرط انجام مراقبت‌های موردی است به این معنی که مراقبت از هر بیمار توسط یک پرستار صورت می‌گیرد. این طرح قبلا وجود داشت اما اجرایی نشده بود یا حداقل در چند بیمارستان به اجرا درآمده بود اما با اجرای پایلوت تعرفه‌گذاری این طرح نیز اجرایی شده و ما در حال جمع‌آوری اطلاعات آن از بیمارستان‌های سراسر کشور هستیم. قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: اجرای آزمایشی تعرفه‌های پرستاری از زمانی که وزیر بهداشت آن را اعلام کرده در بیمارستان‌های کشور در حال انجام است و مدیران پرستاری، اساتید و پرستاران بالینی پیگیر آن هستند اما زمان دقیق اجرایی شدن تعرفه‌ها هنوز مشخص نیست.


رفع سوءتغذیه 800هزار کودک ایرانی با تخم‌مرغ

تسنیم دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ بااشاره به سوءتغذیه 800هزار کودک ایرانی زیر 6سال که می‌توان با مصرف تخم‌مرغ آن را برطرف کرد، گفت: هیچ پروتئینی در گوشت‌های قرمز و سفید هم‌تراز پروتئین تخم‌مرغ نیست. سیدفرزاد طلاکش دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ در نشست خبری به‌مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ با شعار «زندگی سالم با یک تخم‌مرغ در روز» اظهار کرد: در دنیا به مدت 20سال و در ایران طی 6سال اخیر روز جهانی تخم‌مرغ برگزار می‌شود بنابراین باتوجه به جمعیت جوان کشورمان و نیز تامین بهترین پروتئین که همانا تخم‌مرغ است و به‌نوعی ارزان‌ترین و پاک‌ترین پروتئین به حساب می‌آید ترویج مصرف آن از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. وی تصریح کرد: مثلا کودکان تا قبل از 6سالگی باید به تکامل مغزی برسند یا نوجوانان تا قبل از 18سالگی نیازهای اسکلتی آنها تامین می‌شود بنابراین مصرف تخم‌مرغ که از تمام اسیدآمینه‌ها و کامل‌ترین پروتئین‌ها برخوردار است، بسیار اهمیت دارد. طلا‌کش با بیان اینکه یکی از شاخص‌های کشورهای توسعه‌یافته قد افراد آن کشورهاست، تصریح کرد: در این مقوله نقش رژیم غذایی و تغذیه مناسب علی‌الخصوص مصرف پروتئین اهمیت دارد. مثلا براساس آخرین آمار وزارت بهداشت 800هزار کودک زیر 6سال ایرانی دچار سوءتغذیه هستند، یعنی یک‌چهارم کودکان در این سن در ایران از مشکل سوءتغذیه رنج می‌برند ولی می‌توان با قرار دادن سهمی از مصرف تخم‌مرغ در سبد کالای خانواده‌ها این مشکل را برطرف کرد.


تولید آبلیموهای استاندارد اما بدون لیموترش!

ایسنا مشاور عالی کانون صنایع غذایی درباره وضعیت تولید آبلیموهای صنعتی که در آنها اصلا از لیموترش استفاده نمی‌شود، گفت: در حال حاضر دو نوع آبلیموی صنعتی تولید می‌شود؛ یکی آبلیموهای 100درصد طبیعی که با روش‌های استاندارد و بهداشتی به‌صورت صنعتی تولید می‌شوند و دیگری آبلیموهایی با فرمول‌های استاندارد است که در تولید آنها از لیموی طبیعی استفاده نمی‌شود. علی شریعتی درباره وضعیت آبلیموهای صنعتی و گفته رییس سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر اینکه «در بازرسی از 17کارخانه‌ آبلیموسازی، یک قطره آبلیموی طبیعی یافت نشد»، اظهار کرد: نظارت‌های سنگینی که در صنایع تولید آبلیمو و روی برندهای تولیدی وجود دارد اجازه تخلف را به آنها نمی‌دهد؛ لذا ما از این نظارت‌ها و رسوایی متخلفان انگشت‌شمار حمایت می‌کنیم. به‌علت تفاوت قوانین و تکثر واحدهای صنفی، این نظارت با آن شدتی که باید اعمال نمی‌شود و همین عدم توازن در نظارت‌ها روی صنایع و صنوف غذایی باعث می‌شود برخی ‌واحدهای صنفی به حیاط خلوت متخلفان تبدیل شوند. این فعال صنایع غذایی بااشاره به تولید خانگی و سنتی آبلیموها در سطح بازار افزود: قوانین کیفری جریمه‌های سنگینی برای برخورد با واحدهای صنعتی متخلف درنظر گرفته است؛ مثلا برندهای صنعتی که برخی آنها ملی هستند و اکثرا ده‌ها میلیارد ارزش دارند اگر یک روز با توقف مواجه شوند با خسارت‌های سنگینی روبه‌رو می‌شوند. درحالی که می‌بینیم با مطرح شدن برخی مسائل مانند پالم در لبنیات صنعتی، شاهد رشد قارچ‌گونه مغازه‌های تولید لبنیات سنتی با نظارت‌هایی نامتوازن نسبت به واحدهای مشابه صنعتی هستیم.


افزایش3درصدی تولد در کشور

و‌ب‌دا مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشست باروری سالم از افزایش 3درصدی افزایش میزان تولد در 6ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: طبق آمار موجود، میزان باروری کلی از 1.8 به 1.9 افزایش داشته است که امیدواریم تا رسیدن به سطح جایگزینی مطلوب، همین روند ادامه یابد. محمداسماعیل مطلق، افزایش تعداد جوانان در آستانه ازدواج و بالا رفتن سن فرزندآوری و به تبع آن کاهش میزان باروری را ازجمله عوامل موثر بر کاهش نرخ باروری دانست و بر رفع چالش‌های موثر براین میزان تا رسیدن به نرخ باروری 2.1 تاکید کرد. وی، افزایش تک‌‌فرزندی در خانواده‌ها، افزایش فاصله زمانی بین ازدواج تا فرزندآوری، فاصله سنی بین فرزندان، آسیب‎های اجتماعی از قبیل طلاق، اعتیاد، رفتارهای پرخطر و سقط را از دیگر عوامل موثر دانست و پیشگیری برای رفع این موارد را در دستور کار اعلام کرد. مطلق از روند کاهشی میزان مرگ مادران طی سال‌های 81 تا 93 خبر داد و گفت: این میزان در برنامه پنجم به 15در100هزار تولد زنده رسید که مطابق برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی است و امیدواریم تا سال 2030 بتوانیم این آمار را به زیر 7در100هزار تولد زنده برسانیم که تحقق آن به برنامه‌ریزی و اقدامات لازم نیاز دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر