آیا غذای جهان رو به اتمام است؟

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۰۵

مترجم هادی آذری

به گزارش اکونومیست، غذای جهان رو به اتمام است اما این خطری نیست که در کوتاه‌مدت جهان را تهدید کند. موجودی غلات ودیگر غذاها بالاست و قیمت غذا پس از یک جهش عمده در سال 2011، در سال‌های اخیر روندی نزولی را طی کرده است. طبق اعلام سازمان جهانی خواروبار (فائو)، به لطف پیشرفت‌های صورت‌گرفته در هند و چین، تعداد افراد گرسنه نیز نسبت به دهه قبل حدود 167میلیون نفر کاهش یافته است. با این حال هنوز 800 میلیون نفر از سوءتغذیه رنج می‌برند که یک‌سوم این افراد در آفریقا به‌سر می‌برند. سازمان ملل بر این عقیده است که شاخص «رواج سوءتغذیه» از 18.6درصد جمعیت جهان در سال‌های 92-1990 به 10.9درصد در حال حاضر کاهش یافته است. این یعنی محقق شدن یکی از اهدافی که جهان در سال 2000 در قالب اهداف هزاره برای خود تعیین کرده بود.

اما نهادهای بین‌المللی مانند جی7 نگران دهه‌های پیش‌رو هستند. جمعیت جهان در سال 2050 به بیش از 9میلیارد نفر خواهد رسید که بیشترین میزان این رشد جمعیت را در کشورهای در حال توسعه شاهد خواهیم بود. اداره کشاورزی ایالات متحده بر این باور است که تعداد افراد گرسنه (فاقد امنیت غذایی) در آفریقای سیاه یک‌سوم افزایش خواهد یافت. طبق اعلام سازمان جهانی خواروبار (فائو)، نیاز است که تولید غذا تا 70درصد افزایش یابد. خبرها خیلی خوشحال‌کننده نیستند؛ مسائلی چون آفت‌های گیاهی جدید، شهری‌شدن، بیابان‌زایی، فرسایش خاک که امنیت غذایی را حتی در کشورهای در حال توسعه به خطر می‌اندازد. البته این بدان معنی نیست که فاجعه بر سر ما سایه انداخته است. تولیدپذیری کشاورزی اغلب در اشکال سنتی کشاورزی به شکل قابل‌ملاحظه‌یی پایین است که جای پیشرفت زیادی دارد. اما تقریبا در تمامی اشکال کشاورزی، کمبود آب را می‌توان به شکلی ملموس‌تر احساس کرد. طبق پژوهشی که از سوی انستیتو مهندسین مکانیک بریتانیا صورت گرفته، تخمین زده می‌شود که 550میلیارد لیتر آب سالانه در تولید غلات به‌هدر می‌رود. مبارزه با هدررفت آب به‌عنوان مثال از طریق آبیاری قطره‌یی می‌تواند تا 60 درصد تولید غذا را افزایش دهد. فسفور که برخلاف آب منبعی متناهی است نیز هدر داده می‌شود؛ تنها یک‌پنجم فسفر استخراج شده عملا در صنایع غذایی مصرف می‌شود. تغییرات آب و هوایی در واقع هرچند به برخی از کشاورزان لطمه وارد خواهد آورد، برای برخی مفید خواهد بود.

فناوری تنها بخشی از راه‌حل ممکن برای خروج از این وضعیت است. زنجیره غذایی در حال حاضر بسیار شکننده است و به‌نظر به شدت نسبت به اشکال مختلف بحران از آشوب‌های سیاسی گرفته تا هراس‌های مصرف‌کنندگان آسیب‌پذیر است. به‌عنوان مثال اشکال مختلف آلودگی، می‌تواند تامین غذا را با مشکل مواجه کند. گزارش تازه‌یی از سوی لوید، بازار بیمه لندن، بر نیاز به نوآوری بیشتر برای کمک به کشاورزان و تولیدکنندگان مواد غذایی تاکید می‌کند که با مخاطرات و شرایط جوی نامساعدی دست به گریبان‌اند. در نشست جی7 در آلمان، رهبران هفت قدرت اقتصادی جهان اعلام کردند که قصد دارند تا سال 2030، 500میلیون نفر را ار گرسنگی نجات دهند. در همین راستا نشست توسعه سازمان ملل در نیویورک که در چندی پیش برگزار شد نیز از اهمیت شایانی برای کاهش میزان گرسنگی در جهان برخوردار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر